• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aantal weken tellen uit tabel ALS

Status
Niet open voor verdere reacties.

dveluwen

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 jan 2016
Beste allen,

Voor een werk projectje hebben we een tabel met medewerkers en dagen dat ze gewerkt hebben.
Nu willen wij graag per persoon het aantal weken tellen dat ze gewerkt hebben.
De weeknummers staan in een aparte kolom.

Ik denk dat het met de formule "Aantal.ALS" moet maar niet hoe dit uit te voeren.

Bijgevoegd een voorbeeldje.

Bij voorbaat dank!

Bekijk bijlage Helpmij weken tellen.xlsx

Beste Cobbe,

Heel erg bedankt voor je antwoord! Deze macro zouden wij kunnen aanpassen en gebruiken.

Toch zou het voor ons veel beter werken als we het zonder macro kunnen berekenen.

Is er eventueel ook een mogelijkheid om een formule te gebruiken die hetzelfde bewerkstelligt?

Het is een matrixformule geworden; de uitkomst is een getal en ik heb er met aangepast nummerformaat " weken" achter geplakt.
In F2, bevestigd met Ctrl+Shift+Enter en gekopieerd naar F3:
Code:
=SOM(--(0<INTERVAL(ALS($A$2:$A$58=$E2;$C$2:$C$58);ALS($A$2:$A$58=$E2;$C$2:$C$58))))

Bijlagen

Of nog een matrix-formule (afsluiten met CONTROL+SHIFT+ENTER):
Code:
=SOM(ALS(INTERVAL(C$2:C$100;(ALS($A$2:$A$100=$G2;1)*(C$2:C$100)))>0;1))

Bedankt allen voor jullie hulp!

Met deze Matrix formule's moet het zeker lukken. Ik snap (nog) niet wat ze precies doen, maar ze zien er erg goed uit. Ik ga er nu mee aan de slag om deze toe te passen in onze werkmap. Het idee van de draaitabellen ziet er ook goed uit, misschien dat dat in de toekomst ook nog uitkomst bied. Misschien dat de laatste kolom niet de totale som, maar gewoon het aantal "hits" boven 0 kan optellen.

In ieder geval, we kunnen er nu verder mee werken. Als iemand zou willen uitleggen hoe deze formules nu eigenlijk werken, graag, maar ik markeer de vraag alvast als opgelost.

Nogmaals dank aan allen!

Het idee van de draaitabellen ziet er ook goed uit, misschien dat dat in de toekomst ook nog uitkomst bied. Misschien dat de laatste kolom niet de totale som, maar gewoon het aantal "hits" boven 0 kan optellen.
Het huidige bestand in post #5 doet dat precies.

De INTERVAL functie (in de engelse versie: FREQUENCY) maakt een frekwentieverdeling van getallen (eerste parameter), gegeven grenswaarden (tweede parameter). Een bijzondere toepassing - zoals hier gebruikt - is als je de getallen zowel in de eerste als de tweede parameter meegeeft.
Dan kun je dus dubbele grenswaarden krijgen; de aantallen komen dan bij de eerste en er komt nul bij de tweede.

Stel de getallen zijn 1 3 2 3 1.
Het resultaat is dan 2 2 1 0 0: de eerste 2 is het aantal enen; de tweede 2 is het aantal drieën; de 1 is het aantal tweeën. De laatste 2 zijn nul omdat de 3 en de 1 al geteld waren.
Zodoende is het aantal getallen > 0 gelijk aan het aantal unieke waarden, in casu het aantal weken dat iemand heeft gewerkt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan