• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aantallen tellen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jemp
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Jemp

Gebruiker
Lid geworden
18 feb 2012
Hallo

Bestaat er in Excel een functie (of combinatie van formules) die onderstaand probleem kan oplossen?
Ik beschik over 4 lokalen die bezet kunnen worden door verschillende mensen. Al deze personen zijn voorgesteld door een letter (L, G, K, H, Y, A, ..).
Deze personen kunnen een lokaal bezetten per halve dag.
Het is nu voor mij belangrijk te weten hoeveel lokalen er op een bepaalde dag in de voormiddag en in de namiddag bezet zijn door L, H, V en S (en enkel door deze personen).

In Bijl een vereenvoudigde spreadsheet.
In de cel A8 zou in dit voorbeeld het getal 3 (AM bezet door L, S en H) en in cel B8 het getal 2 (PM bezet door L en V) moeten verschijnen.

Merciekes
JP

Bekijk bijlage Aantallen.xlsx

Laatst bewerkt:
Sry Ad maar dit geeft niet de gewenste uitslag (in cel A8 zou 3 en in cel B8 zou 2 moeten verschijnen) want voor de voorgestelde dag zijn er lokalen in de voormiddag bezet door L,S en H (de bezetting door Y interesseert mij niet) = 3; in de namiddag door L en V = 2.
De aard van de spreadsheet laat ook niet toe om de door jou voorgestelde getallen in te voeren.

Met dank voor de moeite .... maar helaas :confused:

Het probleem ligt eigenlijk in het feit dat het domein niet aaneengesloten is (anders kon een of andere variant van aantallen.als of zo gebruikt worden)

JP

Laatst bewerkt:
Beetje vooruitgang geboekt

Ik heb zelf een mogelijke oplossing uitgedokterd (zie file). Het resultaat is wat het moet zijn maar zelf vind ik de formule nogal omslachtig.
Is er geen betere/kortere benadering mogelijk?

Bekijk bijlage Aantallen2.xlsx

JP

Als "H, L, S en V" de voorwaarden zijn.
Code:
=SOMPRODUCT(($A$3:$H$3=A$7)*($A$4:$H$4={"H"\"L"\"S"\"V"}))

Duizendmaal dank Harry, voorgestelde oplossing werkt perfect.
Heb alleen de "\" moeten vervangen door ";" (vermoedelijk te maken met de gebruikte versie)

Nogmaals bedankt voor de moeite en de snelle reactie

Groetjes
JP

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan