• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

ABC waardering

Status
Niet open voor verdere reacties.

RonaldB92

Gebruiker
Lid geworden
13 apr 2017
Ik heb een lijst met producten die ik een waardering wil geven (A,B of C). A als er elke maand 1 van verkocht wordt, B als er 1 per kwartaal verkocht wordt en C voor de rest. Ik loop vast in de ALS functie. Iemand een tip?

Verder wil ik de waardering X, Y of Z geven. X als het 1 jaar niet verkocht is, Y als het 2 jaar niet verkocht is en Z als het wel verkocht is recent. In alle gevallen moet er wel minstens 1 product op voorraad zijn.

Ik kom niet uit de juiste benaming in de ALS-functies en/of ik de EN-functie nodig heb...

Bekijk bijlage vb.xlsx

In C1
Code:
=ALS(T2/12>=1;"A";ALS(T2/4>=1;"B";"C"))

Betreft product altijd op voorraad zou ik voorwaardelijke opmaak gebruiken, nieuwe regel toevoegen met als formule =$B2=0 en dan rood laten kleuren o.i.d.

Laatst bewerkt:
In C1
Code:
=ALS(T2/12>=1;"A";ALS(T2/4>=1;"B";"C"))

Betreft product altijd op voorraad zou ik voorwaardelijke opmaak gebruiken, nieuwe regel toevoegen met als formule =$B2=0 en dan rood laten kleuren o.i.d.

Thanks!

Zo heb ik het nog niet bekeken. Echter pakt die nu het gemiddelde, dus als er van een product 12 stuks verkocht zijn in één maand geeft die ook de waardering A. Terwijl dat echt pas is als die elke maand verkocht wordt.

oke dat is geen punt om nog toe te voegen maar dan wil ik weten wrm bij jou totaal 2017 staat terwijl dit over de maanden van 2016 ook nog wordt geteld??

C1
Code:
=als(aantal(e2:p2)-(aantal.als(e2:p2;0))=12;"a";als(aantallen.als(e2:p2;(som(e2:g2)=1);e2:p2;(som(h2:j2)=1);e2:p2;(som(k2:m2)=1);e2:p2;(som(n2:p2)=1))=4;"b";"c"))

Hierbij ben ik uitgegaan van de maanden jan"16 t/m dec"16

Laatst bewerkt:
Excuus de formule was incorrect:o deze niet
Code:
=ALS(AANTAL(E2:P2)-(AANTAL.ALS(E2:P2;0))=12;"A";ALS((SOM(E2:G2)+SOM(H2:J2)+SOM(K2:M2)+SOM(N2:P2))>=4;"B";"C"))

oke dat is geen punt om nog toe te voegen maar dan wil ik weten wrm bij jou totaal 2017 staat terwijl dit over de maanden van 2016 ook nog wordt geteld??

Mijn fout, ik had eerst totalen van 2016 en 2017 er in staan. Dit werd later een totaal van alles. Ik wil dit alles vanaf begin 2016 tm eind april berekenen, vandaar dat er een deel van 2017 tussen staat (februari mist ook inderdaad ;)).

Thanks voor de formule, als ik 2017 erbij wil betrekken kan ik het dan doortrekken en alles mee aanpassen? Delen door 15 etc.

Code:
ALS(AANTAL(E2:P2)-(AANTAL.ALS(E2:P2;0))=12
dit gedeelte telt het aantal cellen met een waarde hoger dan 0. Als dit hoger dan 12 is (aantal maanden in een jaar) dan krijg je als uitkomst A.
Als je meer maanden erbij betrekt moet je dit in de bereiken aanpassen en vervolgens het getal 12 wijzigen naar het totaal aantal maanden dat je opneemt in het bereik.

Voor het gedeelte van B
Code:
ALS((SOM(E3:G3)+SOM(H3:J3)+SOM(K3:M3)+SOM(N3:P3))>=4
Als je meer kwartalen wilt toevoegen moet je gwn een extra SOM(....) toevoegen en vervolgens de 4 veranderen in het aantal SOM dat je gebruikt hebt. Nu is dit 4 voeg je nog een SOM toe dan 5 etc. etc.

Met die X,Y en Z ben ik aan het stoeien maar ook ik ben geen expert hierin hoor :)

Formule uit #6 kan korter:
Code:
=ALS(AANTAL.ALS(E2:P2;">"&0)=12;"A";ALS(SOM(E2:P2)>=4;"B";"C"))
Maar deze doet nog niet wat gevraagd wordt...

Laatst bewerkt:
Code:
ALS(AANTAL(E2:P2)-(AANTAL.ALS(E2:P2;0))=12
dit gedeelte telt het aantal cellen met een waarde hoger dan 0. Als dit hoger dan 12 is (aantal maanden in een jaar) dan krijg je als uitkomst A.
Als je meer maanden erbij betrekt moet je dit in de bereiken aanpassen en vervolgens het getal 12 wijzigen naar het totaal aantal maanden dat je opneemt in het bereik.

Voor het gedeelte van B
Code:
ALS((SOM(E3:G3)+SOM(H3:J3)+SOM(K3:M3)+SOM(N3:P3))>=4
Als je meer kwartalen wilt toevoegen moet je gwn een extra SOM(....) toevoegen en vervolgens de 4 veranderen in het aantal SOM dat je gebruikt hebt. Nu is dit 4 voeg je nog een SOM toe dan 5 etc. etc.

Met die X,Y en Z ben ik aan het stoeien maar ook ik ben geen expert hierin hoor :)

Ah, ja ik zie het inderdaad. Ik was er ook mee aan het stoeien, met de waardering A klopt het nu. Alleen de B waardering klopt nog niet, nu pakt die soms alsnog B terwijl de eerste drie maanden bijvoorbeeld niets verkocht is. Dat zou dan C moeten worden.

Probeer deze eens:
Code:
=ALS(AANTAL.ALS(E2:P2;">"&0)=12;"A";ALS(AANTAL.ALS(E2:G2;">"&0)+AANTAL.ALS(H2:J2;">"&0)+AANTAL.ALS(K2:M2;">"&0)+AANTAL.ALS(N2:P2;">"&0)>=4;"B";"C"))

Ook die doet niet wat gevraagd wordt Alex ;) Elk kwartaal moet er verkocht worden om B te verkrijgen anders moet het C zijn :p

Uitkomst in voorbeeld is respectievelijk C,C,B,A. Dat klopt volgens mij wel toch?

ook een poging

Code:
=ALS(SOMPRODUCT((E2:P2>0)*1)=12;"A";ALS(SOM(SOM(E2:G2)>0;SOM(H2:J2)>0;SOM(K2:M2)>0;SOM(N2:P2)>0)=4;"B";"C"))

maak in de cellen E4 t/m G4 maar eens 0 van dan krijg je nog steeds B, terwijl het dan C moet zijn...

ook een poging

Code:
=ALS(SOMPRODUCT((E2:P2>0)*1)=12;"A";ALS(SOM(SOM(E2:G2)>0;SOM(H2:J2)>0;SOM(K2:M2)>0;SOM(N2:P2)>0)=4;"B";"C"))

Dit lijkt te werken! De formule van AlexCEL gaf ook de cellen die een foutmelding gaven een waarde (C), is dat bij deze ook mogelijk?

Zijn er bijna ;)

Wil je svp niet quoten?

Code:
=ALS.FOUT(ALS(SOMPRODUCT((E2:P2>0)*1)=12;"A";ALS(SOM(SOM(E2:G2)>0;SOM(H2:J2)>0;SOM(K2:M2)>0;SOM(N2:P2)>0)=4;"B";"C"));"C")

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan