• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aantal dagen berekenen binnen een periode

Status
Niet open voor verdere reacties.

Veldenvdt

Gebruiker
Lid geworden
4 mei 2012
Beste mensen,

Ik wil het aantal dagen berekenen dat iemand een eigen bijdrage moet betalen.
De begindatum en de einddatum kunnen variabel zijn maar moeten liggen in de periode 29 december 2014 en 3 januari.

Een spreadsheet met voorbeeld is bijgevoegd.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

met vriendelijke groet,

The0

Bijlagen

kun je uitleggen waarom je in het uitgewerkte voorbeeld op 22 komt en niet op 28

en wat je bedoeld met
De begindatum en de einddatum kunnen variabel zijn maar moeten liggen in de periode 29 december 2014 en 3 januari.

Hallo Sylvester,

In het voorbeeld is de begindatum 1 februari 2015 en de einddatum 1 november 2015. Van 1 februari tot en met 22 februari zijn 22 dagen.
De volgende periode loopt van 23 februari tot en met 22 maart en dat zijn 28 dagen.
etc.
De laatste periode loopt van 5 oktober tot en met 1 november zijn weer 28 dagen.

Dat betekent dat het totale aantal dagen 274 wordt. Maar het is belangrijk dat per periode het aantal dagen berekend wordt.

Ik hoop dat het nu een beetje duidelijker is.

Alvast bedankt voor je hulp!!

met vriendelijke groet,

Theo

om het zuiver te houden moet je deze gebruiken:
Code:
=MAX(0;MIN($D$5+1;D10+1)-MAX($D$4;C10))
ipv
Code:
=MAX(0;MIN($D$5;D10)-MAX($D$4-1;C10-1))
omdat t/m eigenlijk een dag extra betekend (tov tot)

Laatst bewerkt:
Hallo Sylvester,

Dank je wel de formule werkt perfect.

Ik heb nog een vervolgvraag.

Stel dat de berekening van de eigen bijdrage gaat over de periode 29 december 2014 tot en met 3 januari 2016 en de laatste periode 30 november 2015 tot en met 3 januari 2016 (in werkelijkheid 35 dagen) mag maar maximaal 28 dagen zijn.
Wat moet dan in de formule aangepast worden?

Met vriendelijke groet,

Theo

zo wordt hij nooit groter dan 28 en nooit kleiner dan 0:
Code:
=min(28;max(0;min($d$5+1;d10+1)-max($d$4;c10)))

Laatst bewerkt:
Hallo Sylvester,

Prima. Je hebt me heel goed geholpen.
Bedankt!!

Met vriendelijke groet,

Theo

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan