• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

aantal categorien weergeven en aantal vermeldingen

Status
Niet open voor verdere reacties.

miranexcel

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2012
Bijvoorbeeld:

appel boom kat
kat berg appel

Ik zou weergegeven willen hebben het aantal categorien (4 in dit geval) en aantal per caterogie. Dus:

appel 2
boom 1
kat 2
berg 1

Bestaat er een formule in excel waar ik het bereik selecteer (in het voorbeeld van A1 tot B3) en dat de output dan bovenstaand rijtje is?
Thanks!!

Het weergeven weet ik zo snel niet, maar als de woorden in aparte cellen staan kan je deze gebruiken om ze te tellen:

Code:
=AANTAL.ALS($A$1:$B$3;"Appels")
Code:
=AANTAL.ALS($A$1:$B$3;"Boom")
Code:
=AANTAL.ALS($A$1:$B$3;"Kat")
Code:
=AANTAL.ALS($A$1:$B$3;"Berg")

Laatst bewerkt:
Hallo, bedankt voor het antwoord. Weet je ook een manier om het aantal categorieen (incl naam) te vergaren? In het voorbeeld is het makkelijk te doen, met maar 6 woorden, echter in mijn excelsheet zijn er vele koloms en rijen, en is het geen doen om alle gegeven input te verwerken.
Thanks!

In bijlage een voorbeeld van hoe je dit met een User Defined Function (UDF) kan oplossen.

Bijlagen

toch iets vaags

Hallo wher, je oplossing was precies wat ik zocht, dank je!
Er is alleen toch iets raars waar ik geen antwoord op kan vinden.

Ik heb je formule in mijn eigen sheet gebruikt. daar werkte hij niet (geen unieke gegevens werden weergegeven).
Toen heb ik mijn waarden (celtekst) over de waarden in jouw sheet geplakt. Alle beesten veranderen in mijn waarden in de geven formule uitkomsten - dus dat ging goed. (ook na het bereik vergroot te hebben, werd alles nog steeds goed weergegeven).
Ik heb daarna de gehele sheet copy/paste, en in mijn eigen bestand geplakt. Alles is dus identiek (tekst, formules, bereik, celeigenschappen). Alleen de gegeven waarden worden weer niet weergegeven. Je ziet Excel even denken, en dan springen alle eerdere waarden op "blanco". Hoe vaag is dat?

Enig idee?

Laatst bewerkt:
2 zaken om op te letten:
Je moet de UDF uiteraard in een module in je eigen bestand plaatsen
Om de "Iferror" functie te kunnen gebruiken moet je beschikken over Excel 2007 of hoger

Beiden klopt. Ik heb excel 2010, en het geheel stond in 1 sheet. Maar misschien begrijp ik niet goed wat je bedoelt met "UDF in een module in je eigen bestand plaatsen".
Ik zie wel dat jouw bestand een macro (.xlsm) is en dat van mij is een .xlsx
wellicht heeft het daar mee te maken?

Laatst bewerkt:
Een gewone Functie (b.v. "Som") zit standaard in Excel, een "User Defined Function" moet je zelf in je bestand plaatsen.
Ga als volgt te werk: open mijn bestand uit post 4, druk op Alt+F11, hiermee kom je in de Visual Basic Editor (zie bijlage). Links zie je dan "Modules" >> "Module 1" (zie rode pijl in bijlage). Dubbelklik op Module 1 om deze te openen (indien hij niet reeds open is), daar zie je de UDF (code-tekst) in het witte vlak rechtsboven. Selecteer + copy deze code vanaf "Public Function uniq(....." tot aan " End Function".
Open je eigen bestand, ga naar de Visual Basic Editor via Alt+F11, klik in het menu bovenaan op "Insert" (zie rode pijl in bijlage) >> kies "Module". Hiermee heb je een module ingevoegd. Paste nu de code in het overeenkomstige witte vlak rechtsboven. Verlaat de Visual Basic Editor via Alt+Q.
Save je bestand als ".xlsm".
Indien dit niet lukt, plaats dan je eigen bestand hier als bijlage, ontdaan van gevoelige info.

Bijlagen

• VBE.jpg
    VBE.jpg
    76,9 KB · Weergaven: 42
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan