• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aantal pallets uitrekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Peha5772

Gebruiker
Lid geworden
17 jun 2010
Dag,

Ik wil in excel iets maken om het aantal pallets uit te rekenen op basis van onderstaande.

Ik heb twee soort pallets afmetingen 1000x1200 & 800x1200.
Ik wil hierop diversen dozen laden met de volgende afmetingen
1 600x400x86,6 aantal bijvoorbeeld 366
of
2 400x300x76,6 aantal bijvoorbeeld 400

Maximum hoogte is 2700.
Alle maten zijn in mm.

Ik wil uitrekenen hoeveel pallets ik nodig heb als ik alleen 1 of alleen 2 heb of als alles door elkaar zit.
Kan dat en hoe moet dat ?

Alvast bedankt

Als je zelf nog niet weet hoe je het handmatig zou moeten doen, is dit misschien eerder een vraag voor een forum over de transportsector.

Ik heb wel een idee. De makkelijkste weg is denk ik om volumes uit te rekenen ?

Ik zou beginnen met max aantal dozen per laag per pallet en max aantal dozen qua hoogte. Bij berekenen van volume kom je wellicht over de rand van de pallet.

3 tips
1. Dit is de enige gratis software dat ik ken die ongeveer doet wat je verlangt. Link
Het is open source. Tijdens het installeren moet je een (leeg) mailtje sturen en je krijgt een code nummer.
Punt 1 en 2 van uw vraag zal geen probleem zijn, punt drie (alles door elkaar) wel denk ik. het is gratis, wat spelen kan geen kwaad denk ik zo.
2. In excel hebben we een handige invoegtoepassing nl. de oplosser toepassing. Is ook het bestuderen waard.
3. Ga maar eens googelen op knapsack probleem, dan weet je direct waar je wilt aan beginnen.

Toch simpel rekensommetje? Je geeft zelf aan dat 366 resp. 400 dozen per pallet gestapeld worden. Als een klant dus 426 resp. 410 dozen bestelt, dan heb je een stapeltje losse dozen van 426-366=60 en 410-400=10.
Pallet 120x100 passen er 10 kleine doosjes op een slag, en 5 grote dozen op een slag:
Die 10 losse dozen zijn 76,6 mm hoog.
Van die grotere dozen passen er 5 op een slag. 60 losse doosjes / 5 is 12 slagen van 86,6 mm hoog.

Dat kan je toch wel in een excelsheetje zetten toch?

Greetz/Excelbat

Als je toch een opzetje zou willen in Excel ?
Hierbij een begin van een oplossing die vrij snel redelijk goede oplossingen geeft.
Het bestand vond ik op een ander Excel forum.
Probeer het eens uit, misschien kunnen we het nog verder verbeteren.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan