Bone
Gebruiker
- Lid geworden
- 18 sep 2008
- Berichten
- 230
Goedenavond,
Voor mijn huidige werkgever ben ik gevraagd een abc-analyse uit te voeren in Excel, wanneer mogelijk. Ik wil die dan ook wel aangaan.
De organisatie (met 4 vestigingen) kent totaal circa 130.000 artikelen, verdeeld over 24 artikelgroepen. Totaal worden er circa 24.000 artikelen op voorraad gehouden in de hoofdvestiging.
Ik wil dus een ABC analyse gaan doen (alleen bij de hoofdvestiging), echter vraag ik mij dan af of ik deze over de 24 artikelgroepen moet doen, of over alle 24.000 voorraadartikelen (SKU's).
(of misschien wel per artikelgroep? Maar dan wordt het te breed lijkt mij).
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb in Excel per artikelgroep de omzet van 2015 genoteerd. Echter is de stelling vaak dat 20% van de artikelen (of groepen) zorgt voor 80% van de omzet. Ik heb het gevoel dat er bij mijn gegevens dan wat niet klopt. Als ik aan het berekenen kom lijkt het net dat de eerste 8 groepen al tot A behoren...
De categorieën worden als volgt benoemt:
Categorie A: circa 20% van de artikelgroepen heeft een gezamenlijk aandeel van circa 80% van de inkoopomzet.
Categorie B: circa 30% van de artikelgroepen heeft een gezamenlijk aandeel van circa 15% van de inkoopomzet.
Categorie C: de overige 50% van de artikelgroepen heeft een gezamenlijk aandeel van circa 5% van de inkoopomzet.
Of moet ik met andere percentages gaan werken? Dien je die te berekenen of?
Hoe kijken jullie hier tegen aan? Hou zouden jullie dit gaan indelen?
P.s. bestaan er templates of invulbladen in Excel voor een ABC analyse?
Voor mijn huidige werkgever ben ik gevraagd een abc-analyse uit te voeren in Excel, wanneer mogelijk. Ik wil die dan ook wel aangaan.
De organisatie (met 4 vestigingen) kent totaal circa 130.000 artikelen, verdeeld over 24 artikelgroepen. Totaal worden er circa 24.000 artikelen op voorraad gehouden in de hoofdvestiging.
Ik wil dus een ABC analyse gaan doen (alleen bij de hoofdvestiging), echter vraag ik mij dan af of ik deze over de 24 artikelgroepen moet doen, of over alle 24.000 voorraadartikelen (SKU's).
(of misschien wel per artikelgroep? Maar dan wordt het te breed lijkt mij).
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb in Excel per artikelgroep de omzet van 2015 genoteerd. Echter is de stelling vaak dat 20% van de artikelen (of groepen) zorgt voor 80% van de omzet. Ik heb het gevoel dat er bij mijn gegevens dan wat niet klopt. Als ik aan het berekenen kom lijkt het net dat de eerste 8 groepen al tot A behoren...
De categorieën worden als volgt benoemt:
Categorie A: circa 20% van de artikelgroepen heeft een gezamenlijk aandeel van circa 80% van de inkoopomzet.
Categorie B: circa 30% van de artikelgroepen heeft een gezamenlijk aandeel van circa 15% van de inkoopomzet.
Categorie C: de overige 50% van de artikelgroepen heeft een gezamenlijk aandeel van circa 5% van de inkoopomzet.
Of moet ik met andere percentages gaan werken? Dien je die te berekenen of?
Hoe kijken jullie hier tegen aan? Hou zouden jullie dit gaan indelen?
P.s. bestaan er templates of invulbladen in Excel voor een ABC analyse?
Bijlagen
Laatst bewerkt: