Aantal sectoren per cluster van een externe harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vanderploeg

Gebruiker
Lid geworden
3 feb 2007
Beste vrienden,
Enkele dagen geleden kocht ik een externe harde schijf, voor backup-doeleinden. Maar na formatteren bleek die sectoren te hebben van 4096 bytes. Dit is 1 sector per cluster, want de clusters hebben ook elk 4096 bytes. Op zich zou dat geen probleem zijn, maar bij het maken van een backup naar deze externe harde schijf kreeg ik een foutmelding. Want de bronschijf heeft 8 sectoren van 512 bytes per cluster van 4096 bytes.

Is er een mogelijkheid om de externe harde schijf opnieuw te formatteren, en dan dusdanig, dat hij ook 8 sectoren per cluster krijgt? Bij het formatteren kan men vaak opgeven hoe groot de clusters moeten worden, maar daarbij zie ik geen mogelijkheden om de sector-grootte op te geven.

Bij de Opdrachtprompt zie ik veel meer mogelijkheden voor het formatteren. Maar ook daar zie ik geen mogelijkheid om gewoon de sector-grootte op te geven.

Volume opnieuw aanmaken onder schijfbeheer, dan zou je zo'n soort optie moeten krijgen:
Screen-Shot-2013-04-29-at-18.50.59.png

Deze mogelijkheid ken ik al. Maar op die manier kan men alleen de grootte van de clusters aanpassen, niet de grootte van de sectoren.

Ik probeerde een backup (beter gezegd: een clone, dus een 1 op 1 kopie) te maken met het Programma HDClone Professional, versie 4.1.10.
Maar dit programma ondersteunt nog niet het kopiëren van sectoren van 512 bytes naar sectoren van 4096 bytes.
Het gaat om een harde schijf van 1 TB, maar daarop gebruik ik partities van 500 GB.

(Sectoren van 4096 is de nieuwe standaard; Deze wordt nog niet ten volle ondersteund door Windows 7, zoals bij mij, maar wel door Windows 8. Wel heeft Windows 7 een emulatie-update, om de overgang naar de nieuwe sectoren zo goed mogelijk te laten verlopen. Maar die emulatie-update werkt niet binnen HDClone, tenminste: Als men HDClone laat draaien met zijn eigen besturingssysteem, onafhankelijk van Windows).

Mijns inziens heb ik slechts 2 mogelijkheden om mijn probleem op te lossen:
1. Ik probeer ergens een oudere externe harddisk te kopen, die nog sectoren van 512 bytes heeft.
2. Ik ga over op een nieuwe versie van HDClone Prof., nl. versie 5. Want die ondersteunt wel de overgang van sectoren van 512 bytes naar 4096 bytes.

Op internet las ik, dat het niet mogelijk is om een harde schijf met sectoren van 4096 bytes te formatteren tot een harde schijf met sectoren van 512 bytes. Want de grootte van de sectoren zit er in de fabriek ingebakken.

Maar natuurlijk sta ik open voor andere gezichtspunten. Met de Opdrachtprompt is heel veel mogelijk. Maar ik krijg de indruk, dat hetgeen aldaar aangeboden wordt hopeloos verouderd is, en voor een groot deel niet meer toepasbaar is op de moderne harde schijven. Volgens mij rekent de techniek achter de Opdrachtprompt nog met diskettes.

Toch moeten we de Opdrachtprompt nog niet naar het museum verplaatsen. Voor sommige toepassingen schijnt de Opdrachtprompt toch nog onmisbaar te zijn.

Ter aanvulling: Als ik over ga op HDClone Prof. versie 5, moet ik er weer voor betalen. En ik hoopte goedkoop uit te zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan