• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Absolute celwaarde bewerkstelligen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Inventaris
Lid geworden
13 jun 2016
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H&S en Office 2021 Prof Plus
Ik maak een btw-berekening op een sheet en daar komt uit 7,46 en dat staat in de cel.
Code:
=ALS(J18="";"";J18*21%)

Op dezelfde sheet wordt dat bedrag weer overgenomen met:
Code:
=ALS(SOM(J23:J23)=0;"";SOM(J23:J23))
Daar staat ook 7,46

Nu worden die waarden overgenomen op een verzamelsheet maar dat wordt daar 7,45. Dat is niet goed.
Code:
=ALS(SOM('123inkt.nl:Jansen'!B23)=0;"";SOM('123inkt.nl:Jansen'!B23))

Is dat nog op te lossen?

Gebruik je niet nutteloze functies? Wat is het nut van SOM bij het verwijzen naar één cel?

Gebruik je niet nutteloze functies? Wat is het nut van SOM bij het verwijzen naar één cel?
Het is de SOM van alle bedragen die staan in de GROEP. Dat is één en twee is:

Nee, dat is zeker geen nutteloze functie omdat deze formule in een reeks jaren staat en die verwijzen weer naar één kolom van een factuur (in dat jaar) of meerdere kolommen van facturen van hetzelfde jaar. Dan komt het goed uit om alleen een kleine aanpassing te moeten doen in de formule.

De vraag is waarom neemt die de 7,46 niet over? Is daar wat aan te doen?

Laatst bewerkt:
ik zou gewoon altijd maal zoveel BTW doen, ook als de cel leeg is en dan kan je in Bestand>Opties>Geavanceerd>... per blad kiezen om de nul te tonen of niet.
Scheelt een hoop gemekker. Daarmee kan je zo als je 3 formules tot de essentie reduceren.

Daarna zou ik even met Formules>formules evalueren en dan er doorheen stappen, kijken wat het eindresultaat is.
Doe dat ook bij die cellen die dat resultaat mee helpen beïnvloeden.
Misschien heb je onderweg naar daar toch nog iets anders gedaan of toont de cel net iets anders door de celopmaak.
Misschien zie je bij dat evalueren, het eindresultaat 7,45501 staan en toont de cel 7,46 en bij de andere 7.45499 staan en toont de cel 7.45.
een miniscuul verschil van 5 cijfers na de komma

Bijlagen

• Schermafbeelding 2021-12-13 112213.png
    Schermafbeelding 2021-12-13 112213.png
    45 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
Dat zal ik gaan testen. Bedankt.
Edit: getest en heeft niet geholpen. Begrijp niet hoe die van 7,46 naar 7,45 kan gaan.

Er staat keurig bij de btw berekening 7,45500. De telling is dan 7,46. In de eerste verzamelsheet is dat ook 7,45500.
Onderweg maakt die daar toch 7,45 van. Dus handmatig de btw op 7,46 zetten?

Laatst bewerkt:
mijn vorige reactie had ik nog uitgebreid

Onderweg maakt die daar toch 7,45 van. Dus handmatig de btw op 7,46 zetten?
edit: ja, dan is het opgelost, dus bij voorkeur handmatig btw als getal invoeren.

Bedankt beiden, dan kom ik er wel uit.:thumb:

Dat zal in een miniscule afwijking zitten.
doe in een cel de formule =A1-A2 (waarbij je dan A1 verandert in die cel die 7,46 had en A2 in die andere cel).
Waarschijnlijk krijg je nu 0,00
zet de celopmaak nu even op wetenschappelijk. Wat krijg je nu ? iets in de orde 1E-15 ???
Dus ergens een afwijking op het 15e cijfer na de komma !!! die zich doorvertaald naar een visuele andere afronding.
Maar weet dat het bij excel wel verder met het volledige getal blijft rekenen, niet met die 7.45.

gebruik in de toekomst voor je BTW-bedragen de formule =AFRONDEN(M30*1,21;2), dan sleep je dit probleem niet verder.

Laatst bewerkt:
Ik heb het nu volmaakt! Alles klopt. Bedankt voor de extra tip. Ga ik nog proberen.

Het is onmogelijk om zaken achteraf te controleren (tig sheets). Dus de enige goede methode is even de btw handmatig invoeren. Bij leveranciers klopt het ook niet altijd.

https://www.belastingdienst.nl/wps/..._bijhouden/facturen_maken/btw-bedrag_afronden
Blijkbaar moet je het BTW-bedrag afronden, dus in bovenstaande is dat afronden(M12*,21;2) en dan is het bedrag incl BTW de som van het bedrag en de afgerondde BTW.
En dan heb je de keuze om dat per regel op de factuur ofwel op het totaal bedrag te doen, maar éénmaal de keuze gemaakt is het voor altijd. (ik denk dat het verschil tussen beiden marginaal klein is)
Verklaart dat al voor een stuk het afwijkend gedrag van je leveranciers ?

Hopelijk schiet er mij nu geen echte boekhouder af :o

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan