• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

aantal.als MET VERSCHILLENDE VOORWAARDEN

Status
Niet open voor verdere reacties.

brigittebrigitte

Gebruiker
Lid geworden
10 jul 2015
Beste, hoe kan ik "aantal.als " doen ...maar met verschillende criteria?

voorbeeld : tabel met drie kolommen:

NAAM STAD HEEFT AL DAN NT EEN AUTO
emmy antwerpen ja
ingrid antwerpen neen
jan brussel ja
willem brussel neen
marjolein brussel neen

---> hoeveel mensen uit Brussel hebben een auto : ?????

AANTAL.ALS??????

aantal.als ????

Danku !

en wat als er tussen die verschillende criteria twee criteria zitten die OF zijn?? (dus bijvoorbeeld twee criteria die er beiden moeten zijn, en bv twee andere criteria waarvan het ofwel de ene of de andere is)?

Met meerdere voorwaarden kan het handig zijn om een draaitabel of filter te gebruiken.

Je zou in plaats van AANTAL.ALS etc ook gebruik kunnen maken van de functie SOMPRODUCT. Je kunt dan daarbinnen ook gebruikmaken van de functies EN en OF, ook in iedere combinatie daarvan die je zou willen.

Volgens mij zijn de functies EN en OF alleen beschikbaar voor enkelvoudige verwijzingen en niet toepasbaar op een bereik. Om die reden kunnen ze niet gebruikt worden binnen een SOMPRODUCT-functie. Als ik mij vergis kan Thoralf me dat wellicht even laten zien.
Ik raad aan gebruik te maken van een hulpkolom. In de bijlage heb ik een en ander uitgewerkt:

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@ Thoralf.
Jouw formule geeft als uitkomst 3 terwijl het 2 moet zijn.

Correct, formule had deze moeten zijn
Code:
=SOMPRODUCT((B2:B6="Brussel") *(((D2:D6="ja")+(E2:E6="ja"))>0))
vanwege de dubbeltelling door de OF-combinatie.

Laatst bewerkt:
dank u wel !

ik begrijp het nu al een beetje en heb er al wat mee geoefend ! en het lukt.
ik weet nu al dat * een EN is en + een OF...
MAAR wat staat die >0 te doen in de formule aub??
dat begrijp ik niet.

Ook heb ik ergens eens in een Somproduct-functie twee mintekens zien staan.
Wat zou dat zijn?

Code:
SOMPRODUCT((B2:B6="Brussel")*(((D2:D6="ja")+(E2:E6="ja"))>0))
(B2:B6="Brussel") levert een rij op met WAAR en ONWAAR, zo ook voor (D2:D6="ja") en (E2:E6="ja").
Door het +-teken tussen de laatste 2 rijen worden beide rijen opgeteld: daarbij wordt WAAR aangezien voor 1 en ONWAAR voor 0.
Als er op dezelfde plaats in de rij een 1 staat levert dat bij die optelling een 2 op.
((D2:D6="ja")+(E2:E6="ja"))>0) maakt nu van de samengestelde rijen, bestaande uit 0-en, 1-en en 2-en, een rij 0-en en 1-en.
Deze rij wordt vervolgens vermenigvuldigd met de rij WAAR-ONWAAR uit (B2:B6="Brussel"), ook weer resulterend in een rij 0-en en 1-en, op basis van de omzetting WAAR = 1 en ONWAAR = 0.
Tenslotte telt de functie SOMPRODUCT de waardes in de laatste rij op.

-- in een SOMPRODUCT-formule is bedoeld om een rij WAAR-ONWAAR om te zetten in een rij 1-en en 0-en.

@thoralf:

SOMPRODUCT((B2:B6="Brussel")*(D2: D6="ja")*(E2:E6="ja"))>0

@ snb
Jouw oplossing geeft als resultaat WAAR, dus er is in Brussel tenminste één maal een fiets EN een motorfiets is. Waar ik begreep dat het er om ging het aantal dat er een fiets of een motorfiets is.

Laatst bewerkt:
Als dat de bedoeling is:

SOMPRODUCT((B2:B6="Brussel")*((D2: D6="ja")+(E2:E6="ja")))>0

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan