• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

aantal maal eerste tekens in kolom

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mag het wel met één hulpkolom? En welke versie van Excel gebruik je?

Ja, dit is mogelijk.

Een tip: pas uw formule in C aan en maak gebruik van het * teken in de formule.

Succes.

Probeer deze eens:
Code:
=MAX(ALS(A1:A31<>"";AANTAL.ALS(A1:A31;LINKS(A1:A31;2)&"*");""))

sorry jempi10, dat begrijp ik niet
hoe ziet er de formule dan uit?

met deze Excel-365 formule kan het in één cel.

PHP:
=MAX(COUNTIF($A$1:$A$31;FILTER(LEFT($A$1:$A$31;2);$A$1:$A$31<>"")&"*"))

Laatst bewerkt:
ik had deze uitgewerkt:

Code:
=MAX(ALS(A1>0;AANTALLEN.ALS(A:A;LINKS(A1;2)&"*");AANTALLEN.ALS(A:A;LINKS(A1;2))))

Succes

Allemaal ongeveer hetzelfde idee ;)

En nu nog een zinvolle toepassing vinden voor deze formules ?
Zou gewoon sorteren niet voldoende zijn ?

Dat is toch niet aan ons om te bepalen snb? Zal wel reden voor zijn.

Ik stel toch een vraag en 'bepaal' niets.
Ik ben gewoon benieuwd, of mag dat ook al niet meer ? :p

Tuurlijk mag dat (wat mag er niet dan?). Maar: hoe moet ik een opmerking als "nu nog een zinvolle toepassing vinden voor deze formules" lezen dan? Die heeft TS vast al. Vandaar even mijn opmerking. Zullen we het hier maar bij laten? Zie je bij de volgende vraag wel weer :thumb:

Hier een beetje uitleg
Bijgevoegd een gedeelte van het bestand ter verduidelijking.
In het origineel bestand staan er in de bladen Ras, Varieteit, Kleur en Klas samen meer dan 5000 ingevulde rijen.
Wachtwoord = 1234

In macro Auto_Open staat o.a.
Worksheets(1).ScrollArea = "EINDE_SCROLLGEBIED"
Hierdoor kan er door een gebruiker niets per ongeluk wijzigen rechts van kolom Z en onder rij 128.
Wanneer er helemaal naar beneden wordt gescrolld en klikt op de samengevoegde cel Q124 dan kan men de laatste lijn van ListBox2 nog selecteren.
Ga nu naar blad Klas en kopieer de kolommen H:I naar kolom A.
Ga terug naar blad Inschrijfformulier , nu kan de laatste lijn van ListBox2 niet meer geselecteerd worden.
Hiervoor heb ik hulp gevraagd bij Helpmij.
De aangeboden oplossing is gebruikt in Rekenen!A76, en in Rekenen!A77 wordt de rijhoogte van Inschrijfformulier!128 berekend.
Voer nu macro Auto_Open uit (soms 2 of zelfs 3 maal als er foutmelding is).
Scoll helemaal naar beneden en klik op de samengevoegde cel Q124, nu kan men de laatste lijn van ListBox2 wel selecteren.

Bijlagen

nog enkele vragen.
1° als men een paar keer eerst op een groene cel en dan op een blauwe cel klikt dan blijven de Listboxen staan.
bedoeling is als men op een andere cel klikt de getoonde Listbox onzichtbaar te maken.
2° de horizontale en verticale schuifbalken van de listboxen zijn niet nodig, hoe kan men deze weglaten?
3° nu staat in Private Sub Worksheet_SelectionChange o.a.
If [SELECTEER_RIJ] > 48 Then
ActiveWindow.ScrollRow = ActiveCell.Row - Int(ActiveWindow.VisibleRange.Rows.Count * 0.2)
hierdoor scrolt het scherm iets naar beneden als men op een bovenste cel klikt.
hoe kan men bekomen dat als men op de onderste cel klikt het scherm naar scrolt?

Bijlagen

• ListBoxen.jpg
    ListBoxen.jpg
    94,7 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:
@SUV

Dankjewel.

Zoals ik al vermoedde zocht je een oplossing voor een overbodig, zelf gecreëerd probleem

Kijk eens in de VBA hulp op currentregion, usedrange, listobject.
Maak een onderscheid tussen
- een invoerscherm waar de gebruiker gegevens moet invullen
- een werkblad waar gegevens als database moeten worden opgeslagen
- een uitvoerscherm dat evntueel op papier afgerukt moet worden.

Nu stel je aan 1 werkblad (invulformulier) de eis om aan alle 3 funkties te voldoen.
Dat leidt tot een overdaad aan virtuele elastiekjes en plakband, die vervolgens ook weer elastiekjes en plakband behoeven om te funktioneren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan