Acces formule herhalen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sil1982

Gebruiker
Lid geworden
10 feb 2016
Goedendag,

Graag wil ik een weeknummer elke 6 weken laten terug komen.

Bijvoorbeeld vandaag is het week 8.
Over 6 weken komt het nieuwe weeknummer 14.
Dan wil ik dat die vanaf week 14 automatisch weer 6 weken verder telt.

Kan dat via een query formule?

Allereerst welkom bij HelpMij! Misschien kun je iets beter uitleggen wat je wilt, want ik snap het eigenlijk niet. En dan is een antwoord bedenken natuurlijk niet makkelijk :).

berekening

Bedankt voor de snelle reactie.

Ik ben bezig met een agenda.
Iedereen moeten we elke 6 weken bespreken en handmatig bijhouden is nogal een baan.

de week voordat het weeknummer is die besproken moeten worden maak ik de agenda.

Deze week is week 8.
Deze week moet over 6 weken weer op de agenda staan (14) en dan weer (20) enz.

De minimale herhaling moet 10x zijn.

Ik hoop dat ik zo wat duidelijker ben. Het is moeilijk uit te leggen als het in je hoofd zit haha

Er zijn weinig hoofden waar ik vrijwillig in zou willen wroeten :). Maar je denkt teveel in het eindresultaat. En in een database werkt dat niet. Zo roept je antwoord de vraag op: waar is je agenda (rapport? formulier? query?) op gebaseerd? Oftwel: wat heb je ingevoerd in een tabel om dit resultaat er uit te kunnen krijgen?

Ik heb nu een query gemaakt met de berekening erin voor de eerste 6 weken.

Dit wil ik in een rapport gaan weergeven

In in die query zit ook een berekening voor het weeknummer? Zo ja: van dat weeknummer wil je dan alleen 2, 8 en (straks) 14 zien? Vreemd trouwens dat je de telling met 2 begint, en niet met 1-7-13 etc. Of 6,12,18.

Een aantal zaken moeten we elke 6 weken volgen.
Het licht er dus aan op welke week deze op de agenda komt.

Het maak niet uit welke week dat is.
Als het maar naar 6 weken weer op de agenda komt

Ik begin een beetje licht te zien in de duisternis; als ik gelijk heb, heeft je vraag niks met weeknummers van doen, maar alles met agenda-items die je in een schema van 6 weken wilt herhalen. Dus voor morgen (week 6) heb je een afspraak met Mark staan, die je in week 12 ook terug wilt zien. En de afspraak met Tabitha in week 7 moet gekopieerd worden naar week 13. En dat dan gelijk maar 10 keer... Dat laatste vind ik overigens vreemd, want dat zou inhouden dat alle afspraken 10 keer herhaald moeten worden, ongeacht of iemand nu één afspraak gehad heeft (en er in mijn ogen dan nog 9 moet krijgen) of vier (krijgt er dan nog 6).
Correct me if I'm wrong...

Het klopt wat je zegt.
Ik wil de record verwijderen als het niet meer nodig.
Het mag ook zo zijn dat het systeem zich na 6 weken weer 6 weken verschuift.

Dacht als ik er 10 doet zit ik altijd save haha

Volgens mij ben je veel beter af met Outlook, dat is gemaakt voor (herhalende) afspraken :). Een database is nou niet echt bedoeld als agenda namelijk. En records verwijderen is normaal gesproken ook niet de bedoeling want dan gooi je alle geschiedenis weg. En dat zou nu uitgerekend het hoofddoel moeten zijn om het in Access te maken! Je gebruikt m.i. nu een verkeerde tool, want zelfs met Excel ben je denk ik beter af. Is er een reden om dit in Access te bouwen?

Er zitten veel meer opties aan gekoppeld. Maar deze optie willen we erbij.

Maar wat is nu precies de bedoeling? Ik neem aan dat je bedoelt dat je ook tabellen met Cliëntgegevens in de db hebt staan in verschillende tabellen, en dat je die gebruikt om de agenda samen te stellen. Maar dan nog: een kalender in Access is niet hetzelfde als een kalender in Outlook waar de kalender meer een grid is waar je afspraken e.d. in zet. Het grid in Outlook ligt vast en wordt bepaald door het aantal dagen in een maand/week. In Access ben je afhankelijk van ingevoerde data in je tabellen.
Als je in week 8 in Outlook alleen een afspraak hebt op 24 februari, zie je toch het hele weekoverzicht. In Access zie je in een vergelijkend weekrapport maar één dag terug: die 24e februari. Wil je de overige dagen van die week (waarin dus geen afspraken verder zijn, en dus ook geen records) zien dan moet je dus trucs uithalen om het rapport te vullen met lege data. Zoals ik al zei: Access is niet echt gemaakt voor wat jij wilt.

Voor zo'n "speciale" gevallen heb ik in mijn DB een tabel gestopt met alle dagen van een paar jaar ver, is wel niet volgens de regels van de kunst maar echt groot is zo'n "Tbl_data" niet en je kan er van alles aan koppelen zodat je flink uit de voeten kan om de rapporten netjes in een gevraagde vorm te gieten.

Ik gebruik dan toch liever een virtuele tabel, werkt net zo snel en je hoeft 'm nooit bij te werken.

Op welke manier doe je dat dan? Een tabel maken en die na gebruik terug verwijderen?
Zorgt dat niet voor nogal wat bloat bij veelvuldig gebruik?

Een tabel maken en die na gebruik terug verwijderen?
Da's niet echt virtueel, niet? :). Met een ADO recordset (kan niet met DAO) kun je een virtuele tabel maken en vullen. Die hang je vervolgens aan je formulieren. Een datumtabel is op die manier altijd actueel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan