aanwezigheid sleutels

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hank laat het even afweten, en dat is jammer, want ik had nog wel een paar vragen voor Hank. Zoals: waarom heb je voor de oplossing van xps351 gekozen? Je geeft zelfs aan dat die werkt, wat mij hogelijk verbaast, want die werkt dus niet. Althans: hij doet wel wat, maar niet de foutloos. Sowieso heb je voor die weg gekozen, die dus verkeerde gegevens zal geven. Ik vind dat uiteraard prima; als iemand een andere weg wil bewandelen, dan gaat dat met mijn zege.
Zelf zou ik toch liever een systeem hebben waar géén fouten in zitten :). 'Fout' is wellicht een beetje een groot woord overigens; ik had beter kunnen zeggen: 'kort door de bocht'. Want in Peter zijn oplossing zijn fouten in de tabel niet uitgesloten, waardoor de keuzelijsten verkeerde records laten zien. En waarom zou je die kans willen nemen? Ik prefereer dus altijd oplossingen die alle fouten uitsluiten.

Vraag 2: waarom ontbreekt de tabel tWerknemer? Nu heb ik die tabel zelf maar aangemaakt, maar dat werk had ik uiteraard liever in de oplossing voor het probleem gestopt.

Volgende vraag aan Hank: waarom gebruik je twee velden voor een gegeven dat je met één veld veel beter kan beheren? Ik heb het uiteraard over de combi's uitgiftedatum/uitgiftetijd en innamedatum/innametijd. Niet alleen teveel velden (dataredundantie), maar ook nog eens kans op foute invoer. Zelf doe ik dit dus met één veld dat wordt gevuld met de functie Now(). Hier zit zowel de datum als de tijd in, dus op je formulier en in je queries kun je de tijd gewoon uit het veld uitgiftedatum halen. In mijn voorbeeld heb ik die dubbele velden er dus uitgehaald en vervangen door formules.

Verder is het probleem van de 'lege' keuzelijst(en) simpel op te lossen, door net niet-afhankelijke keuzelijsten te werken. Het formulier is dus gewoon op de tabelvelden gebaseerd zonder keuzelijsten, maar met tekstvelden. Ook dat zit in mijn database versie.

Omdat ik graag help, maar toch het liefst zie dat een TS zélf aan de slag gaat, om zo een extra leermomentje te scoren, post ik de uitwerking van mijn oplossing nog maar even niet, tenzij Hank er om vraagt.

Sorry voor mijn late reactie, maar ben even ziek geweest.
Natuurlijk is datum en tijd gewoon in een veld voor uitgifte en een voor inname een betere optie. Ik denk dat het komt omdat ik dit overgenomen heb van een excelsheet die we daar nu voor gebruiken.
De discussie hier is nog of ik de namen van de werknemers uit een bestaande database mag halen of niet. Ik heb dit dus even aangepast zodat de naam rechtstreeks in de tabel uitgite wordt toiegevoegd.
De oplossing die ik gebruikt heb geeft bij mij nu problemen als ik de tabvolgorde aanpas. Ik ga ook aan de slag met de andere optie, als ik daar tijd voor heb.

Discussie op het werk? Lijkt mij een 'open and shut case'. Waarom zou je dat niet mogen? Sowieso gooi je natuurlijk gelijk alle Referentiële Integriteit overboord als je dat niet doet, zoals in je laatste db. De kans op fouten wordt duizendvoudig vergroot :).

Waarom zou je dat niet mogen?
een reden kan zijn dat de andere database geen Access database is. Wij laten ook geen connecties toe van een Access of Excel app naar onze databases

@noella: tenzij je een huisgenoot bent van TS, lijkt het mij onlogisch dat jíj een vraag die ik aan aan TS stel beantwoord. Ik stel hem niet voor niets aan TS, en niet aan jou.

sorry meester octafish, moet ik nu regels straf schrijven?

Lijkt mij een goede invulling van je weekend. Verzin zelf maar een mooie zin :). Genoeg onzin, terug naar de vraag.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan