acces database

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb meer aan tijd dan aan geld :). Over welk deel van de wereld hebben we het eigenlijk?

wij zitten in Belgisch belgië op het grondgebied van belgië

Ah, het vroegere Zuid-Nederland :)

inderdaad :)

Hoelang denk je trouwens dat dit in beslag zou gaan nemen om dit te bouwen daar mijn tijd die ik hier aan kan spenderen beperkt is, vandaag is een rustige dag en morgen zijn we gesloten maar als het terug drukker wordt zal ik weinig tijd hebben om hier mee verder te gaan.

Wat is nu mijn eerste stap, tabellen maken toch?

Een ER zou mijn eerste stap zijn. Iets dat er uitziet zoals dit: Een schematische weergave dus van de gewenste tabellen en hun koppelingen.

Hoelang denk je trouwens dat dit in beslag zou gaan nemen om dit te bouwen daar mijn tijd die ik hier aan kan spenderen beperkt is
Overigens is haast een hele slechte raadgever; het opzetten van een goede database doe je niet in één dag. Al was het maar omdat je de gekozen opties altijd even moet laten bezinken en moet toetsen op hun bruikbaarheid. Sowieso is dit een vrijwilligers platform, dus onze tijd is puur vrijwillig.

ok..... kan ik dit zelf want da's chinees voor mij... begrijp wat je er mee wilt maar of ik daar de geschikte persoon voor ben om dit op te stellen lijkt me een andere zaak.ik zal even iets proberen en we zien dan wel verder.

Overigens is haast een hele slechte raadgever; het opzetten van een goede database doe je niet in één dag. Al was het maar omdat je de gekozen opties altijd even moet laten bezinken en moet toetsen op hun bruikbaarheid. Sowieso is dit een vrijwilligers platform, dus onze tijd is puur vrijwillig.

begrijp ik hoor..... wil gewoon dat het geen maanden aansleept en dat ik er in mijn vrije tijd toch wat kan aan verderwerken en ook effectief verder kan met de nodige informatie.

Om het nog even duidelijker te maken: ik neem wel eens betaalde klussen aan, maar omdat ik ook nog een vaste baan heb, is mijn tijd daarvoor niet ongelimiteerd. Echte haastklussen laat ik dus bij voorkeur over aan iemand anders.

zoals gezegd begrijp ik dit octa, ik wil gewoon er zelf aan verder kunnen doen en af en toe een antwoord kunnen krijgen op mijn vragen.

En dat mag altijd :).

Een vriend en ik zijn momenteel bezig om een bedrijfje op te zetten die via sharepoint een database(met een eventueel analyse tool) verhuurt. Mocht je hierin interesse hebben zou je mij dan een mailtje kunnen sturen?

bedankt Carloj maar hebben zelf al een exchange server gehuurd.

@Octa: ik krijg kop noch staart aan die ER, probleem is dat ik weet wat ik wil maar het er niet uit krijg om dit op papier te zetten, zo weet ik totaal niet hoeveel en welke tabbellen ik nodig zou hebben. ik heb geprobeerd om een bestaande DB aan te passen maar dan creëer ik meer problemen en kom ik geen stap dichter bij men einddoel.

Ik heb geprobeerd om een bestaande DB aan te passen maar dan creëer ik meer problemen en kom ik geen stap dichter bij men einddoel.
Dat is altijd een heel slecht idee, al was het maar omdat een complexe database altijd maatwerk is. En hoe groot is de kans dat die database is ontworpen met jouw specifieke wensen in het achterhoofd? Daarom hamer ik er zo op dat je met een schone lei begint, en dat is dus: eerst je processen goed in kaart brengen (welke producten, welke klanten etc, zoals hierboven al een beetje duidelijk is geworden), en, minstens zo belangrijk, wat wil ik uiteindelijk uit de database kunnen halen? Je kunt er namelijk geen gegevens uithalen die je er niet in stopt, dus dat is ook een belangrijk onderdeel.

Ik snap ook best dat je daar zelf niet goed uitkomt, want je hebt vast niet geleerd hoe je een database moet modelleren. Come to think of it: ik ook niet :). Zeker als het gaat om een bedrijfskritische applicatie moet je daar tijd en capaciteit insteken. Lukraak wat gaan bouwen en hopen dat het goed gaat is een techniek die je verder in je bedrijf toch ook niet toepast? Als het echt lastig is, zou ik iemand inhuren die er wél verstand van heeft. En de tijd om eens rustig langs te komen om alles goed door te nemen. Je komt een heel eind met forums, als je zelf een beetje thuis bent in de database wereld, maar zonder kennis is het ontzettend lastig. Vergelijk het met het snijden van een biefstukje: kun je aan de meeste mensen wel overlaten. Maar laat ze nu eens een open hart operatie doen; geheid dat je daar hele andere snijtechnieken bij gebruikt :).

hallo Trobwal,
heb hier een database-ontwerp dat misschien (erg) geschikt is voor jou ?!?! (gratis)
ik beschik over veel vrije tijd en aanpassingen / aanvullingen / verbeteringen aan dit ontwerp, zijn dus waarschijnlijk geen probleem.
als je het eens wil proberen, stuur me dan maar een mailtje voor verder contact.

Ik wil graag de mensen van het Helpmij forum bedanken, dit forum doet zijn naam alle eer aan.

Octa bedankt om initiëel te antwoorden en mij te doen inzien dat een dergelijk ontwerp toch geen spek voor mijn bek is en ik dit dus beter uitbesteed.

Duke: kerel, echt een dikke merci en pluim man, het ontwerp dat je mij doorgestuurd hebt is fantastisch en mits een paar aanpassingen/tweaks echt perfect wat wij zoeken, vind het leuk dat je aan een paar woorden genoeg hebt om te begrijpen waar we heen willen en wat we willen bereiken met onze DB. nogmaals (heb het wel al een paar keer gezegd maar je zult het nog een paar keer horen) bedankt kerel. je helpt ons echt uit de brand en dit op relatief korte termijn zodat het ook geen eeuwen aansleept (wat zeker het geval zou zijn moest ik het zelf allemaal moeten uitvogelen.

Cheers Trobwal.

@Duke:
Zelf zou ik nog jaren nablozen van zo veel lof, maar is het geen idee om je ontwerp met de hele Access gemeente te delen? Ik ben in ieder geval zéér benieuwd...

hallo Octafish,
heb (spijtig genoeg) niet het warm water uitgevonden. wat is er gebeurd?
aan de hand van de summiere info van de vraagsteller heb ik een DB-ontwerp gemaakt en aan hem bezorgd.
dit ontwerp beantwoordde zowat volledig aan zijn verwachtingen, zodanig zelfs dat het onmiddellijk in werking
zou kunnen treden voor zowat 90 % van de activiteiten.
maar dan kwamen natuurlijk de addertjes onder het gras te voorschijn (die we dus momenteel verhelpen).
(de welbekende regel van 10 % van de tijd voor 90 % van het werk / 90 % van de tijd voor 10 % van het werk).
kortom: heb 7 tabellen gemaakt, alle relaties gelegd, een aantal query's, formulieren en rapporten (fakturen)
de vraagsteller heeft geen/weinig kennis van Access en was wat overdonderd/aangenaam verrast door het resultaat.
des te beter! (was ook aangenaam voor mij)
conclusie: erg overdreven lof van de vraagsteller (alhoewel ik moet toegeven dat ik wel gevleid was :cool:)

Maar omdat dit een forum is om o.a. kennis uit te wisselen zou het wel fijn zijn als de geïnteresseerde lezer nu ook kan zien wat er uiteindeljk uitgerold is. Deze vraag is namelijk al vaker gesteld, en nu is er zegt en schrijve één persoon die verder kan. Dus in het kader van de uitwisseling zou ik toch willen pleiten voor een deling van de kennis :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan