Aanwezigheid registratie ADHV Wifi

Status
Niet open voor verdere reacties.

Buchinhoren

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2016
Is het mogelijk om een aanwezigheidsregistratie te doen, door middel van het wifi netwerk.
Als iemand op het wifi zit, is hij aanwezig in het gebouw (met z'n telefoon)
Als iemand niet op de wifi zit, is hij niet aanwezig in het gebouw.

Het is sowieso niet waterdicht, maar kan gemakkelijke indicatie geven.

graag hoor ik van jullie of dit mogelijk is *(hoe?) of niet.

Enige aangrijpingspunt is de DHCP lease-tabel.
Afhankelijk of er wifi routers of wifi accesspoints worden gebruikt zou resp. in elke wifi router danwel op de algemene DHCP server in de DHCP lease tabel iets nuttigs moeten staan.

Let op: Normaal gesproken staan renewals er niet in, dus stel dat ik met mijn telefoon een dhcp lease kreeg op 1-2-2016 en ik vernieuw hem op 3-1-2016, dan hangt het van de DHCP server af of de oorspronkelijke datum of de renewal datum er staat. Natuurlijk moet jij de renewal datum hebben.
Let op2: Indien renewal tijd niet te achterhalen, dan moet de DHCP lease-tijd "super-"kort zijn (max. 12 uur), zodat iedereen op een nieuwe dag een nieuwe dhcp lease krijgt.
Let op3: Dit systeem is niet geschikt voor (ook) het registreren van moment van verlaten van het pand, alleen binnenkomst.

Dan moet jij nog een methode uitvogelen om die dhcp lease tabel te exporteren per dag en die, via het matchen met de MAC adressen van de gebruikte mobiele telefoons, te matchen met de medewerker die de telefoon heeft met dat MAC adres. Of dat kan en hoe hangt weer af van mijn verhaal in de eerste regel.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Oke Tijs,

Even in Jip en Janneke taal:

Je kunt moeilijk achterhalen wie iemand is, omdat de code die een telefoon krijgt elke keer veranderd?
Je kunt enkel zien wanneer een persoon verbind met de wifi, maar niet zien wanneer hij niet meer verbonden is met wifi?

Het werkt dus niet handig om even snel in te stellen met een simpel tooltje of overzichtje.

Ik dacht aan een beeldscherm welke simpelweg de telefoons (welke je dan met een nickname aan een persoon kan hangen) real time laat zien welke verbonden zijn..

Hoi Buchinhoren

Als maar om eigen WiFi verbinding gaat misschien is ook evt. hier en daar wat te regelen en misschien is wel mogelijk zoiets te traceren zoals wie met je eigen WiFi binnen bepaalde regio verbonden is etc...:(

Maar er zijn veel artikelen rond op Internet te vinden over, dat zoiets verboden is i.v.m. privacy etc..:( ( ik weet ook niet hoe die gaat maar rond lees ik dus over ! ) ...

Een mooie uitleg over ongv. zoiets ook hier op Tweakers te lezen is ==> KLIK

Uiteindelijk misschien bedoel jij ZOIETS ?

Laatst bewerkt:
Alternatief zou zijn dat de wifi router zélf een script draait (of webpagina host) waarop de verbindingen 'live' worden bijgehouden.
Met dd-wrt is zoiets mogelijk (niet helemaal aansluitend op wat jij wil zien, overigens, maar mogelijk aan te passen naar jouw smaak), zoals YaMon
Natuurlijk werkt dit alleen als je maar 1 wifi router hebt, dus niet meerdere over het pand verdeeld.

Ook zou je met SNMP traps kunnen werken, als de accesspoints dat ondersteunen en dan op een centrale server die de traps uitleest en presenteert in een rapport of website kijken wie er verbinding heeft. Cisco wifi apparatuur lijkt het te kunnen: link

Tijs.

Laatst bewerkt:
Allemaal bedankt voor de reacties.
Simpel gezegd is het dus geen goede optie...
Te ingewikkeld en niet accuraat.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan