Aarding moederbord / Isoleren voeding

Status
Niet open voor verdere reacties.

jodero

Gebruiker
Lid geworden
16 feb 2011
Er is veel informatie te vinden op het internet over het aarden van de voeding.
Ik snap dat dit eigenlijk zou moeten en waarom dit zou moeten.
Maar helaas kan dit bij mij echt niet.
Waar ik geen antwoord op kan vinden is het volgende:
Als de voeding niet geaard is zoals in mijn geval, dien je dan niet beter je voeding geheel te isoleren van je kast om schade aan je moederbord en overige hardware te voorkomen? Als ik namelijk een spanningszoeker tegen een van de schroefjes hou die het moederbord op zijn plek houden dan heb ik contact. Dit lijkt mij niet gezond. Ik hoop dat iemand hier opheldering over kan geven.

Als de voeding niet geaard is zoals in mijn geval, dien je dan niet beter je voeding geheel te isoleren van je kast om schade aan je moederbord en overige hardware te voorkomen? Als ik namelijk een spanningszoeker tegen een van de schroefjes hou die het moederbord op zijn plek houden dan heb ik contact. Dit lijkt mij niet gezond. Ik hoop dat iemand hier opheldering over kan geven.

Elke voeding moet dubbel geïsoleerd zijn anders mag hij niet eens verkocht worden...
wat niet wil zeggen dat ze niet voorkomen!

Stekker omdraaien in het stopcontact helpt niet?

Wat bedoel je precies met: "een spanningszoeker tegen een van de schroefjes hou die het moederbord op zijn plek houden dan heb ik contact"
Bedoel je dat het lampje oplicht?
Dat zou kunnen maar wil nog niet zeggen dat het gevaarlijk is. Veel metalen schemerlampen meten ook positief terwijl de buitenkant echt nergens een verbinding heeft met een van de draden uit het stopcontact.
Dit zijn "fantoomspanningen" (relatief hoge spanning bijvrijwel geen stroom) en als je ze al voelt zijn ze onschadelijk.
Om zeker te weten of het kwaad kan zou je de stekker er uit kunnen trekken en dan tussen de 2 pennen en het metaal van het chassis meten of er weerstand is; hoog = ok, laag = gevaarlijk!

Laatst bewerkt:
Ja ik bedoel dat het lampje van de spanningszoeker dan oplicht. Dit zal gerust de oorzaak zijn: "Omdat het midden van deze spanningsdeler is verbonden met de behuizing van de PC en de aardleiding van het netsnoer.
De helft van de netspanning (230 Volt / 2 = 115 Volt) is door de wisselstroomweerstand van de condensatoren voor een gezonde volwassene ongevaarlijk bij aanraking. De prikkeling geeft alleen een schrikreactie." Anders was ik er nu waarschijnlijk al niet meer geweest :-). Maar mijn feitelijke vraag is of het aan te raden is om de verbinding van de voeding met de kast te verbreken. Dus geheel te isoleren van de kast.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan