• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aantal dagen omzetten in percentage

Status
Niet open voor verdere reacties.

HunterP

Gebruiker
Lid geworden
7 jun 2008
Tsja, hele aparte titel, ik weet het :) Kon zo 1,2,3 niets beters verzinnen...

In het kader van "gemak dient de mens" ben ik aan de slag gegaan met Excel om de hoogte van mijn belbundel te vergelijken met het aantal dagen die nog resteren.

Voorbeeldje, ik heb een maandelijkse bundel van 40 euro. Stel nu dat ik nog 10 euro over heb (is online na te gaan) maar dat ik nog 2 weken te gaan heb. Dan heb ik nog 25% bundel over, terwijl ik (simpel gezegd) nog 50% datum over heb.

Gewoon even een snelle vergelijking om te zien of ik rustig aan moet doen of dat ik "veilig" zit.

Ik ben een beetje aan het rommelen geweest, maar heb alles weer verwijderd want ik kwam er simpelweg niet uit en heb dus geen bruikbare basis.

De gegevens :

1. Huidige datum (flexibel, maar automatisch uit te lezen)
2. Dag van de maand dat de nieuwe bundel in gaat (vast gegeven)
3. Hoogte van de bundel (vast gegeven)
4. Resterend bedrag (flexibel, handmatig invoeren)

Ik lijk het allemaal aardig op een rijtje te hebben, maar ik loop een beetje vast op 1 en 2. Het lezen van de huidige datum is geen probleem, maar hoe bereken ik het aantal dagen tot de volgende bundel? Stel nu dat mijn bundel op de 20e ingaat. Als ik dat aftrek van de huidige datum (vandaag is de 29e) dan blijft er 10 over. Afgezet tegen een maand van 30 dagen dan is dat dus 33%. Als het vandaag de 10e zou zijn dan zou ik -10 krijgen en daar krijg ik het een beetje moeilijk.

Dus, wie helpt? :)

Groeten, Peter.

Laatst bewerkt:
Beste HunterP ;)

Waarom werk je niet met datum ipv dag van de maand ?
Het is wel een vast gegeven, maar je kan verwijzen naar een andere cel.

Groetjes Danny. :thumb:

Laatst bewerkt:
Waarom werk je niet met datum ipv dag van de maand ?
Het is wel een vast gegeven, maar je kan verwijzen naar een andere cel.

Lijkt mij persoonlijk iets ingewikkelder? Je moet dan dus beide data weten. We weten de huidige datum en hoe weet die formule dat hij dag x van de eerstvolgende maand moet hebben? Dus nogmaals, de bundeldatum is de 20e en als het vandaag de 18e is dan moet hij dus de 20e van de huidige maand hebben (nog 2 dagen te gaan), maar als het de 22e is dan moet hij kijken naar de 20e van de volgende maand (= nog 28 dagen te gaan). Dat leek mij makkelijker op te lossen door naar de dag van de maand te kijken, maar misschien sla ik hiermee een totaal verkeerde weg in :)

Bedankt voor de snelle reaktie. Ik moet er even mee spelen want het geeft een ander resultaat dan ik verwachtte. Jij zet blijkbaar beide percentages tegen elkaar weg? Dus hoger dan 100% betekent dat ik aan de "veilige" kant zit en lager dan 100% betekent dat ik meer bel dan ik dagelijks te besteden zou hebben, correct?

Beste HunterP ;)

Ik dacht al dat je deze vraag ging stellen :D
Neem de volgende formule voor 20 dagen.

In cel A1 staat de huidige datum

Deze in cel A2

=ALS(DAG(A1)>20;DATUM(JAAR(A1);MAAND(A1)+1;20);DATUM(JAAR(A1);MAAND(A1);20))

Groetjes Danny. :thumb:

Bedankt voor de snelle reaktie. Ik moet er even mee spelen want het geeft een ander resultaat dan ik verwachtte. Jij zet blijkbaar beide percentages tegen elkaar weg? Dus hoger dan 100% betekent dat ik aan de "veilige" kant zit en lager dan 100% betekent dat ik meer bel dan ik dagelijks te besteden zou hebben, correct?
Precies, meer dan 100% betekend dat je nog meer dan gemiddeld kan besteden, en minder dan 100% betekend dat je nog minder dan gemiddeld te besteden hebt.

Precies, meer dan 100% betekend dat je nog meer dan gemiddeld kan besteden, en minder dan 100% betekend dat je nog minder dan gemiddeld te besteden hebt.

Okee, ik ga hier even mee spelen en als ik nog vragen heb dan hoor je het wel.
Danny uiteraard ook bedankt voor het meedenken.

Grote klasse dit forum, bravo! :)

Zelf kan ik redelijk uit de voeten met C++ maar dit is toch iets andere koek ;)

Paul, het is vandaag de eerste van de maand en nu doet hij vreemd. Test het zelf maar, dan zie je dat een resterend bedrag van 40 euro (ofterwel het volledige bedrag) een percentage van 60% oplevert. Dat klopt dus al niet. Komt dat doordat het de 12 (en laatste) maand is?

Groeten, Peter.

dat resultaat zag ik niet in het bestandje..maar toch een foutje gevonden.
Verander de formule in C8 in:
Code:
=ALS(DAG(C2)=C3;C7;C5/(DATUM(JAAR(C2);MAAND(C2)+(DAG(C2)>=C3);C3)-C2))
Volgens mij werkt hij dan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan