OctaFish
Verenigingslid
- Lid geworden
- 6 feb 2009
- Berichten
- 43.618
- Besturingssysteem
- Windows 10/MacOS
- Office versie
- Office 365
Hank laat het even afweten, en dat is jammer, want ik had nog wel een paar vragen voor Hank. Zoals: waarom heb je voor de oplossing van xps351 gekozen? Je geeft zelfs aan dat die werkt, wat mij hogelijk verbaast, want die werkt dus niet. Althans: hij doet wel wat, maar niet de foutloos. Sowieso heb je voor die weg gekozen, die dus verkeerde gegevens zal geven. Ik vind dat uiteraard prima; als iemand een andere weg wil bewandelen, dan gaat dat met mijn zege.
Zelf zou ik toch liever een systeem hebben waar géén fouten in zitten
. 'Fout' is wellicht een beetje een groot woord overigens; ik had beter kunnen zeggen: 'kort door de bocht'. Want in Peter zijn oplossing zijn fouten in de tabel niet uitgesloten, waardoor de keuzelijsten verkeerde records laten zien. En waarom zou je die kans willen nemen? Ik prefereer dus altijd oplossingen die alle fouten uitsluiten.
Vraag 2: waarom ontbreekt de tabel tWerknemer? Nu heb ik die tabel zelf maar aangemaakt, maar dat werk had ik uiteraard liever in de oplossing voor het probleem gestopt.
Volgende vraag aan Hank: waarom gebruik je twee velden voor een gegeven dat je met één veld veel beter kan beheren? Ik heb het uiteraard over de combi's uitgiftedatum/uitgiftetijd en innamedatum/innametijd. Niet alleen teveel velden (dataredundantie), maar ook nog eens kans op foute invoer. Zelf doe ik dit dus met één veld dat wordt gevuld met de functie Now(). Hier zit zowel de datum als de tijd in, dus op je formulier en in je queries kun je de tijd gewoon uit het veld uitgiftedatum halen. In mijn voorbeeld heb ik die dubbele velden er dus uitgehaald en vervangen door formules.
Verder is het probleem van de 'lege' keuzelijst(en) simpel op te lossen, door net niet-afhankelijke keuzelijsten te werken. Het formulier is dus gewoon op de tabelvelden gebaseerd zonder keuzelijsten, maar met tekstvelden. Ook dat zit in mijn database versie.
Omdat ik graag help, maar toch het liefst zie dat een TS zélf aan de slag gaat, om zo een extra leermomentje te scoren, post ik de uitwerking van mijn oplossing nog maar even niet, tenzij Hank er om vraagt.
Zelf zou ik toch liever een systeem hebben waar géén fouten in zitten

Vraag 2: waarom ontbreekt de tabel tWerknemer? Nu heb ik die tabel zelf maar aangemaakt, maar dat werk had ik uiteraard liever in de oplossing voor het probleem gestopt.
Volgende vraag aan Hank: waarom gebruik je twee velden voor een gegeven dat je met één veld veel beter kan beheren? Ik heb het uiteraard over de combi's uitgiftedatum/uitgiftetijd en innamedatum/innametijd. Niet alleen teveel velden (dataredundantie), maar ook nog eens kans op foute invoer. Zelf doe ik dit dus met één veld dat wordt gevuld met de functie Now(). Hier zit zowel de datum als de tijd in, dus op je formulier en in je queries kun je de tijd gewoon uit het veld uitgiftedatum halen. In mijn voorbeeld heb ik die dubbele velden er dus uitgehaald en vervangen door formules.
Verder is het probleem van de 'lege' keuzelijst(en) simpel op te lossen, door net niet-afhankelijke keuzelijsten te werken. Het formulier is dus gewoon op de tabelvelden gebaseerd zonder keuzelijsten, maar met tekstvelden. Ook dat zit in mijn database versie.
Omdat ik graag help, maar toch het liefst zie dat een TS zélf aan de slag gaat, om zo een extra leermomentje te scoren, post ik de uitwerking van mijn oplossing nog maar even niet, tenzij Hank er om vraagt.