• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

aantal cellen tellen tot een bepaalde waarde is bereikt .....Voorraad FIFO.

Status
Niet open voor verdere reacties.

retteke

Gebruiker
Lid geworden
4 feb 2010
Hallo,

Ik zit met een functie waar ik niet uit kom, denk dat het met een matrix formule zal moeten of met VBA. Wie kan me helpen? zie bijlage.

Het gaat erom dat ik een voorraad heb die volgens FIFO methode gaat. Ik wil van mijn voorraad stand van vandaag weten, hoe lang het duurt voordat die helemaal weg is. Door nieuwe aanlevering van voorraad heb je steeds andere "nieuwe" voorraad.

Ik heb een waarde in cel d2. bijvoorbeeld salde 3258. Vervolgens staan in kolom C waarden. Ik wil weten hoeveel cellen er opgeteld moeten worden in kolom C om aan de waarde van 3258 te komen. Hetzelfde wil ik voor cel D3 etc etc., dit kan dus een variabel bereik zijn.

Zie bijlage voor duidelijkere??:confused: uitleg.

Ik hoop graag te horen.....

Bijlagen

Met Vba.
Zet de code in een standaard module.
Zet in E2:
Code:
= celletje(d2)
en doorvoeren naar onderen.
Code:
Function celletje(welke_cel As Range) As Long
Dim y As Long, n As Long
Application.Volatile
 n = celletje
  y = welke_cel.Offset(1, -1).Row
    Do Until Cells(y, 3) + n > welke_cel
      n = n + Cells(y, 3)
        y = y + 1
     Loop
    celletje = y - welke_cel.Offset(, -1).Row
  End Function

Bijlagen

Dit is dus eigenlijk een 'achteraf formule'.

Want weet jij op 13 februari al wat het verbruik en de bestelling is op 20 februari en de daarop volgende dagen??
Als je dat niet weet, weet je nooit hoe lang het duurt voordat voorraad helemaal weg is.
Je krijgt dan ook een foutmelding met de oplossing die Harry heeft gegeven.

En het nut van deze 'achteraf formule' zal je me dan toch echt moeten uitleggen want die begrijp ik niet.

Almost

@ Harry: dit is idd wat ik bedoel. Echter: Ilk heb e.e.a. doorgevoerd voor de rest van het jaar (meer dan 200 regels) en dit op meerdere tabbladen gedaan. Nu ontstaat het probleem dat Excel continue cellen gaat berekenen als ik ergens in de sheet wat invoer of wijzig, bij iedere wijziging moet ik even wachten (20 sec +). Dat is weer niet werkbaar, ook Handmatig berekenen is geen optie, want ik wil mijn wijzigingen wel realtime kunnen volgen.

Enig idee hoe dit voorkomen kan worden??

@ popipipo: ik had hier ficitive data gebruikt. In de praktijk gaat het om toekomst voorspelling: Forecasting van voorraad. Ik maak een schatting van wat er binnenkomt, wat er uitgaat per dag. Dan weet ik ook wat de voorspelling is van de voorraad. (eindvoorrad + instroom - Uitstroom). Als ik de toekomstige uitstroom weet. kan ik dus het aantal dagen bepalen wanneer de instroom die vandaag binnen gekomen is er weer uit gaat, bv 9 dagen... Snapt u??

Laatst bewerkt:
Ok het gaat om een schatting.
Houd er dan wel rekening mee dat het dus net zo goed 1 of misschien wel 2 dagen meer of minder kan zijn.
Dit afhankelijk van hoe goed/betrouwbaar je schatting is.

Enig idee hoe dit voorkomen kan worden??

1: Meer werkgeheugen in je Pc stoppen :d
2: Je kan even proberen door een apostrof te zetten voor:
application.volatile → dus zo: 'application.volatile.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan