• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

aantallen met als voorwaarde datums groter dan...

Status
Niet open voor verdere reacties.

LisaAlberta

Gebruiker
Lid geworden
9 aug 2012
Hoi allemaal,

Hopelijk krijg ik mijn probleem uitgelegd....
ik heb een lijst met in iedere rij: ID, waarde, verwachte begindatum, verwachte einddatum. het gaat om het maken van een lange termijn voorspelling van 5 jaar (20 kwartalen).
Nu wil ik een tabelletje maken zoiets als hieronder:
einddatum kwart 1 kwart 2 ... kwart 20
waarde 30-9-2013 31-12-2013 ... 30-9-18
10
20
30

Een kwartaal later ziet het tabbelletje er zo uit:
einddatum kwart 1 kwart 2
waarde 31-12-2013 31-3-2014
10
20
30
40

Ieder kwartaal schuift de datum een kwartaal op (zie verschil tabel 1 en 2).
In de cellen moeten de aantallen van de waarden komen te staan die op het einde van het kwartaal waarschijnlijk nog lopen, dus als de verwachte einddatum groter is als 30-9-13 of in het volgende kwartaal 31-12-13. Alle datums onder het kopje "kwart x" zijn dus flexibel.

Ik wilde aantallen.als gebruiken, daar mee kun je verwijzen naar de cel onder het kopje "kwart x" maar die accepteert geen >= in de voorwaarden.
Ook met somproduct kwam ik er niet uit, want die accepteert wel >= maar niet de verwijzing naar een andere cel.

heeft iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen?
alvast bedankt,
Lisa

PS ik weet dat datums niet correct is maar ik gebruik het om aan te geven dat ik het over echte dagen heb en niet over andere gegevens (data).

Laatst bewerkt:
Lisa,

Somproduct zou zonder meer moeten kunnen verwijzen naar een andere cel.
Heb je een voorbeeld bestandje ?

Bekijk bijlage voorbeeld.xlsx

Hoi Gerard,

ik heb een klein voorbeeldje toegevoegd. In het eerste tabblad 'data' staan de regels met de data, in het tabblad tabel de tabel (duh). Eigenlijk is het einddoel om er een grafiek van te maken, maar daarvoor moet ik eerst die tabel hebben volgens mij.

groetjes en alvast bedankt,
Lisa

Lisa,

Misschien kan je hier iets mee.
De waarde in jouw voorbeeld waren als tekst ingevoerd. Dit heb ik gewijzigd. Hopelijk is dat geen probleem.

Bijlagen

hij doet t!
ik moest wel met de hand de bereiken aanpassen, misschien was dat wat er mis ging in mijn eerdere pogingen, ik ben hartstikke blij dat ie het doet, dank je :)

gr Lisa

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan