• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

aantal productcodes tellen in chaotische tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Excel kan niet automatisch "vervuilde" data oplossen.
Door goed ontwerp kan je wel zorgen dat gebruikers alleen maar "schone" data kunnen invoeren.

Laatst bewerkt:
Ik sluit mij de vorige schrijver aan. Gebruik een tabel en gegevensvalidatie om de invoer te reguleren. (Zie Sheet1)

Vul in A23 een datum in. De dag wordt er automatisch bijgezocht. In kolom B zijn alleen getallen toegestaan waarbij de voorloop nul behouden blijft. Met een draaitabel heb je dan met 2 klikken de recente gegevens.

Bijlagen

Ik begrijp jullie commentaar.
Het probleem is alleen dat ik niet bij het opzetten van deze tabel ben betrokken geweest maar na anderhalf jaar gevraagd wordt er resultaten uit te halen. De gegevens zijn dan al “vervuild” omdat degene die de gegevens heeft ingevoerd nog minder, eigenlijk geen, kennis heeft van Excel dan ik.
Degene die deze gegevens ingevoerd heeft ziet eigenlijk alleen een veld met vakjes die ingevuld kunnen worden en weet echt absoluut niet wat daar allemaal mee mogelijk is en wat de consequenties er van zijn. Diegene ziet er dan ook geen probleem in dat de verschillende codes per datum in één cel worden ingevoerd en niet in een kolom. Spaties en komma’s zijn ook geen issue, de codes zijn op één of andere manier genoteerd en dat was de opdracht.
Het was nu dus het oplossen van een probleem in een al aangemaakt bestand wat jullie overigens fantastisch hebben opgelost.
Voor het vervolg is het dus inderdaad absoluut van belang om de invoer van gegevens goed te regelen zoals in “sheet 1”, volledig mee eens.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan