• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

AANTALLEN.ALS met 1 criterium dat unieke waarden bezit

Status
Niet open voor verdere reacties.

Winterkoning

Gebruiker
Lid geworden
16 jun 2007
Volgens mij heb ik de titel best duidelijk gekregen. :D

Ik heb dus meerdere kolommen met gegevens waar ik een AANTALLEN.ALS formule op los wil laten. Daarbij is 1 kolom die veel waarden bevat die uniek zijn. Omdat er heel veel van die waarden zijn is het heel bewerkelijk om daar een lijst van te maken waarbij ik dan weer elke waarde als een criterium hanteer. De bedoeling is dan dus het aantal unieke waarden te tellen zonder dat ik het criterium per criterium hoef te noemen.

Weet iemand hoe ik een criterium kan instellen dat een unieke waarde als criterium kan opgeven? Ik zat zelf te denken aan een matrixformule maar hoe ik die zou moeten maken weet ik echt niet....

Hartelijk bedankt!

Laatst bewerkt:
Beste Winterkoning,

met de aantal.als formule weet je dadelijk hoeveel items je hebt.

is het geen idee om met vertikaal zoeken deze gegevens in aparte cellen (onder elkaar) te zetten en vervolgens met een celverwijzing (doorgekopieerd naar onderen) hierop de aantal.als formule los te laten.

Met vriendelijke groeten,

Oeldere

Oeldere, het zal ongetwijfeld ook kunnen met verticaal zoeken maar ik ben niet op zoek naar een formule waarbij ik elke waarde apart moet opgeven.

Bedankt Bob maar dat is niet wat ik bedoel (of ik begrijp je verkeerd). Ik ben op zoek naar een criterium zodat ik de unieke waarden kan tellen aan de hand van 2 andere criteria. Let op, Excel 2007 is vereist voor de formule AANTALLEN.ALS

Ik wil dus wel een aantal unieke cellen tellen maar in relatie tot 2 andere criteria die ik opgeef. Ik heb een bestandje bijgevoegd ter verduidelijking.

Laatst bewerkt:
Volgens mij zoek je een draaitabel.

Nee, dat is niet wat ik wil. Ik heb een lijst met criteria en ik wil niet steeds vanuit verschillende uitgangspunten gegevens vergelijken. Ik heb een lange lijst met unieke waarden dus ik kan niet voor elk van die waarde gaan kijken welke aantallen erbij horen.

Als ik een formule heb die alle unieke waarden geeft kan ik die misschien als criterium gebruiken?

Ik kan geen 2007-bestanden openen, dus best in 2003 posten.

Ik kan geen 2007-bestanden openen, dus best in 2003 posten.

Dat is een probleem want de functie AANTALLEN.ALS is een functie die alleen beschikbaar is in 2007.

Ik kan wel

1. het probleem in 2003 posten. Zie bijlage.
2. even uitleggen hoe de functie werkt:

De functie ziet er als volgt uit:
=AANTALLEN.ALS(criteriumbereik1, criterium1, [criterium_bereik2, criterium2]…)

Hij telt dus aantallen in (criterium)bereiken op basis van criteria die je er ook in kan zetten. Het probleem is dat ik een doorvoerbare formule wil maken die voor criterium 1 alleen unieke waarden neemt maar die exacte unieke waarde niet kan noemen omdat er teveel unieke waarden zijn om per waarde te noemen.

Laatst bewerkt:
Ik begrijp het echt niet hoor.

Voor ab - k - X zou je dan 1 als resultaat willen hebben?

Ik zie nochtans staan:

1 - ab - k - X (eerste rij)
4 - ab - k - X (voorlaatste rij)

Wigi

Ik begrijp het echt niet hoor.

Voor ab - k - X zou je dan 1 als resultaat willen hebben?

Ik zie nochtans staan:

1 - ab - k - X (eerste rij)
4 - ab - k - X (voorlaatste rij)

Wigi

Ja, je hebt gelijk, dat moet 2 zijn!

Ik heb een verbeterd bestand gemaakt met uitleg bij de antwoorden. Ik begrijp dat het moeilijk te begrijpen is maar het is ook moeilijk uit te leggen. Als er iets niet duidelijk is, laat het gerust weten. Ik ben in ieder geval dankbaar voor jullie hulp!

groet WK

Bijlagen

Ik ben er ook achter hoe je een dergelijke functie in 2003 kan maken: door middel van een matrix formule.

=SOM(ALS(((!$J$7:$J$3500="AB")+($J$7:$J$3500="AX"));$O$7:$O$3500;0))
Nu alleen nog kijken hoe ik het criterium in kan stellen dat hij uit 1 bereik alleen de unieke waarden telt.

-------

Ok, ik ben weer een stap verder: ik heb een formule (gevonden, niet zelf gemaakt) die unieke waarden kan vinden. Ik heb hem als criterium opgegeven maar helaas gaat het zo makkelijk niet. De formule is:

=INDEX(bereik;KLEINSTE(ALS(VERGELIJKEN(bereik;bereik;0)=RIJ(INDIRECT("1:"&RIJEN(bereik)));VERGELIJKEN(bereik;bereik;0);"");RIJ(INDIRECT("1:"&RIJEN(bereik)))))

Hiermee krijg ik dus een horizontale matrix met unieke waarden (heel mooi).

Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik begrijp mogelijk de vraag niet zo goed, want anders zou ik onderstaande oplossing geven:

=ALS(SOMPRODUCT(($B$9:$B$16=G10)*($C$9:$C$16=H10)*($D$9:$D$16=I10)*($E$9:$E$16=J10))>=1;1;0).

Ik zou dus eerst kijken of de unieke combinatie zowieso voorkomt en indien dit zo is (1 of meerdere keren), krijgt hij altijd de waarde 1.

met vriendelijke groet, Gesus

Beste Gesus,

Bedankt voor je antwoord, ik ben er mee aan het stoeien geweest maar het lukt niet. Vooralsnog gebruik ik daarom even deze formule:

Code:
=SOMPRODUCT(($B$4:B4=B4)*($D$4:D4=D4))

Het enige probleem is dat ik een hulpkolom nodig heb en de gegevens niet meer kan sorteren / aanpassen.

Allen bedankt, ik zet hem op opgelost!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan