• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aantal unieke combinatie met som van aantallen

Status
Niet open voor verdere reacties.
je kun de som onder de invoer kunnen plaatsen.

kun je aangeven met een voorbeeld hoe de invoer per periode geschied?

die module2 met macro1 en macro2 kun je verwijderen

Laatst bewerkt:
Zie bijalge

Hoop dat het duidelijk is. Kan inhoudelijk geen data of overzicht weergeven.vbcom.PNG

@allen
Het rekenen met logarithmen is geen hogere wiskunde, maar wiskunde van middelbaar nivo.
Logarithmen zijn de inverse functie van machten.
Je hebt logarithmen nodig om te berekenen na hoeveel jaar je spaargeld verdubbeld is bij rente op rente.

alfhamax, de And van vba hoe heet die in excel ik bedoel dus niet de EN.
het is om bitjes te vergelijken. (ik heb excel 210)

@SP

Dat lijkt me een heel oude versie....;)

@EvR

Als we zo gaan beginnen blijft er van het hele vraagstuk niets meer over :evil:
Of probeer je ons een beetje belachelijk te maken ? ;):d

Want op zo'n manier blijft er alleen nog maar een simpele one-liner (zonder formules, zonder benoemde gebieden) over:

Code:
Sub M_snb()
   Cells(1, 20).Resize(1023, 10) = [IF(iseven(INT(ROW(1:1023)/2^(transpose(row(1:10)-1)))),"",$D$2:$M$2)]
End Sub

of

Code:
Sub M_snb()
  Cells(1, 27).Resize(2^[countA($D$2:$Z$2)]-1,[countA($D$2:$Z$2)])=IF(iseven(INT(ROW(1:1024)/2^(transpose(row(1:10)-1)))),"",$D$2:$M$2)]
End Sub

Laatst bewerkt:
Haha :d, m'n insteek was om het aantal 'loops' te beperken in jullie code (zaten er mi nog teveel in). Uiteindelijk kwam ik op die matrix uit, maar kreeg 'm niet in een VBA one-liner... (zal die transpose geweest zijn denk ik ;) )

Mooie one-liner (of het sneller is dan een lus, geen idee, wel leuker) :thumb:

Dag Eric, thanks voor je voorbeeld. Heb deze bekeken. De laatste twee voorbeelden van Sylvester werken goed. 1 nice to have functionaliteit nog is als het ook voor de komende periodes indien deze aanwezig zijn ook de totalen te berekenen zoals eerder aangegeven.
Het programma vult Kolom A met de types en in kolom B hoeveelheid (periode 1) kolom C (hoeveelheid periode C) etc.
Wat ik gedaan heb is een 2de tabblad aanmaken en in cel A2 van tabblad 2 een celformule gebruiken om de data van tablad 1 cel A2 over te nemen indien aanwezig en dit doortrekken tot cel A11. Same voor kolom B.
En dan op de button klikken zodat alles weer gesorteerd en bereken kan worden.

@sylvester-ponte
Pas in excel2013 is de BIT.AND / BIT.EN functie toegevoegd, bron: https://support.office.com/nl-nl/article/BIT-EN-functie-8a2be3d7-91c3-4b48-9517-64548008563a

In de oudere versies kan je onderstaande gebruiken

AND
Code:
=BIN.N.DEC(SUBSTITUEREN(DEC.N.BIN(A1;8)+DEC.N.BIN(A2;8);1;0)/2)
OR
Code:
=BIN.N.DEC(SUBSTITUEREN(DEC.N.BIN(A1;8)+DEC.N.BIN(A2;8);2;1))
XOR
Code:
=BIN.N.DEC(SUBSTITUEREN(DEC.N.BIN(A1;8)+DEC.N.BIN(A2;8);2;0))
variant op bron: http://chandoo.org/wp/2011/07/29/bitwise-operations-in-excel/

De formules gelden door decimale getallen 1,2,3,5,7 etc en niet voor bitstrings? "01010111"

Laatst bewerkt:
jammer dat bij DEC.N.BIN(A1) , A1 niet groter mag zijn dan 511

misschien dat ik over moet naar excel 2016 ( wat gaat dat kosten?)

Laatst bewerkt:
@sylvester-ponte
Heb jij de behoefte om binair te werken met getallen groter dan 511? in het kader van dit probleem, of uit interesse?
Er zijn waarschijnlijk andere formules mogelijk die niet de grens van 511 hebben.
Maar we moeten opletten dat we dit draadje niet gaan kapen.

ik bedoel het voor dit draadje
maar in dit draadje gaan we verder dan 2^9 (we kiezen uit meer dan 9 objecten)

alphamax, bvb om voor zo iets: maar door de beperking van dec.n.bin geld het maar voor een beperkte tabel (10 kolommen breed).
eigenlijk maar 9 want het mag maar tot 511 de eerste kolom blijft op 0
als je de formule voorbij rij 511 trekt gaat het al fout door de beperking van dec.n.bin

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@SP

Dat resultaat krijg je toch ook met :

Code:
Sub M_snb()
   Sheet2.Cells(1).Resize(65535, 16) = [IF(iseven(INT(ROW(1:65535)/2^(transpose(16-row(1:16))))),0,1)]
'   Sheet2.Cells(1).Resize(65535, 16) = [--index(not(iseven(INT(ROW(1:65535)/2^(transpose(16-row(1:16)))))),)]
End Sub

En kan ad libitum uitgebreid worden.

Laatst bewerkt:
alphamax, ik had deze al gevonden:
Code:
=HEX.N.BIN(DEEL(DEC.N.HEX(A1;4);1;2);8) & HEX.N.BIN(DEEL(DEC.N.HEX(A1;4);3;2);8)
maar ik hoopte op iets eenvoudigs als deze
Code:
DEC.N.BIN(A1;16)

snb, in jouw formule wordt 2 ^ (een getal) gebruikt ik verwacht afrondingsfouten .
(maar ik heb ze nog niet kunnen vinden)

bedankt allen voor het mee denken.

Laatst bewerkt:
@Sylvester,

In je versie d.d 03.11.2016 23:49 wordt gekeken in blad2 kolom "a" naar de namen en hoeveelheden. Hierna kan ik op het knopje "Start "drukken en worden de combinaties weergegeven.
Nu wil ik de cellen A1, B1, A2 en B2 gebruiken om titels en periodes weer te geven. Is het mogelijk dat er vanaf A3 gekeken wordt welke types worden weergegeven en op basis hiervan de combinaties kan bepalen? Indien niet mogelijk zal ik het leeg moeten laten en alleen de waardes meenemen in A en B zonder de titels. Dan wordt het goed weergegevn. Maar als ik de titels en periode opneemt gaat het bepalen van de combinaties en som fout doordat hij ook de titels en periode meeneemt in de bepaling. Zie bijlage. Bedankt alvast.vbcom.PNG

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan