• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Aantal benodigde puzzelvloertegels berekenen voor een zwembad

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

barbaros

Gebruiker
Lid geworden
17 okt 2006
Berichten
27
Ik wil het aantal vloertegels en de benodigde aantal pakketten (per 8 stuks) berekenen aan de hand van de gegevens van de maten van een zwembad.
Echter krijg ik de juiste formule niet voor elkaar want als ik diverse maten probeer geeft hij regelmatig de verkeerde aantallen weer.
Als ik zoals in dit voorbeeld 305 X 76 invoer, zou ik op het aantal benodigde pakketten van 7 stuks moeten komen ipv 1
Tenminste als ik de info op internet moet geloven.
Is dit uberhaupt mogelijk of moet ik telkens de maat in een formule aanpassen in cel C19 en/of 20?
 

Bijlagen

  • Vloertegels zwembad berekenen.xlsx
    13,8 KB · Weergaven: 18
Wat zijn enkele gewenste uitkomsten? Waarom moet je op 7 stuks uitkomen?

305x76=23180 cm2 zwembadoppervlak
50x50=2500 cm2 per puzzeltegel
23180/2500 = 9,2 tegels (afgerond naar boven 10).
Totaal aantal pakketten = 10/8 = 1,3 (afgerond naar boven: 2)

Zet in de AFRONDEN.NAAR.BOVEN functie de laatste waarde op 0! Anders gaat Excel op 1 cijfer achter de komma afronden. Gebruik ook consequent de functie AFRONDEN.NAAR.BOVEN. Ik kom ook AFRONDEN.BOVEN tegen en die werkt net wat anders... Of is dat een bewuste keuze?
 
Laatst bewerkt:
Volgens de website van toppy.nl zou ik bij een framepool van 305X76 cm 6 pakketten nodig hebben + 1 extra om een kloppend vierkant of rechthoek te maken.

Op https://www.toppy.nl/product/11456/ondertegels-zwembad-grijs.html staan diverse afmetingen maar krijg in excel niet dezelfde aantallen als op deze website.
Of hun berekeningen moeten niet kloppen.
De keuze AFRONDEN.NAAR.BOVEN of AFRONDEN.BOVEN is niet bewust gekozen.
Het gaat er mij om dat er automatisch wordt berekend hoeveel pakketten er nodig zijn.

Mocht dit te lastig zijn kan er eventueel ook een formule gebruikt worden om exact het aantal benodigde pakketten te berekenen zonder dat dit een perfect vierkant of rechthoek wordt.
 
Ik denk dat je niet eerst het oppervlakte moet uitrekenen maar eerst hoeveel tegels 'horizontaal' en hoeveel tegels 'verticaal' Deze twee getallen naar boven afronden en dan vermenigvuldigen. Mocht je net niet uitkomen op een heel pakket dan kun je misschien iets kijken of je wat aan restafval hebt.
 
De laatste parameter van afronden naar boven moet op 0 staan en niet op 1
 
Pakketten van 7 stuks zeg je, waarom deel je dan door 8?
Code:
=AFRONDEN.NAAR.BOVEN(C19 / 8;1)
 
Ben het eens met post #4. Dan is 305x76 wel een rare maat. Want dan hou je elke keer 24 cm over in de breedte... Dus zonder allemaal opvulstukjes heb je 2x7=14 tegels nodig van 50x50. En dat zijn dan 2 pakken van 8 stuks. Ga het anders eens uittekenen op schaal.
 
In 1 pakket zitten 8 puzzel vloertegels. Als ik ergens 7 heb gezet gaat het dus om 7 pakketten mocht dit onduidelijk zijn, excuus.
 
Gelukkig zijn de tegels vierkant, dus:
Code:
Aantal tegels=AFRONDEN.NAAR.BOVEN(C15/50;0) * AFRONDEN.NAAR.BOVEN( C16/50;0)
 
Hier een berekening met ook een visuele oplossing
 

Bijlagen

  • Vloertegels zwembad berekenen_2.xlsx
    16,6 KB · Weergaven: 22
Na dagenlang zelf proberen op te lossen, heb ik ChatGPT geprobeerd maar kreeg daar nog meer hoofdpijn van🤪
Iedereen bedankt voor de hulp!
 
Dit is een oplossing die rekening houd met de tegels die doorgesneden zijn.
 

Bijlagen

  • Vloertegels zwembad berekenen.xlsx
    20,6 KB · Weergaven: 12
Moet je wel heel secuur zijn is het bad 2 cm breder dan heb je 2 pak meer nodig.
 
moet je de voeg ook niet meerekenen ? kan desnoods ook een verschil maken of maakt dat het nog moeilijker ?
 
Bij 76 cm breedte zou ik een kleine voeg ook meerekenen... Scheelt nogal wat tegels.
 
Aha, klinkt logisch. Weer wat geleerd over klussen, en dat op een Excelforum! 🤣
 
Interessant: 8 tegels van 50 x 50 voor 1,9 m2 oppervlak. Mijn Excel beweert iets anders.
 
Ik heb contact gehad met het bedrijf waarom het aantal benodigde pakketten afwijkt met wat hier wordt berekend.
Bij een zwembad van 305X76 blijven ze volhouden dat er 6 pakketten nodig zijn en 1 extra om een perfect rechthoek te maken.
Terwijl je met de berekening van Popipipo maar op 2 uitkomt.

Zou vervelend zijn als ik mijn klanten te weinig vloertegels mee geef dus heeft iemand nog een idee?
 
Terug
Bovenaan Onderaan