• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

aantal gewerkte dagen per maand bereken

Status
Niet open voor verdere reacties.

intered

Gebruiker
Lid geworden
20 sep 2004
Goedemorgen,

Voor me werk ben ik een excel overzicht aan het maken vanuit gegevens die uit Outlook zijn getroken. Deze gegevens heb ik inmiddels ge-importeerd in Excel en daarachten de kolummen "Aantal uren" - "week.nr" en "aantal dagen".
De eerste 2 kolummen zijn reeds ingevuld, ik krijg het alleen niet voor elkaar om Excel het aantal dagen gewerkt te bereken. Met de som =aantal.als() kom ik een heel eind alleen is zo, de periode begint van de 16de t/m de 15de iedere maand. In die perdiode worden uren ingevuld, en iedere dag als er 1 uur door iemand wordt gewerkt telt dat als 1 dag. Maar het wil ook wel eens voorkomen dat er iemand 2x op 1 dag werk, bijv. in de ochtend en in de avond nog wat uren. Dat moet dan ook als 1 dag tellen.

Is dat in excel mogelijk om in te voeren om een overzicht van iedereen t krijgen hoeveel dagen die per maand (16de t/m 15de) gewerkt heeft? Misschien onder een verkapte vorm van =aantal.als() ?

Zie bijlage voor voorbeeld

Bekijk bijlage aantal_dagen.xls

Sumif of countif oplossing tbv de vraag

Beste,

Volgens mij heb ik wel de oplossing, namelijk de sumif of countif formule (zie bijlage).

Indien je de countif formule wilt gebruiken, mag er nooit iemand geregistreerd staan met 0 uur.

Met de sumif formule moet je gebruikmaken van de gele kolommen.

Het probleem van als 1 persoon 2 maal op 1 dag komt werken is hiermee nog niet opgelost, maar misschien moet je daarvoor een andere formule in kolom H bouwen. Die dit triggert.

Het is i.i.g. een begin voor je probleem.

Succes!

Groeten,
Leon

Bekijk bijlage aantal_dagen(1).xls

Ik denk dat ik inmiddels de oplossing al heb gevonden d.m.v. een draaitabel!

In Rijlabels - Personen
In Waarden - Aantal van uren
In Kolomlabels - Begindatum

Dan zie je meteen in 1 overzicht hoeveel x die persoon per datum/dag voorkomt!

Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsna de oplossing d.m.v. de draaitabel is het eerste probleem opgelost. Nu ben ik een som aan het zoeken voor het volgende:

In A1 bgint het overzict dat uit de draaitabel komt, in B16 staat een overzicht van de personen. Nu ben ik aan het proberen om er een som in te krijgen die de B17 (Aanvang Piet) gaat zoeken in A3 t/m A10 en dan de dagen die erachter staan bij elkaar optelt AANTAL(B3:AF3). Volgens mij moet dat een redelijk simpele som zijn, maar kom er niet uit :(

Iemand een tip?Bekijk bijlage Voorbeeld.xls

2 hulpkolommen bij je gegevens
1. om de 16e van je periode te bepalen, bv. 16/1 tot 15/2 worden teruggebracht op 16/1.
2. om per dag slechts 1 werk te tellen, 2e werk diezelfde dag door dezelfde persoon krijgt een 0. Let op : daarom mag je nu nooit met de filters gaan spelen in de draaitabel anders riskeer je verkeerde conclusies te trekken.
blad2 = draaitabel

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan