• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aantal termijnen

Status
Niet open voor verdere reacties.

allard1

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2006
Geachte vrienden,

Op het moment ben ik bezig met een sheet voor het bedrijf waar ik werk. In deze sheet moet ik een formule plaatsen welke het aantal termijnen berekend dat reeds voorbij is gegaan.

De eerste stap die ik zet is het berekenen van het aantal maanden middels onderstaande formule

=AFRONDEN.NAAR.BOVEN(((JAAR(A2)-JAAR(A1))*12+(MAAND(A2)-MAAND(A1)/12));0)

(of het afronden naar boven wel of niet nodig is ben ik niet uit)

Op basis van eerder gekozen betalingstermijn (jaar,halfjaar,kwartaal of maandelijks) wordt het aantal termijnen uitgerekend. Dit door een Als formule te gebruiken. Bijv. Als de maand gekozen is dan uitkomst delen door 12 enz. Maar ik krijg de meest vreemde uitkomsten.

Als ik bereken wat het verschil is tussen vandaag en 1 maart dan krijg ik als uitkomst bijvoorbeeld 3 (bij optie maand)......................Lijkt me vreemd.

Heeft iemand een idee hoe ik het meest eenvoudig dit kan berekenen. Het mag ook een VB script zijn....Maar ik ben hopeloos verloren op dit moment :confused:

Alvast bedankt.

Groet,
Allard

Staat je /12 bij de maand wel goed, geen ( ) vergeten ??

Uiteindelijk doe je maand(A2) = 3
min
maand(A1)/12 = 0,25

uitkomst is dus 2,75 afgerond naar boven geeft dit de 3

=AFRONDEN.NAAR.BOVEN(((JAAR(A2)-JAAR(A1))*12+((MAAND(A2)-MAAND(A1))/12));0)

Staat je /12 bij de maand wel goed, geen ( ) vergeten ??

Uiteindelijk doe je maand(A2) = 3
min
maand(A1)/12 = 0,25

uitkomst is dus 2,75 afgerond naar boven geeft dit de 3

=AFRONDEN.NAAR.BOVEN(((JAAR(A2)-JAAR(A1))*12+((MAAND(A2)-MAAND(A1))/12));0)

Ik denk dat het verhaal hem zit in de *12 en /12......als ik deze weghaal krijg ik wel het aantal maanden....Eventjes door proberen. Overigens jouw opmerking van de Haakjes klopt idd :o schaamteloos van mij LOL:D

Ik denk dat het verhaal hem zit in de *12 en /12......als ik deze weghaal krijg ik wel het aantal maanden....Eventjes door proberen. Overigens jouw opmerking van de Haakjes klopt idd :o schaamteloos van mij LOL:D

Ik heb nog even wat geprutst zonder de *12 en /12 maar dan klopt er helemaal niets van zodra we een jaar verder zijn. Check het bijgevoegde bestand maar eens.

Bijlagen

Aantal maanden: =DATUMVERSCHIL(A2;A3;"m")

Aantal jaren: =DATUMVERSCHIL(B2;B3;"y")

Een combinatie krijg je met: =DATUMVERSCHIL(A2;A3;"y")&" jaar, "&DATUMVERSCHIL(A2;A3;"ym")&" maanden"

Bedoel je dit?

Groet,

Aantal maanden: =DATUMVERSCHIL(A2;A3;"m")

Aantal jaren: =DATUMVERSCHIL(B2;B3;"y")

Een combinatie krijg je met: =DATUMVERSCHIL(A2;A3;"y")&" jaar, "&DATUMVERSCHIL(A2;A3;"ym")&" maanden"

Bedoel je dit?

Groet,

Hoi rdg1314,
:thumb: bedankt voor je reactie:thumb:
Volgens mij is dit hem voor een deel. Ik maar prutsen met moeilijke Als dingen waar je door de haakjes de formule niet meer ziet :shocked:. Ik heb hem getest en hij werkt voor de jaren en de maanden prima. is er ook zoiets nog voor kwartalen en halfjaren ? voor zover jij of iemand anders weet

Groet,
Allard

Hoi rdg1314,
:thumb: bedankt voor je reactie:thumb:
Volgens mij is dit hem voor een deel. Ik maar prutsen met moeilijke Als dingen waar je door de haakjes de formule niet meer ziet :shocked:. Ik heb hem getest en hij werkt voor de jaren en de maanden prima. is er ook zoiets nog voor kwartalen en halfjaren ? voor zover jij of iemand anders weet

Groet,
Allard

Ik heb dit in elkaar gefabriceerd. Volgens mij moet dit het zijn als ik het niet mis heb.:rolleyes:

Bijlagen

Volgens mij klopt het zo. Je kunt natuurlijk A3 skippen met:
Code:
=AFRONDEN.NAAR.BENEDEN(ALS(A4="maand";DATUMVERSCHIL(A1;A2;"m");ALS(A4="Kwartaal";DATUMVERSCHIL(A1;A2;"m")/3;ALS(A4="halfjaar";DATUMVERSCHIL(A1;A2;"m")/6;ALS(A4="jaar";DATUMVERSCHIL(A1;A2;"m")/12))));0)
Ik vraag me wel af wat je doet met meer dan twaalf maanden.

Groet,

Ik heb dit in elkaar gefabriceerd. Volgens mij moet dit het zijn als ik het niet mis heb.:rolleyes:

Toch is dit het niet. Sorry overigens voor de wat verwarrende berichtgeving. Ik word stapelidioot van dit soort dingen. Denk je klaar te zijn, kom je (of beter gezegd iemand die er een keer naar kijkt) dit tegen. Maar het grappige is, hij kijkt naar hele maanden. Als je bijvoorbeeld van 1-1 naar 1-2 doet krijg je keurig 1 maand. Doe vervolgens 1-1 naar 19-3 dan krijg je 2 omdat de maand maart nog niet helemaal voorbij is *gniffel*. Moeilijke toestand dit.

Toch is dit het niet. Sorry overigens voor de wat verwarrende berichtgeving. Ik word stapelidioot van dit soort dingen. Denk je klaar te zijn, kom je (of beter gezegd iemand die er een keer naar kijkt) dit tegen. Maar het grappige is, hij kijkt naar hele maanden. Als je bijvoorbeeld van 1-1 naar 1-2 doet krijg je keurig 1 maand. Doe vervolgens 1-1 naar 19-3 dan krijg je 2 omdat de maand maart nog niet helemaal voorbij is *gniffel*. Moeilijke toestand dit.

:thumb: Vrienden :thumb:

Ik heb het probleem opgelost, of eigenlijk iemand anders die met een hele slimme opmerking kwam. Ik zal hem kort uitleggen.

In principe is het zo dat als je in betalingstermijnen denkt, je van (als je per de eerste betaald) 1-1 tot 1-3 drie termijnen hebt nl. 1 januari, 1 februari, 1 maart. Wat Excel uitrekent is het aantal maanden dat echt verstreken is. van 1 janauri tot 1 maart zijn dit er twee nl: januari en februari.

Als je dus een extra termijn erbij wil, dan moet je gewoon de eerder genoemde formules nemen, en dan uiteindelijk (hoe simpel is soms de oplossing) +1. Zoals gezegd de eer gaat naar iemand anders. Ik dacht alleen in moeilijke formules hij in simpele oplossingen. Waarvan akte.

Groet,
Allard :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan