• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Aantallen tellen met dupliceren van regels met specifieke criteria

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Koendevries

Gebruiker
Lid geworden
15 sep 2023
Hallo,

Ik heb een probleem waar ik tegenaan loop en ik vroeg me af of iemand me kon helpen. Wat ik eigenlijk wil is dat wanneer een medewerker een mutatie heeft gemaakt op een bepaalde dag, er automatisch een telling plaatsvindt onder bepaalde voorwaarden. Als de medewerker twee mutaties heeft op dezelfde datum en de verwerkingsperiode groter of gelijk is aan 30 dagen, dan wil ik dat deze mutaties worden opgeteld, maar alleen als ze op verschillende dagen zijn verricht.

Zou iemand mij kunnen helpen?

Bijlagen

Op 7-3-2024 heeft de medewerker maar 1 mutatie. Waarom moet die dan wel meegeteld worden? Voldoet niet aan je voorwaarden hierboven.

En gebruik je Excel 365?

Sorry, ik bedoel het volgende: als de verwerkingsperiode 30 dagen of meer bedraagt en er zijn twee mutaties op dezelfde dag gemaakt, moeten deze nog steeds als één waarde worden geteld. Eigenlijk precies zoals in het voorbeeld is weergegeven, sorry als ik het niet goed heb uitgeschreven...

Nog steeds dezelfde vragen:
1) In het voorbeeld op 7-3-2024 zie ik maar 1 mutatie (3,3). Of moet ik dit anders lezen? Waarom telt deze mee?
2) Gebruik je Excel 365?

ik bedoel het juist andersom. Indien het 1 of meer mutaties op één dag heeft wil ik het graag optellen als de verwerkingsperiode groter of gelijk is aan 30. Als er 3 muaties op 1 dag door een specifieke medewerker met verwerkingsperiode van 30 dagen zijn geweest moet die dit als 1 tellen. Indien dit 1 mutatie was geweest zou die dit ook als 1 moeten tellen.

Ok duidelijk denk ik.

Nog 1 openstaande vraag: Gebruik je Excel 365

Dat is vrijwel gelijk, maar bij nader inzien maakt het niet zoveel uit.

Geeft deze de gewenste resultaten?
Code:
=SOMPRODUCT((AANTALLEN.ALS(B2:B17;B2:B17;D2:D17;">=30")>0)/AANTAL.ALS(B2:B17;B2:B17))
Of verkort (probeer maar eens in Excel 2021):
Code:
=LET(b;B2:B17;d;D2:D17;SOM((AANTALLEN.ALS(b;b;d;">=30")>0)/AANTAL.ALS(b;b)))

Laatst bewerkt:
Harstikke bedankt, de formule werkt! Alleen heb ik nu geen idee hoe dit precies tot stand komt. Zou jij mij precies kunnen uitleggen hoe je de dagen dupliceert?

Het komt erop neer dat ik van elke rij een breuk maak die bij elkaar opgeteld weer 1 wordt. Zet de verschillende formules (dus de AANTALLEN.ALS en AANTAL.ALS, en daarna de deling) binnen de formule maar eens in kolommen achter je tabel. Dat verduidelijkt hopelijk het e.e.a.

Of druk anders in menu Formules eens op Formule evalueren, dan kun je alle stappen volgen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan