• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aantallen.Als met 2 voorwaarden in zelfde bereik

Status
Niet open voor verdere reacties.

WhiteSky

Gebruiker
Lid geworden
15 feb 2018
Hey,

Ik zou een formule moeten hebben waarmee ik in G2 het aantal moet hebben van hoe vaak er in er bij kolommen A en B :"Lijn A", "Groep 1" vermeld staat. Maar ook als er bijvoorbeeld bij groep 1;2;3;4 staat moet deze meegeteld worden.
Bij G3 wordt dan berekend het aantal x in de eerste 2 kolommen "Lijn A" gecombineerd met "Groep 2", etc.

Kan iemand mij helpen? Ik kom er niet uit :(

Mvg,

Whitesky

Bijlagen

A bij groep 1 komt voor op regel 2, 3, en 12. Telt dit dan als 3?

Laatst bewerkt:
Dan zo? Gaat goed t/m 9 groepen...
Code:
=SOMPRODUCT((A$2:A$12=E2)*(ISGETAL(VIND.SPEC(F2;B$2:B$12))))

Laatst bewerkt:
Dit beantwoord volledig de vraag die ik gesteld heb, ik had gehoopt de rest op deze basis ook aan te passen, maar ik zie het niet.
Ik heb bijgevoegde excel een beetje aangepast. Ik zou in kolommen N tem Q de respectievelijke gemiddelde moeten bekomen van de kolommen C tem F met dezelfde voorwaarden als hiervoor.
Dus bijvoorbeeld voor N2 tem Q2 als er in de eerste "tabel" ergens de combinatie Lijn A en Groep 1 staat in kolom A en B moet hier ook het gemiddelde van genomen worden en dus ook als bij groep een 1 vermeld is.

Sorry voor de extra additie.

Bijlagen

Opties voor N2:
Code:
=ALS.FOUT(SOMPRODUCT(($A$2:$A$12=$K2)*(ISGETAL(VIND.SPEC($L2;$B$2:$B$12)))*(C$2:C$12))/SOMPRODUCT(($A$2:$A$12=$K2)*(ISGETAL(VIND.SPEC($L2;$B$2:$B$12))));"-")

=ALS.FOUT(GEMIDDELDE(ALS(($A$2:$A$12=$K2)*ISGETAL(VIND.SPEC($L2;$B$2:$B$12));C$2:C$12));"-")
De laatste is een Matrixfunctie, d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter na invoeren als je geen Excel 365 gebruikt.

En tenslotte voor Excel 365:
Code:
=ALS.FOUT(GEMIDDELDE(FILTER(C$2:C$12;($A$2:$A$12=$K2)*ISGETAL(VIND.SPEC($L2;$B$2:$B$12))));"-")

Laatst bewerkt:
Bedankt!

Ik was veel te oppervlakkig aan het zoeken en zat enkel met de formules gemiddelde, gemiddelde.als etc in mijn hoofd, ipv zoals hier gewoon het basis rekenen toe te passen.
Alles werkt nu zoals het hoort!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan