• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aantal regels en kolommen op werkblad aanpassen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Natasja Witteve

Gebruiker
Lid geworden
23 jan 2009
Hoi,

Weet iemand hoe ik het aantal regels (in dit geval max. 99) en het aantal kolommen (in dit geval max. 26) aan kan passen in een werkblad? Verbergen gaat niet, want het bestand moet samengevoegd worden met een word bestand. Als ik alle ongewenste regels en kolommen verberg, worden die allemaal in de samenvoeg selectie opgenomen. Het samenvoegen duurt dan oneindig lang. De regels en kolommen moeten dus echt weg.

Groetjes,
Natasja

Hoi,

Weet iemand hoe ik het aantal regels (in dit geval max. 99) en het aantal kolommen (in dit geval max. 26) aan kan passen in een werkblad? Verbergen gaat niet, want het bestand moet samengevoegd worden met een word bestand. Als ik alle ongewenste regels en kolommen verberg, worden die allemaal in de samenvoeg selectie opgenomen. Het samenvoegen duurt dan oneindig lang. De regels en kolommen moeten dus echt weg.

Groetjes,
Natasja

Kan je een voorbeeld bestand sturen van hoe het nu is (fictieve gegevens) en hoe je het wilt hebben, zodat er een macro voor gemaakt kan worden.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Blijkbaar is er een verschil tussen je werkbladgegevens en je exportgegevens.
Als je de export wil beperken tot het strikt noodzakelijke kun je het beste die gegevens in een apart werkblad kopiëren.
Vanuit Word leg je dan de koppeling naar het 'export'werkblad.

Hoi Roncancio (alweer!),

Bijgaand een testbestandje. Ik heb het gemaakt voor een collega en wil het zo overzichtelijk mogelijk houden. Hij voert max. 99 regels in. Dus de regels vanaf 100 zijn overbodig. Verder zijn de kolommen vanaf AA overbodig. Het liefst wil ik deze verwijderen. Hopelijk wordt het bestand dan ook kleiner en gaat het samenvoegen in word sneller.

Kan je een voorbeeld bestand sturen van hoe het nu is (fictieve gegevens) en hoe je het wilt hebben, zodat er een macro voor gemaakt kan worden.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

Als de regels die verwijderd moeten worden vaststaan, dan volstaat een handmatige verwijdering.
Of via een macro:
Code:
WorkSheets(1).Range("A100:IV65536").Delete
WorkSheets(1).Range("AA:IV").Delete

Persoonlijk vind ik het netter om geen lege regels te hebben in de datavalidatie, dus:
Code:
BEREICH.VERSCHIEBEN(Liste;0;0;Anzahl2(Liste);1)
In het Nederlands:
Code:
Verschuiving(Liste;0;0;Aantalarg(Liste);1)

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Hoi Roncancio,

Daar ben ik weer....
Het handmatig verwijderen lukt niet. Als ik alle regels selecteer en verwijder, verwijdert de eventuele inhoud, maar de regels blijven staan. Het gaat om het tabblad "Einfuhr" waar ik alleen de 99 regels in beeld wil hebben die in te vullen zijn. Het is de bedoeling dat je dus ook niet verder naar beneden kunt scrollen, maar dat daar het werkblad gewoon eindigt.

Misschien werkt dat met deze macro´s of formules, maar waar moet ik die dan neerzetten?

Groetjes,
Natasja

Als de regels die verwijderd moeten worden vaststaan, dan volstaat een handmatige verwijdering.
Of via een macro:
Code:
WorkSheets(1).Range("A100:IV65536").Delete
WorkSheets(1).Range("AA:IV").Delete

Persoonlijk vind ik het netter om geen lege regels te hebben in de datavalidatie, dus:
Code:
BEREICH.VERSCHIEBEN(Liste;0;0;Anzahl2(Liste);1)
In het Nederlands:
Code:
Verschuiving(Liste;0;0;Aantalarg(Liste);1)

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Natasja,

Dit is een overbodige aktie. Dit heeft geen invloed op de samenvoeging met Word.
Omdat Word er bij de smanevoeging vanuit gaat dat het om gegevesn in een tabelstruktuur gaat, worden alleen gegevens met een veldnaam (1e rij) ingelezen.
Als de samenvoeging te traag gaat is er iets anders aan de hand.

Hoi SNB,

Misschien een overbodige actie, maar ik wil de overbodige regels uit het bestand hebben en het liefst zou ik een regel pas zichtbaar maken als de vorige regel ingevuld is. Dat laatste zal wel een stap te hoog gegrepen zijn, maar het eerste moet toch kunnen???

Natasja

Natasja,

Dit is een overbodige aktie. Dit heeft geen invloed op de samenvoeging met Word.
Omdat Word er bij de smanevoeging vanuit gaat dat het om gegevesn in een tabelstruktuur gaat, worden alleen gegevens met een veldnaam (1e rij) ingelezen.
Als de samenvoeging te traag gaat is er iets anders aan de hand.

Nee, in een Excel werkblad zie je ruim 65000 regels en 256 kolommen.
Excel houdt zelf bij welke deel daarvan gebruikt wordt (usedrange).
Als je gaat samenvoegen met Word doen al die lege regels en kolommen er niet toe: er wordt alleen gekeken naar het gebruikte gebied.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan