• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

AANTAL.ALS / SOMPROCUCT inkorten

Status
Niet open voor verdere reacties.

dizzeenl

Gebruiker
Lid geworden
20 nov 2011
Hallo mede excel gebruikers,

Al een poosje ben ik bezig met het ontwikkelen van een dienstrooster in excel. Inmiddels worden er al met diverse zaken rekening gehouden en telt hij alle diensten per dag/maand/totaal netjes op.

Hiervor gebruikte ik in eerste instantie de formule AANTAL.ALS maar ben later overgestapt op SOMPRODUCT om de formules in te korten. Echter denk ik dat het nog steeds korter kan.

In de formules wil ik verschillende dienstcodes (Di, Jj, Os, Mm etc) optellen. veelal allemaal in dezelfde reeks.

nu doe ik dat via deze formules:
Code:
=AANTAL.ALS(D4:AS4;"Di")+AANTAL.ALS(D4:AS4;"Di/St")+AANTAL.ALS(D4:AS4;"Jj")+AANTAL.ALS(D4:AS4;"Qt")+AANTAL.ALS(D4:AS4;"Os")+AANTAL.ALS(D4:AS4;"Mm")

=SOMPRODUCT((D4:AS4="Di")+(D4:AS4="Jj")+(D4:AS4="Qt")+(D4:AS4="Os")+(D4:AS4="Mm"))

Echter moet via deze manier telkens het bereik herhaald worden (in dit geval D4:AS4).

Dit moet toch korter kunnen?

Code:
=SOMPRODUCT((D4:AS4="Di")+(D4:AS4="Jj")+(D4:AS4="Qt")+(D4:AS4="Os")+(D4:AS4="Mm"))

En wat is hier het probleem dan?

Het bereik kun je voor de volgende cellen toch gewoon doortrekken als je in je formule werkt met $-tekens.

Anders geef het bereik een naam en gebruik deze in de formule.

Dan kun je 1-malig het bereik van de naam aanpassen.

Waarschijnlijk kan het ook met een dynamische naam.
Dan past het naambereik zich aan, aan de ingevulde cellen.

Ook zou je kunnen werken met een celverwijzing voor de dagen.

Daar wordt de formule niet korter, maar wel flexibeler van.

werken met $ tekens ken ik helaas niet. Het bereik op zich is geen probleem aangezien deze solide is. De criteria kunnen daarentegen wel veranderen. Als de gehele formule korter (of flexibeler) kan dan kan ik eventuele wijzigingen makkelijker doorvoeren.

Het laden van de criteria vanuit een gegevens tabel zou helemaal perfect zijn. dan hoef ik alleen die aan te passen. Maar ik heb nog geen idee hoe ik dat kan bewerkstelligen.

Dan wordt je waarschijnlijk met een voorbeeldbestandje, ontdaan van gevoelige info, beter geholpen.

Bv. met matrixformule:
Code:
=SOM(AANTAL.ALS(D4:AS4;A1:A100))
Afsluiten met Ctrl+Shift+Enter.

Zet dan in de cellen A1:A100 je criteria.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan