• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

aantallen.als

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Berichten
2.085
Ik heb een spreadsheet waarbij reizigers aangeven welke buslijnen zij gebruiken.
Met de formule =aantallen.als kan ik hiermee rekenen als zij slechts één buslijn gebruiken. Maar het resultaat van de enquête geeft bij gebruik van meerdere lijnen, een opsomming aan. Deze wordt met =aantallen.als niet goed berekend. Zie bijlage
Hoe moet ik dit wel goed berekenen?

Vriendelijke groet,
Guido
 

Bijlagen

  • aantallen.xlsx
    9,5 KB · Weergaven: 29
Eerst de kolom met buslijnen opsplitsen - met Gegevens- Tekst-Naar-Kolommen - en dan het resulterende bereik opgeven als matrix in AANTALLEN.ALS.
 

Bijlagen

  • aantallen.als MB.xlsx
    10,3 KB · Weergaven: 30
Dankjewel. Het betreft echter een vraag uit een nog lopende enquête. We willen graag tussentijdse resultaten publiceren en kunnen daarom de tabel in dit stadium nog niet bewerken.
Ik zoek naar een formule =aantallen.als(deel(a1:a2)="77").

Tot mijn grote schrik zag ik dat een verkeerde bijlage had geupload. Nu dus de goede erbij.

Vriendelijke groet,
Guido
 

Bijlagen

  • aantallen.xlsx
    9,9 KB · Weergaven: 30
Zie geen geen verschil in beide bestanden

In het eerste document staat de waarde 1 als vast gegeven. In het tweede document is dit een formule. Ik zoek dus een formule waarbij het resultaat van de formule dus 2 is.

Vriendelijke groet,
Guido
 
Persoonlijk zou ik even een kopietje maken, maar goed:
Code:
=SOMPRODUCT(--ISGETAL(VIND.ALLES("77";A1:A2)))

Edit: als je ook buslijnen hebt met meer of minder dan 2 cijfers, dan kun je beter deze gebruiken:
Code:
=SOMPRODUCT(--ISGETAL(VIND.ALLES(" 77,";" "&A1:A2&",")))
maar dan moet er wel altijd een spatie na de komma staan.
 
Laatst bewerkt:
maar dan moet er wel altijd een spatie na de komma staan.
Na de komma staat er wel altijd een spatie, maar na het laatste buslijnnummer natuurlijk niet
Code:
77, 78, 80

In de spreadsheet heb lukt het me nog niet helemaal om de juiste aantallen te krijgen.

Wat zit er fout in de formule?

Vriendelijke groet,
Guido
 

Bijlagen

  • aantallen.als 2.xlsx
    9,2 KB · Weergaven: 20
Lukt het hiermee?
Code:
=SOMPRODUCT(--ISGETAL(VIND.SPEC(" "&F4&{" ";","};" "&$A$4:$A$8&" ")))
 
Dankjewel Harry,
Als ik jouw formule in de spreadsheet plaats in G4, krijg ik het juiste aantal, maar als ik de formule naar beneden kopieer, dan kloppen die aantallen daar niet. Ook als ik in A6 het lijnnummer in "1" verander, wordt G4 niet verhoogd.
Doe ik nog iets fout? Hoe los ik dit op?

Vriendelijke groet,
Guido
 
Volgens mij klopt het aardig, of de uitkomst moet jij al anders zien.
 

Bijlagen

  • aantallen.als 2.xlsx
    9,2 KB · Weergaven: 24
Na de komma staat er wel altijd een spatie, maar na het laatste buslijnnummer natuurlijk niet
Vandaar dat er in de formule een spatie voor, en een komma erachter geplakt wordt.
En je moet ook zoeken naar <spatie>buslijn<komma>.
En je moet het zoekbereik in je formule blokkeren.
Zodoende kom ik in het tweede voorbeeldbestand op de volgende formule in G4 en gekopieerd naar beneden:
Code:
=SOMPRODUCT(--ISGETAL(VIND.ALLES(" "&F4&",";" "&$A$4:$B$8&",")))
 
Laatst bewerkt:
In mijn uiteindelijke spreadsheet geven deze oplossingen nu de juiste aantallen.
Harry en Marcel, hartelijk dank!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan