Ok
Ik zal eerst beginnen met de diensten te omschrijven en erbij te zetten of hiervoor iets bijgehouden wordt of niet
Dienst A : gewoon wassen exterieur, wordt niet bijgehouden
Dienst B : reinigen interieur, wordt niet bijgehouden
Dienst C,D en E: dieptereiniging, polijsten en/of waxen van het voertuig, hier wordt een 2delige fiche van de wagen opgemaakt die wij bijhouden.
Dienst F,G en H: Dieptereiniging interieur in verschillende gradaties, hier wordt geen fiche voor bijgehouden.
Dienst I,J,K en L: zijn specifieke zaken die extra gebeuren op onze primaire diensten.
Klanten kiezen steeds uit een combinatie van exterieur en interieur pakketten, zo is het niet mogelijk om een combinatie met VB C en D te maken maar wel C en F.
Omdat wij een opstartend bedrijf zijn is dit voor ons allemaal nieuw dus zal ik omschrijven hoe het nu gebeurt, misschien zal het zo makkelijker zijn om tot een FO te komen.
Klant A (particuliere klant) komt binnen en maakt gebruik van dienst A en/of B, Wij leveren de diensten en rekenen af, de klant geeft geen gegevens op en er wordt niks bijgehouden over de klant.
Klant B (particuliere klant) maakt afspraak en maakt gebruik van Dienst C,D of E en/of Dienst F,G of H, Wij leveren de diensten, waarbij wij 2 Fiches invullen die bij Dienst C,D of E hoort, deze fiches worden ondertekend door de klant en bijgehouden in een map. verder worden er geen gegevens van de klant bijgehouden
Klant C (zakelijke klant) komt binnen en maakt gebruik van dienst A en/of B, Klant geeft gegevens op via visitekaartje die bijgehouden wordt in een mapje, Wij leveren diensten, na afloop wordt een factuur gemaakt waarop de gegevens van de klant staan, onze gegevens en de gegevens van de wagen (Merk, Type, Kleur en nummerplaat), op de factuur kan een toeslag gerekend worden of een korting gegeven worden, Klant betaalt direct of later via overschrijving, nu houden we dat bij door de facturen op te slaan in respectievelijk de mappen "openstaande facturen" en "voldane Facturen" afhankelijk van de status. Klant vertrekt
Klant D (zakelijke klant) Maakt afspraak voor de grotere pakketten en maakt gebruik van Dienst C,D of E en/of Dienst F,G of H, klantgegevens zijn bekend of worden opgegeven, De fiche's die bij Dienst C,D of E horen worden ingevuld en ondertekend door klant, wij leveren onze diensten, factuur wordt na afloop opgemaakt zoals hierboven beschreven en op dezelfde manier bijgehouden, Klant betaalt direct of later via overschrijving, klant vertrekt.
Wij hebben geen diverse mensen die hier in hoeven te kunnen, wij zijn met 2 personen en de bedoeling is dat wij beiden alles kunnen doen in de database, verder moet het mogelijk zijn om meerdere wagens te koppelen aan klanten en ook de particuliere klanten opgenomen kunnen worden in de database.
Ik hoop dat je hier al wat verder mee kan. ik wil gewoon een simpelere manier om alles bij te houden en facturen te maken.
Mvg