• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aantal tekens in cel

• Onderwerp starter Onderwerp starter han2
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

han2

Gebruiker
Lid geworden
21 dec 2004
Ik weet dat het in Excel mogelijk is middels een formule het aantal tekens in een cel te berekenen.Echter deze aantallen komen dan ook weer in een cel te staan.
Wat ik me afvraag is het volgende : als ik met mijn cursor op een bepaalde cel sta, dat ik dan automatisch te zien krijg hoeveel tekens in die cel staan. Is dit mogelijk ? ( ik werk met Excel 2003 )

Laatst bewerkt:
=LENGTE(A1) in een cel plaatsen, aantal tekens van cel A1, een leeg karacter is ook een teken.

Bijlagen

Jean-Paul, bedankt voor je reactie. Zoals ik al aangaf wist ik inderdaad al dat dat middels deze formule kon, echter komen de aantallen dan ook weer in een cel te staan. Mijn bedoeling is, dat als ik met een cursor in een cel sta, ik in één oogopslag kan zien ( zoals bijvoorbeeld met een pop-up ) hoeveel tekens er in staan. Kan goed dat dit helemaal niet mogelijk is hoor....(Het nadeel van het werken met een formule is dat je toch weer in een andere cel moet kijken voor het resultaat.)

Heb je een bepaalde range van cellen waarvoor je dat wilt hebben?

Edmoor, bijgaand een simpel voorbeeldje en even een kleine correctie op mijn vraag ; ik had het erover dat als ik met mijn cursor in een cel sta, ik dan automatisch het aantal tekens zou willen zien. In plaats van cursor bedoel ik dat als ik op betreffende cel klik, ik automatisch het aantal tekens zou willen zien

Bijlagen

Kijk eens of je hier wat aan hebt.
Plaats deze routine in de code voor het werkblad.

Code:
Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
    MsgBox Len(ActiveCell.Value)
End Sub

constant zichtbaar in de statusbar (werkt wel lekker ;) )
Code:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
    Dim lngAantal As Long
        lngAantal = Len(Target.Item(1).Value)
        Application.StatusBar = lngAantal & IIf(lngAantal <> 1, " tekens.", " teken.")
End Sub

Laatst bewerkt:
Dat wilde ik ook eerst doen maar TS vind het vervelend eerst ergens anders te moeten kijken.
De keuze is uiteraard aan hem.

Je hebt het wel erg netjes gedaan door een scheiding te maken tussen enkel- en meervoud en daarbij ook nog 0 als meervoud aan te merken :thumb:

Laatst bewerkt:
Code:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
    Dim lngAantal As Long
        On Error Resume Next
        lngAantal = Len(Target.Item(1).Value)
        With Target.Item(1).Validation
            .Add Type:=xlValidateInputOnly, AlertStyle:=xlValidAlertInformation
            .InputTitle = vbNullString
            .InputMessage = lngAantal & IIf(lngAantal <> 1, " tekens.", " teken.")
            .Delete
        End With
End Sub
maar het mooiste is met een shape waarvan je ook de relatieve positie tenopzichte van de cel in de hand hebt

Laatst bewerkt:
Die is echt keurig! :D

Geweldig, wat een hulp !! Het is helemaal gelukt ; ik heb gekozen voor de laatste optie, die van alphamax, waarbij het aantal tekens netjes in een pop-up verschijnen. Ik wil jullie beiden bedanken voor het meedenken en voor de oplossing.

Niet verder vertellen, maar die heb ik ook opgeslagen ;)

Krijg je een vinger, wil je de hele hand........: toevallig een idee of iets dergelijks ook mogelijk is in Word 2003 ? En dan in een document met tekst, die niet in tabellen staat. Ik had al geprobeerd jullie codes te kopieren en vervolgens in Word in VBA te plakken, maar dat werkt niet...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan