aantallen optellen informulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

henkypenky

Gebruiker
Lid geworden
13 jul 2012
optellen.png

Wie kan mij vertellen hoe ik in een rapport de totalen weergeef van toegevoegde gelijke regels. Ik wil het totaal weergeven i.p.v. 12 regels met elk aantal is 1.

Zie tevens screenshot van de huidige situatie.

Alvast mijn dank.

Mijn kennis is vrij beperkt, en anderen zullen je misschien nog een betere optie kunnen bieden, maar wat je alvast kan doen is een query maken waarbij je gaat groeperen op de artikelcode en omschrijving, en de som het aantal. En dan kan je je rapport daarop baseren, en zou je moeten verkrijgen wat je vraagt.

Mijn kennis is waarschijnlijk dan nog beperkter;
Het rapport is reeds gebaseerd op een query maar wat moet ik doen om te groeperen?

Je kan dit doen door in de ontwerpweergave van je query op de knop Totalen in je lint te klikken. Dan krijg je een rijtje bij in je query. Standaard staat dat op Group by, maar voor bvb het aantal kan je daar dan voor Som kiezen.

Je kunt prima in het rapport zelf groeperen, mits je de juiste groepen maakt. Nu groepeer je alleen op Artikelgroep (gok ik), maar in je Detailsectie zie ik artikelen waarop je ook zou kunnen groeperen. Alleen vraag ik me af wat je nog meer in je query hebt staan, want hij ziet er niet goed getotaliseerd uit, dat ben ik met rebirth eens. Dat je rapport al op een query gebaseerd is maakt natuurlijk niet uit, die query kun je altijd aanpassen.

Bijgevoegd de huidige instellingen van de query welke nog niet helemaal het gewenste resultaat geven. Ik wil per verschillende artikelcode een optelling van de aantallen hebben. Dus uiteindelijk wil ik maar 4 regels overhouden met aantallen 1, 3, 4 en 4.
query.pngquery2.png

Laatst bewerkt:
Beide bijlagen (verschillende nummers; verschillende bestanden?) zijn ongeldig.

Ik had gehoopt dat het een db was :). Maar op basis van je plaatjes is er wel iets van te zeggen. En dat is: de knop <Totalen> aanzetten in deze query is totaal zinloos, zolang het veld [CalculatieID] er in zit. Dat is namelijk een Autonummerveld (tenzij ik mij heel sterk vergis) een van een Autonummer kan er maar één waarde in een tabel zijn, en groeperen op één waarde is totaal zinloos. Sowieso is het met Totalen queries zo dat de totalen die je krijgt steeds verder 'uitgedund' worden als je meer velden gebruikt waarop je groepeert. Dus groeperen op [MacroID] kan (groepen 92, 95, 96) of op [Volgnummer (groepen 1, 2, 10) maar de combinatie van de 2 levert al meer groepen op (92-1, 95-10, 96-1 en 96-2) en zo verder. Dus: hoe meer velden, hoe kleiner het resultaat.

Ik kan je uitleg niet geheel volgen......
Kan ik het autonummer niet op een of andere manier "negeren" in het rapport dat ik hiervan maak? ik gebruik ze alleen om de volgorde van toevoegen bij te houden.
Ik kan je de laatste versie van de db sturen om de mogelijkheden te bekijken?
(Een wat oudere versie is al in je bezit....BKMN_Calculatie_V....)

Groeten

Toch is het simpel: als je wilt groeperen op velden, dan moet je de groepeervelden beperkt houden. Hoe meer velden, hoe groter de differentiatie en dus hoe minder bruikbaar het eindresultaat. Groepeer je op Verkochte artikelen per maand, dan gebruik je een datumveld dat je opmaakt als 201402, 201403, 201404 etc, Artikelnummer + Artikelnaam (is namelijk uit hetzelfde record) en sommeer je op [Prijs]. (simpel voorbeeldje). Krijg je keurig de omzetten per maand per artikel. Groepeer je daarnaast ook nog op het veld FactuurRegelID, wat een autonummerveld is, dan is de hele constructie rijp voor de prullenbak, want omdat FactuurRegelID uniek is, en er dus niet meer getotaliseerd wordt. Gooi dus alle velden die niets met de totaalberekening weg (alle autonummervelden om te beginnen) en je totalen kloppen al heel wat beter.
Kom je er niet uit, dan mag je de db uiteraard wel weer mailen :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan