• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

aantal kolommen tellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nickz

Gebruiker
Lid geworden
30 mei 2007
Ik wil graag het aantal kolommen tellen waar een bepaalde waarde in voor komt. Het gaat er dus niet om hoe vaak de waarde in een kolom voor komt. Maar in hoeveel kolommen een waarde voor komt.

Hoop dat het een beetje duidelijk is.

Alvast bedankt

Beste Nickz ;)

Met de formule Aantalarg

Code:
=Aantalarg(bereik)

Groetjes Danny

En tel je enkel getallen dan neem je:

=Aantal(bereik)

Volgens mij bedoelt TS dit niet. AANTALARG geeft het aantal cellen in een bereik dat een waardeheeft. Hij wil het aantal kolommen weten waarin een bepaalde waarde voorkomt.

Volgens mij bedoelt TS dit niet. AANTALARG geeft het aantal cellen in een bereik dat een waardeheeft. Hij wil het aantal kolommen weten waarin een bepaalde waarde voorkomt.

En wat is het verschil dan? Je kan een cel toch net 2 keer vullen? Dus het resultaat is dan toch hetzelfde?

Of zie ik iets over het hoofd?

Wigi

En wat is het verschil dan? Je kan een cel toch net 2 keer vullen? Dus het resultaat is dan toch hetzelfde?

Of zie ik iets over het hoofd?

Wigi

Wat TS bedoelt is dat er per kolom gekeken wordt of een waarde er in voorkomt en dat dan het aantal kolommen wordt weergegeven waarin die waarde voorkomt.

Bijv.:
A B C D
1 x x y y
2 y x y y

Zoekwaarde x. Uitkomst is: 2. (kolommen A en B)
Zoekwaarde y. Uitkomst is: 3. (kolommen A, C en D)

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Dan zou het dus iets moeten worden als :

* Tel met AANTAL.ALS of het gezochte argument in de 1e zoekkolom voorkomt
* Als het resultaat > 0 is, dan is het aantal gevonden kolommen : 1
* Ga 1 kolom naar rechts, herhaal het trucje en tel een evt gevonden waarde op bij het resulaat gevonden kolommen.

Het lukt mij alleen niet om dit in één formule te krijgen.

Ik heb het wel in een voorbeeldbestand gezet. Is dit wat je wil?

Bijlagen

@Gert Bouwmeeste:

Dat bedoel ik wel. Echter gaat me dat veel te veel tijd kosten. Het gaat om 50 waarden en 33 kolommen. Bedankt voor de moeite iig!

Dat bedoel ik wel. Echter gaat me dat veel te veel tijd kosten.
Het gaat om 50 waarden en 33 kolommen.
Zijn dat 33 aaneengesloten kolommen?
En zijn het steeds dezelfde kolommen?
Ik vind de oplossing van Gert Bouwmeester zo gek nog niet. Als het steeds om dezelfde kolommen gaat, hoef je het lijstje dat Gert voorstelt slechts 1 keer te maken en daarna alleen nog de waarde in te voeren waarvan je het aantal kolommen wil berekenen. Dat laatste zal bij gebruikmaking van een macro ook steeds het geval zijn (tenzij je de 50 gezochte waarden in 1 keer in wil voeren). Of had jijzelf een andere voorstelling van zaken?

Zijn dat 33 aaneengesloten kolommen?
En zijn het steeds dezelfde kolommen?
Ik vind de oplossing van Gert Bouwmeester zo gek nog niet. Als het steeds om dezelfde kolommen gaat, hoef je het lijstje dat Gert voorstelt slechts 1 keer te maken en daarna alleen nog de waarde in te voeren waarvan je het aantal kolommen wil berekenen. Dat laatste zal bij gebruikmaking van een macro ook steeds het geval zijn (tenzij je de 50 gezochte waarden in 1 keer in wil voeren). Of had jijzelf een andere voorstelling van zaken?

ik dacht wellicht met een simpele formule, maar nee het zijn geen aangesloten kolommen. Maar daar kan wel voor gezorgd worden. Probeer 't hier dan wel mee. Thanks

ik dacht wellicht met een simpele formule
50 kolommen en 33 waarden in 1 simpele formule vangen, dat lijkt mij wat wat té optimistisch.
Als het steeds om dezelfde 50 kolommen gaat en ook steeds dezelfde 33 waarden, dan kun je die wel in een macro onderbrengen en die macro een overzicht laten maken in hoeveel kolommen elk van die waarden voorkomt.

Nickz, Nou vooruit... Omdat je 't zo graag simpel wilt!:D
Probeer deze UDF die ik voor je geschreven heb maar 'ns uit. (plaats in een standaard module van je workbook)
Code:
Function TelKolom(rDoorzoek As Range, sTeTellen As String) As Integer
Dim rKol        As Range
Dim iGevonden   As Range
Dim iAantal     As Integer

Application.Volatile

For Each rKol In rDoorzoek.Columns
        Set iGevonden = rKol.Find(sTeTellen, , , xlWhole)
        If Not iGevonden Is Nothing Then
            iAantal = iAantal + 1
        End If
    Next rKol

TelKolom = iAantal

End Function
Je kan de functie in je sheet dan aanroepen met deze syntax:
=TelKolom([range waarin gezocht moet worden];[te zoeken tekenreeks])

Ofwel bijvoorbeeld: je zoekgebied is range D4:L13 en je zoekstring is 'a' dan wordt de functie: =TelKolom(D4:L13;"a") óf je kan ipv de 'a' kiezen voor een celverwijzing. Dus (in dit voorbeeld staat je zoekstirng in cel A1): =TelKolom(D4:L13;A1)

Groet, Leo

Laatst bewerkt:
@Leo.

Dat ziet er perfect uit. Alleen bij mij doet-ie het niet, foutmelding NAAM. Dus ik doe iets niet goed of het ligt aan mijn Excel, gisteren ook al de hele dag aan het klooien geweest met Toolpak Analysis etc.

@Leo

Sorry, ik had de slaap nog niet uit. Had de functie in een verkeerd deel gezet. Nu doet-ie het wel. Erg mooi, ga ik zeker bewaren!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan