• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aantal cellen optellen. voorwaarden lijst en getal

Status
Niet open voor verdere reacties.

rozebooz

Gebruiker
Lid geworden
3 apr 2012
Goedenavond,

Ik heb een kolom met items waarvan ik de cellen aantal die overeenkomen met een items uit een lijst wil optellen. tevens een 2de voorwaarden, de kolom ernaast staat een getal, deze zou 20 of hoger moeten zijn.

Ik krijg het niet voor elkaar om de aantal cellen op te tellen die overeenkomen met de items uit te lijst. Hoe kan ik dit toepassen in een formule?

Bekijk bijlage Map1.xlsx

Weet niet goed wat je bedoelt, maar hierbij een gokje:
in B2:
Code:
=AANTALLEN.ALS(D:D;A2;E:E;">=20")

Ik heb mijn bestandje aangepast om mijn bedoeling hopelijk duidelijker te maken. (normaal zal er geen kleur in te zien zijn)

in kolom D staat een keuzelijst. In kolom A staat de lijst die ik hiervoor gebruik. Geel en Groen samen die ik heb benoemd als "lijst".
Het gele gedeelte heb ik benoemd: "lijstgeelgedeelte".
Enkel de cellen in kolom D met de items die voorkomen in "lijstgeelgedeelte" wil ik tellen als cel. Plus hierbij de naastgelegen cel in kolom E, moet het getal hoger zijn dan 20.

Bekijk bijlage Map1update.xlsx

Code:
=SOMPRODUCT(AANTAL.ALS(Lijstgeelgedeelte;D1:D5)*(E1:E5>20)*E1:E5)

Dank je wel, super dat deze formule kan vinden wat ik zoek. Wat ik graag in plaats wil zien van de cellen opgeteld van kolom E die voldeden aan de voorwaarden. Is het aantal cellen die overeenkomen. In dit geval "2" . Nu staat er heel netjes 80 omdat hij 2 overeenkomsten kan vinden.

Dan laat je gewoon de laatste *E1:E5 gewoon weg, dan krijg je het aantal.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan