• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aantal namen met verschillende datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

ArthurRamon

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 dec 2016
Berichten
3
Beste helpers,

Ik ben al een tijd aan het stoeien met een hoop gegevens.
Het zijn gegevens van orderregels die nageleverd zijn (om wat voor reden dan ook). Wat ik nu wil weten is uit hoeveel orders deze orderregels bestaan.

Vb.

Klantnaam Datum nalevering
Piet 01-01-01
Piet 01-01-01
Piet 01-01-01
Klaas 03-01-01
Klaas 03-01-01
Piet 05-01-01
Klaas 06-01-01

In het voorbeeld hierboven is elke rij een orderregel. De bovenste drie rijen zijn dus 3 orderregels die samen 1 order zijn omdat het op dezelfde datum geleverd is. Net zoals regels 4 en 5.
In het voorbeeld gaat het dus om in totaal 4 orders, terwijl het 7 orderregels zijn.

In mijn geval gaat het om 10.000 orderregels waarbij orders soms wel 20 orderregels bevatten. Met andere woorden: 20 orderregels met dezelfde klantnaam en naleverdatum.
Namen van klanten komen vaker dan één keer voor (dus met verschillende datum), dus filteren op klantnaam is geen optie.

Wat ik dus wil weten is:
Hoeveel verschillende orders komen ervoor in totaal dat rekening houdt met de datum van de orderregels? Orderregels met dezelfde klantnaam en datum behoren dus tot 1 order.

Het komt misschien wat onduidelijk over, dus bij vragen o.i.d.: stel ze!

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Test deze eens:
Code:
=SOMPRODUCT(($A$1:$A$10000=A1)*($B$1:$B$10000=B1))
Met Piet in A1 en de te zoeken datum in B1
 
Hi Cobbe,

Bedankt voor je reactie, maar dit bedoel ik niet. Met deze formule krijg ik het aantal Piet orders per datum te zien. Wat ik wil weten is: het totaal aantal orders van alle klanten.
De orders staan nu in een tab verdeeld onder orderregels. Deze orderregels vertegenwoordigen een aantal totale orders. Hoeveel orders zijn dit?

Vb. Piet, Klaas, Jan, Kees, Femke Bert, en nog 30 namen komen verschillende keren voor in de gegevens. In totaal goed voor 10.000 orderregels. Soms 1 orderregel, soms meerdere. Het is dus niet duidelijk om hoeveel orders het in totaal gaat, enkel de orderregels.

Hoe vaak komen de klantnamen voor met verschillende orderregel datums? Dus in het eerste voorbeeld zou het antwoord 4 zijn.
 
Hoe vaak moet je dit doen ? als het onregelmatig is kun je de ingebouwde functie in excel gebruiken om duplicaten te verwijderen
 
Kan je me meer vertellen over het weghalen van duplicaten? Als ik dezelfde klantnaam met dezelfde datum kan verwijderen houd ik in principe het aantal 'orders' over. In dat geval kan ik simpel het aantal rijen tellen/bekijken.

Ik hoef dit 1x te doen (bezig met afstudeerscriptie)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan