• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Absolute link in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

verhoog

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
7 nov 2001
Vraagje:

Ik wil ervoor zorgen dat een link tussen twee werkbladen blijft bestaan op het moment dat ik op één van de twee bladen een filter toepas.

Voorbeeld:

Op sheet 1 staat in cel A1 "100"

Op sheet 2 staat in cel A1 =Sheet1!A1, met natuurlijk uitkomst 100.

Nu wil ik dat als ik op sheet 1 een filter toepas, waardoor de rijen door elkaar gegooid worden, dat op Sheet 2 in cel A1 nog steeds verwezen wordt naar die 100, een absolute link dus.

Kan dit?

vast bedankt. :thumb:

Na filtering op Blad1 blijven de verwijzingen op Blad2 intakt.

Neem de proef op de som.

Ik denk dat ik het een beetje verkeerd heb uitgelegd, het gaat eigenlijk om sorteren, maar ben in de war gebracht door Excel.

Ik zet een Autofilter op alle kolommen, activeer de filter, en kies voor Sorteren -> aflopend (dit is is dus eigenlijk hetzelfde als sorteren, maar in Excel 2003 zit dit ook als optie in de Autofilter).

Foutje dus, sorry. Maar, kan het?

Als de actie is, "Filteren en Sorteren" , zeg ik Nee.

Jammer jammer. Moet ik een andere oplossing zoeken. Thx anyway.

Hoi Fred,

Het kan wel indien er op de rij een unieke tekst of getal staat. In dat geval kun je met vergelijken en index werken.

In plaats van vergelijken kun je ook vert.zoeken gebuiken, indien de originele kolom de eerste kolom is.

Als er geen unieke kolom is kan die eventueel ook gemaakt worden met somproduct door een combinatie van cellen uniek te laten zijn (bijvoorbeeld Joris de Groot geboren op 15-7-84, daar lopen er niet 10 van in Nederland)

Jeroen

Bijlagen

Hi Jeroen, hoe is het?

Ik begrijp wat je bedoelt, maar helaas is het niet de oplossing voor mijn probleem. Misschien moet ik nog wat duidelijker zijn.

Ik heb vijf sheets. Op de één staat de naam van de persoon in kolom A. In de kolommen erachter staan veel gegevens, laten we zeggen de adresgegevens. Dus in kolom B de straat, in C de postcode, etc.

Op de tweede sheet staat ook in kolom A de naam van de persoon, die ik met een simpele =formule koppel aan de naam in de eerste sheet. In de kolommen erna staat andere informatie, dus bijvoorbeeld in kolom B wanneer de persoon is gestart met werken bij ons, in kolom C of de persoon een contract heeft etc.

Op de derde sheet hetzelfde, maar dan weer met andere info.

Het is natuurlijk handig om alle sheets op alfabet gesorteerd te houden. Nu zullen er na verloop van tijd mensen worden toegevoegd aan de lijst. Ik kan een lege rij op de juiste alfabetische plek invoeren, maar dat betekent dat ik op elke sheet eventuele formules moet doorkopiëren. Ik kan ook een rij kopiëren (incl formules) en de naam veranderen, maar dat betekent dat ik andere meegekopieerde informatie moet weghalen. Of ik kan nieuwe mensen aan de onderkant van de lijst toevoegen, maar als ik de sheets dan weer alfabetisch sorteer, worden op de andere bladen de gegevens uit kolom B en verder losgekoppeld van de naam. Snap je?

Fred

Hoi Fred,

Hoe het gaat? Wederom slapeloze nachten, wederom om dezelfde reden. Twee is genoeg.

Ik denk te begrijpen wat je wil. Op de vijf werkbladen staan dezelfde personen (de ene lijst kan kompleter zijn dan de ander) en daar achter worden voor die persoon op dat werkblad relevante gegevens gezet.

Het invoegen van een persoon op werkblad 1 heeft dus gevolgen voor de ingevoerde gegevens op werkblad 2.

Het probleem is volgens mij op te lossen door er voor te zorgen dat als een aantal basis gegevens veranderen dat standaard gebeurt op ieder werkblad. Dus als op blad 1 ingevoerd wordt dat werknemer 102357 op 1 juni 2004 getrouwd is waardoor de achternaam wijzigt, dat automatisch dat ook gebeurt op blad 2 t/m 5. En dat als in blad 3 een medewerker wordt toegevoegd of wordt verwijderd dat ook automatisch gebeurt in blad 1,2,4 en 5.

Ik moet er even over nadenken, maar onmogelijk lijkt het niet.

Jeroen

Twee al? Gefeliciteerd!

Het probleem is niet eens zo moeilijk als je beschrijft. De enige link tussen de werkbladen is kolom A waar de naam staat. Op de werkbladen zelf zijn er natuurlijk meer relaties: de naam van de persoon is altijd verbonden aan zijn adres, postcode etc. Maar, als ik op sheet 1 sorteer, worden de relaties op sheet 2 tussen naam en andere info verbroken. En dat wil ik voorkomen.

Zie voorbeeld. Op sheet 1 staan de namen ingevoerd, op sheet 2 staan de namen ook, maar door een formule opgehaald uit blad 1. Als ik nu sheet 1 alfabetisch sorteer, worden door de formules de namen op blad 2 ook op alfabetische volgorde gezet. Probleem daarbij is dus dat bijv het telefoonnummer van Arend nu bij Kees terechtkomt. Dat wil ik voorkomen, de gegevens van Arend moeten altijd bij Arend blijven zeg maar, ondanks het sorteren.

Bijlagen

Hoi Fred,

Inderdaad 2.

Ik heb het probleem goed begrepen. Oplossen is anders. Even tijd nodig voor goed idee.

Jeroen

Het lijkt er op dat je probeert van Excel een relationele database te maken. Volgens mij lukt dat niet. Advies: gebruik Access.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan