• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aantal waarden in een rij optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

voorzitter

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2008
Hallo,

ik heb net in excel een mooi overzichtje gemaakt van schoenmaten van personen.
om nu er achter te komen hoeveel maten 44, 47 etc er zijn, hoe tel ik dit op in een andere cel?

Ik wil graag dat excel berekent dat in rij C er bijvoorbeeld 7 keer maat 44 voorkomt en 3 keer maat 47 etc., en dit in cel D20 weergeeft als zijnde: maat 44 komt 7 keer voor etc...

Dank

Voorzitter

In D20 zet je:

="maat 44 komt "&AANTAL(cellenmetschoenmaten;44)&" keer voor"

Wigi

bedankt voor je reactie.

het ziet er nu als volgt uit.

="maat 44 komt"&AANTAL(L5:L61;44)&"keer voor"

Ik krijg echter niet te zien hoe vaak maat 44 dan voorkomt, maar gewoon de formule..
Doe ik iets fout?

Hoe is de cel opgemaakt? Ik vermoed als Tekst. Verander dit in Standaard.

Hoe is de cel opgemaakt? Ik vermoed als Tekst. Verander dit in Standaard.

hij is standaard opgemaakt.

Misschien handiger als het nog iets beter verwoord:

Kolom A B

1 Jan 44
2 Piet 42
3 Kees 42
4 Frank 45
5 Joop 44
6 Jaap 47
7
8
9 aantal keer maat 42
10 aantal keer maat 43
11 aantal keer maat 44

*lekker duidelijk :confused: *

Hopelijk snap je wat ik bedoel.

Voorzitter

In cel A9:

Code:
="maat 42 komt "&AANTAL.ALS(B1:B6;42)&" keer voor"

dus met AANTAL.ALS ipv AANTAL.

In D20 zet je:

="maat 44 komt "&AANTAL(cellenmetschoenmaten;44)&" keer voor"

Wigi

Sorry, dit moest AANTAL.ALS zijn :o, al verklaart dat nog niet waarom die formule niet goed komt (ook al zou het een verkeerde uitkomst geven).

Zie bijlage.

Wigi

Bijlagen

Voorzitter,

Je voorbeeld is niet echt verhelderend, maar ik vermoed dat naam en maat in één cel staan, dus dan kun je dat beter uit elkaar halen, zoals in het voorbeeld.

Wigi,
Ik had je fout niet eens gezien :o

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Voorzitter,

Je voorbeeld is niet echt verhelderend, maar ik vermoed dat naam en maat in één cel staan, dus dan kun je dat beter uit elkaar halen, zoals in het voorbeeld.

Wigi,
Ik had je fout niet eens gezien :o

oke, ik ben nu aardig opgeschoten..

ik heb nu overal ingevoerd: ="maat 48 komt "&AANTAL.ALS(L5:L63;48)&" keer voor"

Maar nog steeds een layout fout denk ik, want ik krijg nog steeds de formule te zien..
Als ik echter op "fx" druk komt er een popup schermpje dat het kloppen van de formule wel bevestigt.. :confused:

Hoe kan ik die layout error fixxen?

Staat er bij Extra > Opties > Weergave het tonen van de formules aangevinkt?

Geslacht + leeftijd optellen en indelen in groepen.

Hoi,

na de schoenmaten nu een voorbeeld gevraagd voor het indelen in leeftijdscategorie.

Ik heb een hele lijst met man en vrouw + leeftijd. Dit wil ik graag opdelen.
Nou heb ik de juiste formule uit dit topic gebruikt om er achter te komen hoeveel mannen er 26 jaar oud zijn. Dat lukt wel. Maar als ik dat voor alle leeftijden wil doen, moet ik dat dan handmatig in gaan voeren of werkt daar ook het $ tekentje voor, zodat je de formule omlaag kan slepen?

En als ik dat dan allemaal heb, hoe kan ik ze dan categoriseren zodat ik indelingen kan maken, zoals bijvoorbeeld

Er zijn in de leeftijdscategorie 15 t/m 20 X aantal mannen.
21 t/m 30 X aantal mannen etc.

Of is dat gewoon =SUM(cellenxtotenmetcelleny)? Dat is opzich nog wel handmatig te doen namelijk.

Hoop dat iemand me kan helpen.

Bekijk bijlage leeftijd geslacht.xlsx

Waarom heropen je een vraag uit 2008? Het was charmanter geweest om een nieuwe vraag te stellen met een link naar deze.

Zet in K3
Code:
=AANTALLEN.ALS($E$3:$E$437;">="&LINKS($J3;2)*1;$E$3:$E$437;"<="&RECHTS($J3;2)*1)
en trek deze door naar beneden als je kolom J verder hebt ingevuld.

ja klopt, was een beetje onhandig. Zat te zoeken naar dit topic voor die formule en toen hierin gereageerd op mezelf.

Maar bedankt voor je antwoord!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan