• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aantal tellen van unieke Id nr's

Status
Niet open voor verdere reacties.

Friend

Verenigingslid
Lid geworden
31 jan 2009
Beste Forummers,

Ik heb de volgende code:

Code:
=SOM.ALS(D4:D2000;"ACTIVE";E4:E2000)

In de range E4:E2000 staan Id nr's. Één Id, bv nr 1, kan meerdere keren voorkomen.

Wat ik graag zou willen is dat ik alleen het aantal van de unieke Id nr's krijg als uitkomst.

Hoe moet ik mijn code hier voor aanpassen?

Friend

Als je het aantal zoekt gebruik je meestal niet SOM maar aantal.als(.......

Cobbe, hartelijk dank voor je reactie :thumb:

Dat had ik ook eerder geprobeerd maar dan krijg ik de melding : U heeft voor deze functie teveel argumenten ingevoerd.:confused:

Dan kan ik wel de volgende code er van maken :

Code:
=AANTAL.ALS(D4:D2000;"ACTIVE")

Maar dan krijg ik een totaal aantal en niet het aantal van de unieke waarden + dan verdwijnt E4:E2000 uit beeld en daar moet hij nu juist de unieke Id aantallen uithalen.

Friend

Deze?
Code:
=SOM(ALS(INTERVAL(E4:E2000;E4:E2000)>0;1))

Laatst bewerkt:
PHP:
=sumproduct(1 / countif(e4:e2000;e4:e2000))

Edmoor,

Hartelijk dank voor je reactie:thumb:

Dat is hem ten dele , deze had ik zelf ook, alleen waar het om gaat is dat iemand meerdere keren active kan zijn en zijn Id meerdere keren voorkomt, echter in kolom E wordt ook zijn Id vermeldt als in kolom D "disc"staat van dezelfde persoon.

BV:

Kolom
D E

active 13
disc 13
active 11
active 13

Jouw code geeft mij het totaal aantal van hoe vaak ID als voorkomt in de range geen rekening houdend met active of disc.

Of zie ik het verkeerd?

Friend

Snb, ook hartelijk dank voor jouw reactie :thumb:

Ik denk dat het tijd wordt voor een voorbeeldje van mijn kant voor iedereen.

Wat ik graag wil is geen "hulp" kolom F en G behoeven te gebruiken.

Maar direct in cel D3 het unieke aantal active users te vermelden.

Friend

Bijlagen

Ervan uitgaande dat in de rijen waarin "active", resp. "disc" staat, in kolom D van dezelfde rij ook wat staat (als dat niet het geval is moet je daarvoor een extra voorwaarde opnemen), kun je gebruiken (invoeren via Ctrl-Shift-Enter):
Code:
=SOM(ALS(INTERVAL(ALS(E6:E40="active";VERGELIJKEN(D6:D40;D6:D40;0));RIJ(D6:D40)-RIJ(D6)+1);1))

Beste Zapart,

Hartelijk dank voor je reactie :thumb:

Dit werkt perfect voor mij !

Nogmaals dank :thumb: en ook alle anderen voor hun bijdragen :d

Friend

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan