• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aantal dagen in maand

Status
Niet open voor verdere reacties.

trainers

Verenigingslid
Lid geworden
8 feb 2012
Office versie
MS 365
Hoe bepaal ik met een formule het aantal dagen in die maand tot nu toe?
Hoe reken ik het aantal dagen uit die nog resteren in die maand?

Middels 2 formules is het mij gelukt maar ik vraag mij af of het niet simpeler kan.

t/m vandaag =(VANDAAG()-DATUM(JAAR(VANDAAG());MAAND(VANDAAG());0))

resterende dagen =(DAG(DATUM(JAAR(VANDAAG());MAAND(VANDAAG())+1;0))-(VANDAAG()-DATUM(JAAR(VANDAAG());MAAND(VANDAAG());0)))

Alvast mijn dank.
Trainers

Bijlagen

Code:
1e vraag
=dag(vandaag()) = dag van de maand
2e vraag
=ZELFDE.DAG(VANDAAG();1)-VANDAAG() okje, = laatste dag van de maand (klopt dat altijd ?)
ofwel=ZELFDE.DAG(C2;1)-DAG(ZELFDE.DAG(C2;1))-C2

Laatst bewerkt:
Super! Dank je wel. Ik ga hier vandaag een mee experimenteren.
:thumb:

aantal resterende dagen in de maand:

=EOMONTH(TODAY();0)-TODAY()

sorry, ik heb geen Nederlandstalige versie

Als je enkel de Engelse formule kent, en je wil deze in een andere taal kennen, dan voer je volgende macro uit:

Code:
ActiveCell.FormulaR1C1 = "= EOMONTH(TODAY(),0) - TODAY()"

Ik heb in dit geval de formule van Noella genomen, maar het kan met om het even welke andere formule.
Je moet wel rekening houden dat je puntkomma's moet vervangen door een komma, en komma's door een punt.
De formule zal dan in een cel komen in de taalversie van je excel. Nederlands dus Nederlands. Frans = Frans enz.

Voor de verstreken en resterende dagen van de maand wordt dit respectievelijk:
Code:
=DAG(NU())
=LAATSTE.DAG(NU();0)-VANDAAG()
Grotendeels al gegeven in de antwoorden hiervoor. Heb ze zo kort mogelijk proberen op te schrijven...

En hier is een linkje om formules te vertalen, gebruik ik regelmatig: https://nl.excel-translator.de/translator/

Dit is wel wat korter en simpeler dan die 2 formules die ik gebrouwen had.
Dank jullie allen! Helemaal TOP. :thumb:

@AlexCEL: dank ook voor het linkje, meteen opgeslagen.

Groeten,
Trainers

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan