• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sorteren van velden

remmie63

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2011
Berichten
393
Beste, ik ben een actie- en besluitenlijst in Excel aan het maken. Naast het gegeven dat dit een heel eenvoudige lijst is die per vergaderdatum wordt ingevuld wil ik bij jullie informeren of het mogelijk is dat de niet afgehandelde actiepunten steeds bovenaan in de lijst komen te staan. Nu hebben we deze lijst als Word bestand maar deze lijst vult zich snel en wordt al gauw enkele pagina's groot, waardoor het overzicht verloren gaat. V.w.b. de afgehandelde items is dat geen probleem maar voor de nog openstaande zaken is dit slecht werkbaar. Vandaar mijn vraag.
In de bijlage een voorbeeld.

Alvast dank voor de moeite!
 

Bijlagen

De eenvoudigste manier is om er een tabel van te maken en dan kolom "Afgerond" te sorteren van Z naar A
 
Ja, die had ik al uitgeprobeerd. Je kunt die ook instellen op de waarde (in dit geval "nee") en dat werkt prima. Alleen moet dat steeds opnieuw handmatig worden toegepast en daar er meerdere mensen (waaronder echte digibeten) mee werken heeft automatiseren echt de voorkeur .
 
Ja, dat is zo'n beetje wat het moet doen. Betekent dit dan dat er altijd 2 werklijsten naast elkaar staan? Dus niet in één te integreren?
 
Helaas wel, maar met een macro blijft het één lijst. Bij iedere wijziging in het werkblad wordt er automatisch gesorteerd op kolom 5 aflopend en kolom 4 oplopend:
 

Bijlagen

Ja, fantastisch! Deze werkt heel mooi! Hier kan ik wat mee.
Weer hartelijk bedankt!
Bericht automatisch samengevoegd:

@AHulpje. Nog een korte vraag over de eerste (2 werkbladen) oplossing. Deze is nu beperkt tot de eerste 4 regels en ik kan niets wijzigen in de formules. Heb je er een beveiliging opgezet?
Voor de overzichtelijkheid zijn 2 werkbladen mss toch wel beter.
Bericht automatisch samengevoegd:

En nu ik ermee aan het werken ben merk ik dat als ik actiepunten die nog niet waren opgelost, oplos deze niet bovenaan verdwijnen terug naar de originele plek.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt sorteren ook dmv

=SORTEREN.OP(.....;-1)

ga in de formule balk op Fx klikken en
kies voor sorteren.op

Matrix bereik die moet worden gesorteerd
Op_matrix1 bereik van matrix waarvan gesorteerd moet worden
Sorteervolgorde 1 =oplopend -1 = aflopend



doen
 
Maak dan in de formule ook gebruik van de tabel.
 
Als je dat graag wilt, maar is niet per se nodig:
Code:
=SORTEREN(Tabel1;{5;4};{-1;1})
 
Frappant dat de formule zichzelf uitbreidt in rijen bij het uitbreiden van de tabel maar niet in kolommen.
Dus lijkt me het gebruik van de tabelbenaming toch beter.
 
@HSV
Zo frappant is dat niet. Als je een kolom van een tabel als datavalidatielijst wilt gebruiken kun je dat helaas niet doen met =Tabel[kolomnaam]. Wat wel werkt is een verwijzing naar de eerste:laatste cel in die kolom, b.v. E2:E8. Ook dan wordt de lijst automatisch uitgebreid als je een rij toevoegt aan de tabel. Maar wat de extra kolom betreft heb je uiteraard gelijk.
 
In Excel 2007 was dit volgens mij niet mogelijk, met een cel-verwijzing die zichzelf aanpaste, vandaar dat je een tabel gebruikte in plaats van een 'Verschuiving' formule voor de validatielijst.
Een naam geven aan Tabel[kolomnaam] en gebruiken voor je validatielijst kan nog altijd, maar dus totaal overbodig in Office 365.
 
Terug
Bovenaan Onderaan