• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aantal dossiers tellen per klant

Status
Niet open voor verdere reacties.

snitsel

Gebruiker
Lid geworden
12 feb 2008
Berichten
199
Beste

Zoals u ziet in de bijlage vindt u in
kolom A: klantnaam
kolom B: Dossiernummer

kolommen D en E staan normaal op een ander tabblad in de werkmap.

In kolom E zou ik de functie verticaal.zoeken willen gebruiken om weer te geven hoeveel dossiers de klant al heeft.
Het probleem is dat de dossiers in mijn lijst soms opgesplitst zijn zoals in mijn excel bijlage. Soms heeft een dossier meerdere tekeningen en deze splits ik dan op met gewoon het zelfde dossiernummer.
Probleem als ik verticaal zoek naar het aantal dossiernummers van de klant dan zal ik verkeerd beeld krijgen door de opgeplitste dossiers.

Hoe zou ik dit kunnen oplossen?

Met vriendelijke groeten
 

Bijlagen

  • Aantal dossiers per klant.xls
    19 KB · Weergaven: 42
Hoi,

Met de functie =AATAL.ALS()

zie bijlage
 

Bijlagen

  • AantalDossiers.xls
    26 KB · Weergaven: 56
Met
Code:
=SOMPRODUCT(($A$3:$A$10=$E3)*($C$3:$C$10=G$1))
tel je de verscillende tekeningen per klant.
 
Wat staat er dan in G$1 ?
Wim,

Sorry, meestal voeg ik een voorbeeld bij. Horizontaal vanaf G1 had ik tekening 1, tekening 2, dus het resultaat zoveel keer tek. 1 bij klant A etc.
 
Beste

Bedankt voor de snelle reacties, maar ik heb nog niet onmiddellijk het juiste antwoord gevonden.
Het eerst vb met aantal.als klopt niet helemaal want vb bij Wouters zou er maar 1 mogen staan want hij heeft 1 dossier.
Tellen op de benaming "tekening 1" is ook niet van toepassing want mijn tekeningen hebben allemaal een verschillige benaming.

Ik zal toch nog iets anders moeten zoeken, hopelijk hebben jullie nog voorstellen.

Mvg
 
Dit zou ik zeker en vast met een draaitabelletje oplossen, en niet met formules.

Wigi
 
Beste

Een draaitabel lijkt me ook nie de goede oplossing want het is dus de bedoeling dat ik het volgende bereken:
- het aantal aanvragen
- in de volgende kolom hoeveel er besteld zijn van de aanvragen
- en in de volgende kolom wordt procenteel berekend wat zijn koopcijfer is (dus bestelling in vergelijking met de aanvragen)

In bijlage een aangepast voorbeeld om een duidelijker beeld te geven.
(vb rij 5 t.e.m. 9 moet de waarde 1 weergeven in de kolom bij de telling voor het aantal aanvragen. De klant zijn naam komt wel 5 keer voor, maar het is 1 dossier)
 

Bijlagen

  • Offertes 2008 HelpMij.xls
    69,5 KB · Weergaven: 51
Beste

Een draaitabel lijkt me ook nie de goede oplossing want het is dus de bedoeling dat ik het volgende bereken:
- het aantal aanvragen
- in de volgende kolom hoeveel er besteld zijn van de aanvragen
- en in de volgende kolom wordt procenteel berekend wat zijn koopcijfer is (dus bestelling in vergelijking met de aanvragen)

In bijlage een aangepast voorbeeld om een duidelijker beeld te geven.
(vb rij 5 t.e.m. 9 moet de waarde 1 weergeven in de kolom bij de telling voor het aantal aanvragen. De klant zijn naam komt wel 5 keer voor, maar het is 1 dossier)


Leuk om te doen, onderstaande formule telt voor je

Code:
=SOM(ALS(A2=Poorten!B$2:B$100;ALS(INTERVAL(ALS(LENGTE(Poorten!A$2:A$100)>0;VERGELIJKEN(Poorten!A$2:A$100;Poorten!A$2:A$100;0);""); ALS(LENGTE(Poorten!A$2:A$100)>0;VERGELIJKEN(Poorten!A$2:A$100;Poorten!A$2:A$100;0);""))>0; 1)))

LETOP: het is een matrix formule dus opslaan met Ctrl+Shift+Enter

Uitleg: Kijk even in Help van Excel
Unieke waarden in een bereik met dubbele waarden tellen

Succes

Wim
 
Goeie morgen WimenBeer

Deze formule ziet er perfect uit en momenteel bij het invoegen in mijn voorbeeld werkt het ook!!!
Ik ben je alvast zeer dankbaar, want zelf had ik het via deze weg nooit gevonden.
Ik zal mijn bestand verder afwerken en de formule nog hier en daar aanpassen om ze toe te passen in de rest van mijn bestand en laat jullie dan weten of alles OK is.
You made my day!
 
Goeie morgen WimenBeer

Deze formule ziet er perfect uit en momenteel bij het invoegen in mijn voorbeeld werkt het ook!!!
Ik ben je alvast zeer dankbaar, want zelf had ik het via deze weg nooit gevonden.
Ik zal mijn bestand verder afwerken en de formule nog hier en daar aanpassen om ze toe te passen in de rest van mijn bestand en laat jullie dan weten of alles OK is.
You made my day!

Mijn dag is al voorbij, maar gelukkig heb ik je op weg kunnen helpen.

Wim
 
Mijn dag is al voorbij, maar gelukkig heb ik je op weg kunnen helpen.

Wim

Ik heb een probleem, maar ik begrijp niet waar de fout zit.
Als ik de formule toepaste in mijn voorbeeldbestand, dan ging alles OK,
Nu ik de fomule toepaste in mijn bestaand bestand, krijg ik tellingen die nie kloppen.
Ik dacht dat het probleem de "lengte" was omdat in kolom B aangepaste eigenschappen zijn verbonden, maar als ik deze aanpas, krijg ik nog steeds een misse telling.

In de bijlage heb ik deel van mijn bestaand bestand toegevoegd.
In het tabblad "klanten" is er een klant in het groen gemarkeerd om een vb te tonen van de misse telling. Het rare is dat het niet overal mis is.

Wat loopt er hier fout?
 

Bijlagen

  • Offertes 2008HelpMijVerder.xls
    90 KB · Weergaven: 31
Ik heb een probleem, maar ik begrijp niet waar de fout zit.
Als ik de formule toepaste in mijn voorbeeldbestand, dan ging alles OK,
Nu ik de fomule toepaste in mijn bestaand bestand, krijg ik tellingen die nie kloppen.
Ik dacht dat het probleem de "lengte" was omdat in kolom B aangepaste eigenschappen zijn verbonden, maar als ik deze aanpas, krijg ik nog steeds een misse telling.

In de bijlage heb ik deel van mijn bestaand bestand toegevoegd.
In het tabblad "klanten" is er een klant in het groen gemarkeerd om een vb te tonen van de misse telling. Het rare is dat het niet overal mis is.

Wat loopt er hier fout?


Helaas moet de verwijzingen in een matrix-formule absolute zijn, dus als je deze hieronder neemt gaat het weer goed

Code:
=SOM(ALS(A6=Poorten!$C$3:$C$10000;ALS(INTERVAL(ALS(LENGTE(Poorten!$B$3:$B$10000)>0;VERGELIJKEN(Poorten!$B$3:$B$10000;Poorten!$B$3:$B$10000;0);""); ALS(LENGTE(Poorten!$B$3:$B$10000)>0;VERGELIJKEN(Poorten!$B$3:$B$10000;Poorten!$B$3:$B$10000;0);""))>0; 1)))

Dus de $ moet aanwezig zijn.
Ik heb het maximum hoog gezet want ik denk niet dat je daar over heehn gaat. anders moet je die ook nog even aanpassen.

Succes
 
Helaas moet de verwijzingen in een matrix-formule absolute zijn, dus als je deze hieronder neemt gaat het weer goed

Code:
=SOM(ALS(A6=Poorten!$C$3:$C$10000;ALS(INTERVAL(ALS(LENGTE(Poorten!$B$3:$B$10000)>0;VERGELIJKEN(Poorten!$B$3:$B$10000;Poorten!$B$3:$B$10000;0);""); ALS(LENGTE(Poorten!$B$3:$B$10000)>0;VERGELIJKEN(Poorten!$B$3:$B$10000;Poorten!$B$3:$B$10000;0);""))>0; 1)))

Dus de $ moet aanwezig zijn.
Ik heb het maximum hoog gezet want ik denk niet dat je daar over heehn gaat. anders moet je die ook nog even aanpassen.

Succes

Bedankt voor de snelle info.
Ik zal er idd niet overheen gaan, maar sinds ik deze formules toepas, moet mijn excel bestand wel berekenen en telkens ik verspring van tabblad komt er onderaan te staan "berekenen 4 processors". Heeft dit met deze formules te maken want als ik de formule overal zal toepassen moet ik telkens super lang wachten op zijn berekening.
 
Bedankt voor de snelle info.
Ik zal er idd niet overheen gaan, maar sinds ik deze formules toepas, moet mijn excel bestand wel berekenen en telkens ik verspring van tabblad komt er onderaan te staan "berekenen 4 processors". Heeft dit met deze formules te maken want als ik de formule overal zal toepassen moet ik telkens super lang wachten op zijn berekening.
De bereiken staan nu best wel groot (3 t/m 10000), wat veel reken werk met zich mee brengt.
Als eerste stap zou ik de 2 bereiken (Poorten!$C$3:$C$10000 en Poorten!$B$3:$B$10000) dynamisch maken. Dit kan/zal het rekenwerk sterk verminderen.

....en anders misschien VBA, of een kortere matrix formule:(, of een hulpkolom welke rekenwerk kan verminderen, of ....

Ik zou iig eerst beginnen met de dynamische bereiken.:)
 
De bereiken staan nu best wel groot (3 t/m 10000), wat veel reken werk met zich mee brengt.
Als eerste stap zou ik de 2 bereiken (Poorten!$C$3:$C$10000 en Poorten!$B$3:$B$10000) dynamisch maken. Dit kan/zal het rekenwerk sterk verminderen.

....en anders misschien VBA, of een kortere matrix formule:(, of een hulpkolom welke rekenwerk kan verminderen, of ....

Ik zou iig eerst beginnen met de dynamische bereiken.:)

Telkens dat ik denk wat meer te kunnen in excel, komt wel iedere keer iets nieuws op de proppen. OK is wel goed om veel te leren.
Hoe kan ik werken met dynamische bereiken? is het mogelijk een vb te geven in een bijlage ofzo aub?

Mvg
 
Telkens dat ik denk wat meer te kunnen in excel, komt wel iedere keer iets nieuws op de proppen. OK is wel goed om veel te leren.
Hoe kan ik werken met dynamische bereiken? is het mogelijk een vb te geven in een bijlage ofzo aub?

Mvg
Hierbij een voorbeeldje.
Ik heb via invoegen >> namen >> definieeren een dynamisch bereik een naam gegeven.
Het bereik naam = "klant", en het dynamisch bereik is/wordt bepaald door:
Code:
=VERSCHUIVING(Blad1!$B$2;;;AANTALARG(Blad1!$B$1:$B$10000)-1)
Blad1!$B$2 is de begin cel.
AANTALARG(Blad1!$B$1:$B$10000)-1 geeft de hoogte van het bereik aan.

Voor de duidelijkheid heb ik in cel E1 het bereik van het dynamisch bereik gezet.

Het bereik is dus afhankelijk van het aantal ingevulde cellen.
 

Bijlagen

  • voorbeeld dynamisch bereik.xls
    17,5 KB · Weergaven: 31
Hierbij een voorbeeldje.
Ik heb via invoegen >> namen >> definieeren een dynamisch bereik een naam gegeven.
Het bereik naam = "klant", en het dynamisch bereik is/wordt bepaald door:
Code:
=VERSCHUIVING(Blad1!$B$2;;;AANTALARG(Blad1!$B$1:$B$10000)-1)
Blad1!$B$2 is de begin cel.
AANTALARG(Blad1!$B$1:$B$10000)-1 geeft de hoogte van het bereik aan.

Voor de duidelijkheid heb ik in cel E1 het bereik van het dynamisch bereik gezet.

Het bereik is dus afhankelijk van het aantal ingevulde cellen.

Ah OK, mijn excuses, ik wist dus wel wat een dynamisch bereik was, alleen wist ik niet dat ze het zo noemen :).
Bedankt alvast voor het voorbeeld. Ik zal het even proberen toe te passen op mijn bestand want de formule snap ik wel niet zo goed. Ik zal even de help moeten raadplegen voor de uitleg ervan.
ik hou jullie op de hoogte!! grtz


Damn, ik ben hier maar aan het zoeken, maar het loopt alsmaar slechter uit zo te zien.
Ik eerst gewoon de formule toegepast en dit kwam eigenlijk al niet goed want het enige dat ik kreeg als resultaat was een 1 of 0.
Vervolgens geprobeerd met dynamische bereiken die het zelfde resultaat gaf.
en uiteindelijk de naam beheert, en dan was er alleen nog een 0.
Kan je eens kijken naar de bijlage wat ik fout doe aub. Mvg
 

Bijlagen

  • Offertes.xls
    79,5 KB · Weergaven: 38
Laatst bewerkt:
Hierbij een voorbeeldje.
Ik heb via invoegen >> namen >> definieeren een dynamisch bereik een naam gegeven.
Het bereik naam = "klant", en het dynamisch bereik is/wordt bepaald door:
Code:
=VERSCHUIVING(Blad1!$B$2;;;AANTALARG(Blad1!$B$1:$B$10000)-1)
Blad1!$B$2 is de begin cel.
AANTALARG(Blad1!$B$1:$B$10000)-1 geeft de hoogte van het bereik aan.

Voor de duidelijkheid heb ik in cel E1 het bereik van het dynamisch bereik gezet.

Het bereik is dus afhankelijk van het aantal ingevulde cellen.

Kan je mij aub nog wat verder helpen?
Zie het bestand in bijlage van mijn vorig bericht.
 
Misschien kun je hier iets mee snitsel.

Heb het bereik op 20000 gezet, en volgens mij geen vertraging.
Heb alleen de bruine kolommen gedaan.

De formule in blad "Poorten" kun je zover doorslepen als je wil.
 

Bijlagen

  • Offertes(HSV).xls
    96 KB · Weergaven: 40
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan