Acces 2003 naar office 2010 op nieuwe PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

stencilmuziek

Gebruiker
Lid geworden
5 apr 2016
Al zo'n jaar of toen werk ik met een Windows PC met Windows Vista en het Officepakket 2003.
Met deze PC werkte ik altijd met het programma Acces.

Onlangs kreeg deze PC kuren en moest vervangen worden door een nieuwe PC
Dus een een nieuw systeem aangeschaft maar nu met Windows 10 erop.
Office stond er niet op dus gelijk office Pro 2010 aangeschaft omdat daar ook Acces op staat en geïnstalleerd.

Vervolgens de oude Acces-bestanden naar een USB gekopieerd en vervolgens plakken naar de nieuwe PC met Office 2010.
Maar bij het openen van de bestanden werken deze bestanden niet goed meer.
Lege formulieren (gegevens uit de database be ontbreken) moet opeens parameters invullen of er verschijnt verouderde informatie enz.
Ik heb contact gehad met de leverancier van het Office pakket wist ook geen oplossing.
Ik moest proberen om de bestanden te converteren naar ACCDB bestand, heb ik gedaan maar lost ook niet op.
Ook heb ik contact gehad met een medewerker van Office zelf en wist het ook niet. waarschijnlijk een Compatibiliteits probleem.
Ik moest het proberen in de compatibiliteitsmodus maar daar kom ik helemaal niet uit.

Is er iemand die weet hoe je de Acces bestanden 2003 1 0p 1 kan overzetten naar mijn nieuwe PC zodat dit precies hetzelfde werkt als op mijn oude PC met Office 2003.
Bij voorbaat dank
Met vriendelijke groet,
C. van Oudheusden

Je hebt een vreemd probleem, want dit zou helemaal niet voor mogen komen! Een Access 2003 db is namelijk zonder meer te gebruiken in Access 2010. Het enige probleem dat ik daarbij zie is dat je misschien de 64 bits versie van Office hebt geïnstalleerd, want dat zou je dan beter niet hebben kunnen doen.
Ander probleem dat je zou kunnen hebben is als er in de oude db allerlei verwijzingen zitten die nu ontbreken. Naar scanners of zo. Is dat ook niet het geval, dan zie ik zo gauw niet waar het probleem zit. Dan zou ik de db zelf moeten zien.

Dank voor je antwoord.
Ik snap ook niet waarom het niet lukt. Maar ik zit er wel heel erg mee, want kan gewoon niet meer verder.
Ik heb inderdaad de 64 bits versie van Office geïnstalleerd omdat Windows 10 ook 64 bits heeft. Maar wellicht toch de foute keuze.
Ik heb nog gedacht om Office 2003 te installeren i.p.v. 2010 maar die is niet meer te verkrijgen. maar als het met 2010 gewoon zou moeten werken kies ik toch voor Office 2010

Mvg.
Cees

Je leest idd veel problemen over de 64-bits versie van Office.
Als de database niet te vertrouwelijk is en je dat zelf überhaupt wilt.... laat hem dan door iemand hier omzetten naar Access 2010 32 bits.
Wellicht is ie daarna wel in te lezen in de 64-bits versie..
Iig het proberen waard.

Office 2010 is prima, de 32 bits versie volslagen onzinnig. Bij het installeren ervan moet Microsoft je ook gewaarschuwd hebben dat je dat vooral níet moet doen. Het voegt niks toe (de 32 bits versie is net zo, snel en kan net zo veel) en is niet compatibel met andere databases. Mij advies: zo snel mogelijk de-installeren en vervangen door de 32 bits versie.

Als ik je antwoord goed lees moet ik de 64bit versie verwijderen en opnieuw installeren met de 32 bit versie klopt dat?

Andre, als dit lukt is jou aanbod denk ik niet meer nodig. Maar hou het nog achter de hand.

Het idee van André was ook mijn volgende, maar dan niet met het idee om hem daarna alsnog in de 64 bits versie te gebruiken; dat lukt namelijk toch niet. Ze zijn niet compatibel. Zorg er wel voor dat de je 64 bits versie volledig verwijdert. En zet de 32 bit in een andere map. Dat laatste zal wel,lukken trouwens.
En ik wil uiteraard graag kijken of hij het bij mij wel doet.

Ik heb vorige week het Office pakket gekocht bij Trissbizz en is digitaal door dat bedrijf geïnstalleerd op mijn PC.
Toen ik het ging gebruiken was alles Engelstalig. ( voor mij niet handig )Zij hebben daarna ook weer digitaal het pakket vervangen door een Ned.Talige versie.
Over 32 of 64 bits heeft niemand gesproken.

Ik ga morgen contact opnemen met Trissbizz om deze versie te vervangen voor een 32 bits versie.
Ik weet alleen niet of ik dan de 64 bits versie ook kan behouden.

Jullie aanbod om het bestand te bekijken hou ik graag bespreekbaar. Er zijn trouwen meer bestanden die vreemd reageren.

Alvast bedankt voor jullie aandacht voor dit probleem.

mvg.
Cees

Ik heb nog wat aanvullende info over mijn nieuwe PC.
Er zit nl. een SSD harde schijf in waar al mijn programma's op staan.
Alle bestanden worden weggeschreven naar een andere HD schijf.
Ik denk niet dat dit van invloed is maar misschien toch handig om te weten.

Dat is inderdaad niet van invloed. :)

Goedemorgen,

Vanmorgen weer aan de slag met mijn Access probleem.
Ik heb Office 2010 versie 64 bits verwijderd en de nieuwe versie 32 bits geïnstalleerd.
De meest Access bestanden worden goed geopend en kunnen normaal gebruikt worden zoals ik gewend was met mijn oude PC.
Wel kreeg ik nog de volgende 2 foutmeldingen;

1.De tabel Comauteu ( bestandsnaam) is exclusief geopend door een andere gebruiker of geopend met behulp van de gebruikersinterface en kan niet door via programmering worden gemanipuleerd.

2.De toepassing die u wilt gebruiken bevat een verwijzing die niet kan worden gevonden in een object, typebibliotheek , DDL of externe database.
Het object, de typebibliotheek , de DDL of de database is verwijderd of de naam is gewijzigd. Controleer de lijst met beschikbare verwijzingen in het dialoogvenster verwijzingen in de Visual Basic Editor. Een heel verhaal maar daar kom ik niet uit. Ik heb geen wijzigingen toegepast.

Het belangrijkste bestand dat ik het meest gebruikt werkt nog steeds niet.
Het gaat om het volgende;

Dit is een programma gemaakt met Access en bestaat uit 2 delen; 1 is het programma met de naam stencilmuziek mdb een schakelformulier met alle items erin om de gegevens op te halen uit het 2e bestand met de naam stencilmuziek be ( gegevensbestand.)
Als ik nu het 1e bestand mdb opent verschijnt wel dit schakelbord maar is verder helemaal leeg haalt geen gegevens op.
Waarschijnlijk ontbreek er een koppeling naar bestand 1 of andersom maar ik krijg dit niet gekoppeld.
Heb je enig idee hoe deze 2 bestanden weer met elkaar kunt laten werken.

Je bent dus al een stuk verder :).
Probleem 1 kan ik zo niet controleren, maar het lijkt erop alsof de db nog gelocked is. In dat geval heb je nog een bestand met de naam Comauteu.ldb in de map staan. Dat zou je weg moeten gooien. Het kan ook zijn dat je in die db een policy had staan, en dan heb je nog ergens een .mdw bestand waarin dat is geregeld. Deze manier van beveiligen werkt niet meer in de nieuwere Access versies. Je kunt een nieuwe (accdb) database maken en daarin alle objecten zoals tabellen, queries, formulieren etc. importeren. Dan zou de db ook weer moeten werken.

Ad 2: Daarvoor geldt iets vergelijkbaars vermoed ik. Als je een FE-BE hebt (daar had je het trouwens in de vraag verder niet over) dan moet de FE opnieuw aan de BE worden gekoppeld als de db's op een andere locatie staan. En dat moet je elke keer als je ze verplaatst herhalen. Daarvoor moet je de db wel in kunnen, en dat lukt nu waarschijnlijk niet omdat je gelijk met een formulier start. Je moet de opstart procedure dan omzeilen. Dat doe je door de db te starten met de <SHift> toets ingedrukt. Die toets laat je pas los als de db is geopend. Nu kun je overal bij, en dus ook de tabellen opnieuw koppelen. Of dat is gelukt of niet kun je controleren door een tabel te openen. Zie je niks: mislukt; zie je records: helemaal toppie :).

Bibliotheken zijn soms versie afhankelijk dus als je in de db een specifieke bibliotheek gebruikt die nu niet op de pc staat, levert dat ook een foutmelding op. Gebruik je in de oude db een Datepicker object, dan heb je ook pech, want dat zit er niet meer in. Dus op elk veld waar je de Datepicker aanroept moet je de instellingen veranderen. Je hebt de Datepicker namelijk niet meer nodig, omdat Access nu bij datumvelden zelf een Datepickertje laat zien.

Ben vanmiddag weer aan het stoeien geweest met jou raad maar komt er niet verder mee.
Het bestand stencilmuziek Mdb opgestart met de Shifttoets ingedrukt en er verschenen inderdaad tabellen.
Bij het openen van een tabel verschijnt de volgende melding; C:\USL\Stencilmuziek_be.mdb is geen geldig pad. Controleer of de padnaam correct is gespeld en of u verbinding hebt met de server waarop het bestand zich bevindt.

Ik begrijp hier werkelijk niets van.

Maakt het nog uit of de beide bestanden op de E schijf ( documenten) staan i.p.v. de C - SSD schijf.
Op mijn oude PC draaide alles vanuit de C schijf en niet vanuit mijn map documenten.
De overige Access bestanden gaat goed maar dit bestandje krijg ik niet aan de praat, terwijl het op mijn oude PC perfect draait.
Ik heb nu wel de indruk dat het niet aan Office ligt maar gewoon een paar juiste handelingen moet verrichten om het geheel weer goed te krijgen.
Maar welke..... ik kom er niet meer uit.

Je staat voor de nu geopende deur en hoeft alleen nog naar binnen te stappen :). Wat moet je nog doen? De tabellen opnieuw koppelen. Dat doe je via Koppelingsbeheer.

Zowaar. De gegevens staan erin maar de zorgen zijn nog niet voorbij.
Bij het aanklikken van een item bv. "gegevens" volgt een soort tabblad met de mededeling "Parameterwaarde opgeven"
Door op ok te drukken verdwijnt dit tabblad weer maar komt telkens weer terug als ik het gebruikt.
Rapporten zijn gemaakt met standaard kop en voetteksten soms wordt dat gewijzigd door een tekst toe te voegen of te wijzigen.

Als ik nu een rapport afdrukt worden de gegevens van jaren terug gebruikt.
Dus ging via ontwerpweergave dit standaard rapport weer op te laatst geldende situatie aanpassen.
Als ik dan naar afdrukken rapport ga verschijnt het volgende; Compileerfout, en kan daarna geen rapport meer afdrukken.

Ik hoop niet dat ik erg vervelend aan het worden ben anders hoor ik graag.

De manier waarop je het rapport gemaakt lijkt te hebben oogt (nogmaals: ik kan er eigenlijk bar weinig van zeggen als ik de db niet zie) voor verbetering vatbaar. Dat 'tabblad' is m.i. niet veel anders dan een parametervraag en die krijg je als een veld niet gevonden kan worden. Bijvoorbeeld omdat je naar een formulier verwijst en Access nu een Engelse term verwacht. Formulier!Veldnaam is dan niet hetzelfde als Form!Veldnaam. Die verwijzingen (zitten vaak in de onderliggende query) zou ik dan overnieuw maken.

Op dit moment ben ik zover dat alles weer normaal werkt.
De rapporten opnieuw gekoppeld werk weer goed.
Ik moet alleen nog de parameters weg zien te werken maar ik begin nu hoop te krijgen dat op een dag alles weer normaal is.

Ik laat het wel weten als het zover is. In ieder geval mijn hartelijke dank voor u hulp, ik vond het erg prettig op deze manier.
Hartelijke groet.
Cees

Graag gedaan :). Die parameters komen dus doordat er ergens verwijzingen staan die niet meer kloppen. Soms heb je die voor je gevoel allemaal weggehaald, en blijft de parameter terugkomen. In dat geval zit er weinig anders op dan het rapport of formulier overnieuw te maken. Ik denk dat er nog steeds bugs in het programma zitten waardoor er onderhuids verwijzingen blijven staan die je dan niet wegkrijgt. Meestal volstaat het kopiëren en in een nieuw rapport/formulier plakken al. En ja, dat overkomt mij ook nog wel eens :).

Inmiddels werkt Access weer goed behalve de parameerwaarde , die krijg ik nog niet weg.. Ik heb van alles gecontroleerd maar blijven hardnekkig voorkomen.
Ik heb ook geen idee of dit nog opgelost gaat worden.
Voorlopig kan ik er wel mee werken dus laat het voorlopig maar zo, wellicht kom ik er nog een keer achter hoe het zit.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan