• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aantalarg onder bepaalde voorwaarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

hitvision

Gebruiker
Lid geworden
24 jan 2010
Goedemorgen,

In bijgevoegde FICTIEVE lijst (20 meest populaire meisjesnamen) wil ik een optelling maken van ingevulde cellen. Ik gebruik hiervoor aantalarg aangezien er wel eens een typfoutje in de lijst voorkomt wil ik gewoon alle cellen optellen die een argument bevatten. Nu wil ik echter de optelling alleen laten plaatsvinden als aan een bepaalde voorwaarde wordt voldaan.

Uitleg:

20 meisjes sporten in verschillende groepen op verschillende dagen. Naast het feit dat ik per dag wil zien hoeveel kinderen er totaal deelnemen die dag wil ik ook kunnen zien hoe de onderverdeling is per groep (mini, maxi, top). Ik ben al aan het stoeien geweest mat verschillende ALS formules maar ik kom er niet uit. Heeft iemand hier een oplossing voor?

Alvast bedankt,

Groetjes Christian.

Bijlagen

Deze in C26?
PHP:
=AANTALLEN.ALS(C$2:C$21;"x";$B$2:$B$21;$B26)

Goedemorgen,

Dankjewel voor je berichtje en voor het meedenken. Deze formule kende ik echter zitten we met het probleem dat in sommige cellen geen "x" geplaatst wordt maar een letter ivm niveau. Als ik nu van een "x" een "a" maak dan wordt deze niet meegerekend. Kortom het is de bedoeling om ieder argument wat in een cel wordt ingevuld wordt meegeteld wanneer er aan de voorwaarde Min, Maxi of Top wordt voldaan.

Vandaar dat ik werkte met de functie aantalarg.

Nogmaals bedankt voor het meedenken.

Groetjes Christian.

Je kan met de OF formule aangeven x of a beide meegeteld dienen te worden.

Dankjewel,

Ik wil voorkomen dat ik ieder argument apart met een OF formule moet ondervangen. Dus ik hoop dat er een simpele manier is om er voor te zorgen dat ALLES wat wordt meegeteld zodra er iets in een cel is ingevuld.

Kortom bedankt voor het meedenken. Dit wordt zeker gewaardeerd alleen krijg je op deze manier hele lange formules en zul je iedere keer de formule moeten aanpassen als we weer een nieuwe waarde gaan gebruiken. Dit is slechts een fictieve lijst maar het gaat om meer dan 150 sporters met allemaal hun eigen groep en tal van niveaus wat wordt weergegeven.

Ik hoop dus dat hier nog iets op te vinden is.

Groetjes Christian.

Inderdaad als #6.
Dus op z'n Nederlands:
PHP:
=AANTALLEN.ALS(C$2:C$21;"<>";$B$2:$B$21;$B26)

Laatst bewerkt:
Goedemorgen,

De laatste formule werkt inderdaad. Met een draaitabel ook zoals hierboven is aangehaald. De laatste genoemde code =AANTALLEN.ALS(C$2:C$21;"<>";$B$2:$B$21;$B26) werkt voor mij op dit moment het beste.

Dank voor het meedenken en ik kan zeker weer verder.

Groetjes Christian.

Inderdaad als #6.
Dus op z'n Nederlands:
PHP:
=AANTALLEN.ALS(C$2:C$21;"<>";$B$2:$B$21;$B26)

@edmoor Erg leuke en creatieve oplossing. Hier was ik zelf niet opgekomen denk ik. Dus nogmaals bedankt voor het meedenken!

Groetjes Christian.

Graag gedaan.
En de oplossing met "<>" is van VenA :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan