• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

aantal kalender dagen bepalen met voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

nancy70

Gebruiker
Lid geworden
10 jan 2012
Berichten
48
Hi,
Ik ben opzoek naar een formule om het aantal kalenderdagen bepalen, indien 2 velden (ID en Code) gelijk zijn aan elkaar. Indien deze gelijk zijn, dan moeten de dagen bepaald worden op basis van de nieuwe ingangsdatum en anders met een default datum, zie bijgaand voorbeeld.

Het aantal kalenderdagen bepalen kan door middel van datif, maar wat is de beste manier om de voorwaarden op te nemen.

Gr,
 

Bijlagen

  • kalenderdagen.xlsx
    8,9 KB · Weergaven: 14
Hier een eerste optie:
Code:
=DATUMVERSCHIL(C2;ALS.FOUT(INDEX(C$3:C$100;VERGELIJKEN(A2&B2;A3:A$100&B3:B$100;0));DATUM(JAAR(C2);7;1));"d")
Opmerkingen:
- mogelijk afsluiten met Control+Shift+Enter (matrixfunctie) als je geen Excel 365 gebruikt.
- iets zegt me dat het voorbeeld niet geheel representatief is (wat als er 3 datums zijn, wat bij datums groter dan 1-7?)
- misschien kan het wel simpeler, welke Excelversie gebruik je?
 
Laatst bewerkt:
Hi,
Dank voor de snelle reactie, maar helaas gaat het niet bij elke berekening goed (rood en groen gemarkeerd), zie bijgaand document.
De test data is ok, er is geen berekening voor na 1-7-2021 nodig. Ik heb nog een voorbeeld toegevoegd van meer dan 3 datums. Ik gebruik Office 365.
 

Bijlagen

  • kalenderdagen 2.xlsx
    10,5 KB · Weergaven: 14
Paar $-tekens gewijzigd...
Code:
=DATUMVERSCHIL(C2;ALS.FOUT(INDEX(C3:C$100;VERGELIJKEN(A2&B2;A3:A$100&B3:B$100;0));DATUM(JAAR(C2);7;1));"d")
 
Ziet er goed uit, alleen berekent Excel te veel dagen bij ID 1, Code A en ingangsdatum 1-1-2021, nl 181 ipv 91 en idem bij ID 3, code C en en ingangsdatum 1-1-2021.
Heb je daar ook nog een oplossing voor ?
Dan bezorg je iemand alvast een goede start van de week :)
 
Formule ingevuld in voorbeeld. Volgens mij heb je iets veranderd...
 

Bijlagen

  • kalenderdagen 2 (AC).xlsx
    11 KB · Weergaven: 19
Ook nog eentje:)

Code:
=MIN(ALS.FOUT(1/(1/((A2&B2=A3:$A$8&B3:$B$8)*(A3<>"")*(C3:$C$8)));DATUM(2021;7;1)))-C2
 
Mij lijkt dit voldoende ( in het bestand van Alexcel):

PHP:
=IF(A2&B2=A3&B3;C3;DATE(2021;7;1))-C2

NB. voorwaarde is natuurlijk wel de sortering op achtereenvolgens ID, Code en Datum
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan