• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aantal keer waarde in kolom

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0450

Gebruiker
Lid geworden
8 jul 2006
Berichten
188
Hoi Allen,

Graag zou ik willen weten of het mogelijk is om in excel automatisch te laten tellen hoe vaak een waarde in een bepaalde kolom voorkomt zonder de waarde zelfs te specificeren. Het gaat namelijk om een kolom met +- 20000 records. ( Zie voorbeeld )Bekijk bijlage voorbeeld.xls
 
Snap hem niet helemaal denk ik, maar hiermee kom je toch al een heel eind:

Code:
=AANTAL.ALS(A:A;A1)

anders horen we het wel weer.
 
gast0450,

Probeer het eens met een draaitabel. zie bijlage.
 

Bijlagen

  • voorbeeld-1 GL.xlsx
    12,4 KB · Weergaven: 33
Laatst bewerkt door een moderator:
@Cobbe Bedankt. Met die formule kan ik het mooi oplossen! Nu kan ik na het toepassen van de formule mooi sorteren op aantal keer voorgekomen. Ik zou echter na het sorteren de dubbele uit kolom A willen filteren zonder dat ik de waardes van de formule verlies. Hoe kan ik dat doen?

@gelens xlsx bestanden kan ik niet openen helaas.

Edit: Ik bedenk me net dat ik kan kopiereen en dan alleen de waardes kan plakken en daarna de dubbele eruit halen.. ga ik even proberen
 
Laatst bewerkt:
Hoi gast0450,

Dan een voorbeeld als .XLS

misschien kan je er iets mee.
 

Bijlagen

  • voorbeeld-1 GL 2.xls
    19 KB · Weergaven: 32
Laatst bewerkt door een moderator:
@gelens de draaitabel werkt ook, alleen is het op de manier zoals ik het nu heb gedaan iets mooier.

Ik ben er echter nog niet achter hoe ik alleen unieke records kan weergeven.
Ik heb in kolom A de nummers staan en in kolom B de aantallen hoe vaak de waarde uit A voorkomt. Nu wil ik de dubbele nummers uit kolom A eruit halen, dit kan via de uitgebreide filter, maar dan worden de waardes uit kolom B niet meegenomen.

Hoe kan ik dit goed doen?
 
Om te ontdubbelen:
Kopiëer kolom A naar kolom (bv) K plakken speciaal - waarden.
Dan kolom K selecteren en via Gegevens - Duplicaten Verwijderen.
Dan heb je je lijst met unieke waarden.
 
Ja wel unieke waarden uit kolom A, maar niet meer met bijbehorende waarde uit kolom B
 
Voor als je nog werkt met xl2000-2003 kom je met deze formule wel een heel eind:
Code:
=ALS(AANTAL.ALS($A2:$A$2;A2)=1;A2;"")

wel nog de blanco's verwijderen en klaar.
 
Zet daar dan een Vert.Zoeken formule achter:

Code:
=Vert.Zoeken(K1;A:B;2;0)
 
Heb het in uw bestand uitgewerkt.
Eerst de unieke waarden(nummers) in een kolom (K) gezet en dan via een SOM.ALS de waarden(aantallen) opgehaald.
 

Bijlagen

  • voorbeeld1.xls
    27 KB · Weergaven: 39
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan