• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aantal unieke waarden per jaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lisett

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2013
Ik ben al een tijdje bezig om het aantal unieke klanten per jaar uit een lijst met facturen te halen. Nu heb ik een functie die #waarde! als melding geeft. Nu denk ik omdat hij namen moet tellen en dit niet nummeriek is.

Code:
=SOM(N(INTERVAL((TEKST(Datum_overzicht;"jjjj")=($X$11&""))*Naam_overzicht;(TEKST(Datum_overzicht;"jjjj")=($X$11&""))*Naam_overzicht)>0))-1

De bedoeling is dus dat ik uitreken hoeveel unieke klantnamen er in een matrix staan, met als voorwaarde dat zij uit 2015 komen. hopelijk kan iemand helpen!

Plaats eens een voorbeeld-bestand anders wordt het weer gokken met je gedefinieerde naam 'naam_overzicht'.

In het documentje zie je links de tabel waar de formule de waardes uit moet halen. Ik zou dan graag willen weten hoeveel unieke klanten (in kolom Naam) er in 2014 en 2015 zijn geweest.

Bekijk bijlage voorbeeld.xlsx

Laatst bewerkt:
Waar zit kolom 'naam' ?

De kolom die de naam "Naam" heeft. Hierin staat nu klant 1,2,3.. etc. In de formule was dit Naam_Overzicht, maar dacht dat dit even wat makkelijker was ;)

Het verkeerde bestand toegevoegd?

Code:
=som(--(vergelijken(als(jaar($b$2:$b$29)=j2;$c$2:$c$29);als(jaar($b$2:$b$29)=j2;$c$2:$c$29);0)=rij($a$2:$a$29)-1))-1

Dit is vreemd... In het voorbeeld documentje werkt het perfect, maar als ik dit in mijn document gebruik dan krijg ik als uitkomst -1...

Helaas ben ik nog niet helderziend.

Misschien even de boel rustig nalopen.

Waarvoor dienen de -- aan het begin? Ik ben erachter dat als ik die weghaal in het voorbeeld document, dat daar dan ook de uitkomst -1 wordt.

Alvast bedankt voor alle hulp!

Die zetten waar/onwaar om in 1 en 0.
Je mag het ook aanpassen in.
Code:
=som([COLOR=#FF0000]N[/COLOR](vergelijken(als(jaar($b$2:$b$29)=j2;$c$2:$c$29);als(jaar($b$2:$b$29)=j2;$c$2:$c$29);0)=rij($a$2:$a$29)-1))-1

Of:

=SUMPRODUCT((YEAR(B2:B29)=2015)/(COUNTIF(C2:C29;C2:C29)))

Ik kom er nog niet uit!
=SUMPRODUCT((YEAR(B2:B29)=2015)/(COUNTIF(C2:C29;C2:C29)))
Deze werkt niet als er cellen leeg zijn... Ik heb al geprobeerd om iets met verticaal zoeken uit te proberen om die eruit te filteren maar zonder succes. Wie helpt verder??

Hoe kunnen er fakturen zijn met lege klantgegevens ?

Hij moet verwijzen naar een veel grotere tabel, waar elke keer weer een factuur bij komt, dus merendeel van die tabel is nog leeg. De formule van Jean-Paul lijkt te werken. Het geeft nog wel waardes aan als 2,2 maar ik kan de fout terug leiden naar de namen die gebruikt zijn. Ik ga er vanavond even wat verder induiken. Alvast bedankt voor alle hulp!

Met naambereiken heb je geen lege cellen meer die overlopen moeten worden:

Code:
=SOMPRODUCT((JAAR(datum)=$J3)/(AANTAL.ALS(Naam;Naam)))

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan