Acces huisnummer invoermasker/notatie volledig

Status
Niet open voor verdere reacties.

JEROENN77

Gebruiker
Lid geworden
15 mei 2012
Ik wil graag een tabel maken en een veld is huisnummer maar het probleem is als ik hem enkel op numeriek zet hij enkel bv44 zal aannemen maar bus21 niet en ook 124b en wanneer ik hem enkel op tekst zet neemt hij alles aan iemand een idee hoe dit optelossen kan misschien dom klinken maar ik vind het even niet.

Je huisnummer is ofwel tekst, en dan kun je inderdaad alles invullen (is overigens niks op tegen) ofwel numeriek, en dan kun je alleen getallen invoeren. In dat geval heb je minstens een extra veld nodig: Huisnummer_Toevoeging bijvoorbeeld. Hier vul je dan de extensies in. Je komt die structuur ook vaak tegen op websites waar je een adres moet invullen: één veld voor het nummer, en één veld voor de rest. Wat moet je overigens met Bus21? Lijkt op een postbus nummer, en dat is in mijn ogen een apart adresveld: Postadres. En niet te verwarren met Bezoekadres. (Er vanuit gaande dat het hier om bedrijven gaat; particulieren hebben niet zo snel een postbus). Zowiezo is een Postbus natuurlijk (als je één adresgroep gebruikt) een Straatnaam, en het Nummer het huisnummer. Toch?

Je kan in een appartement bv bus21 als huisnummer hebben :)
Nouja de gebruiker mag niks anders ingeven dus met tekst kan hij evengoed jan ingeven en vind de computer het goed snap je wat ik bedoel ?
Maar je moet toch tekst gebruiken want iemand kan evengoed het huisnummer 12B hebben ?

Laatst bewerkt:
Zoals ik al zei: voor het mooie heb je in ieder geval een veld [Huisnr_Toev] nodig. Voor Bus21 maak je dan een extra veld [Prefix]. Hier zet je dan "Bus" in, en het nummer in het nummerveld. Maar er is op zich weinig reden om een huisnummerveld als Numeriek te benoemen; rekenen zul je er niet zo snel mee doen. Het maakt uiteraard wel uit voor sorteren van het veld; een tekstveld sorteert 1-11-12-2-3, en een numeriek veld natuurlijjk 1-2-3...11-12. Dus dat zou een argument kunnen zijn :)

Maar met enkel gebruik te maken van notatie,invoermasker bij de maak van de tabel gaat dit dus niet ?

Zoals je zelf al aangaf: nee, dat werkt niet. Notatie verandert alleen iets aan de manier waarop je gegevens bekijkt, de feitenlijke waarde verandert niet. En met een invoermasker dwing je alleen maar af dat een bepaald gegeven altijd op dezelfde manier moet worden ingevuld. Dat werkt prima bij ISBN nummers en postcodes, maar niet bij huisnummers waarbij je zowel prefixen hebt als toevoegingen. Maar er is toch niks tegen het opsplitsen? Je kunt ze in je mailings etc. dan weer simpel samenvoegen.

Maar voor examen moet de gebruiker zo weining mogelijk fouten kunnen maken met enkel het gebruik van deze dingen. "Zorg voor de passende veldlengte, de nodige opmaak en notatie evenals de validatie van verplichte velden met een passende validatietekst." Ik zie niet hoe ik dat ga doen , snap je wat ik bedoel ? En btw weet jij hoe je via notatie enkel de eerste letter in hoofdletter zet want mijn teken voor de letter springt altijd terug achter de ">"(het bekje kan nu wel naar de verkeerde kant staan voor hoofdletters maar ik probeer beide gwn altijd dus :) ) waardoor alles in hoofdletter gaat

Laatst bewerkt:
In Notatie kun je met het > teken alleen aangeven dat alles in Hoofdletters getoond moet worden. Het heeft geen invloed op wat je mag invoeren. Met een invoermasker kun je wel vastleggen hoe een teken moet worden ingevoerd. Voorbeeldje: >L<?????????????? om willekeurige tekst in te voeren die met een hoofdletter begint.
'Passende veldlengte' stel je in voor tekstvelden; het is uiteraard onzinnig om voor een huisnummer 255 karakters te reserveren. Hetzelfde geldt voor een prefix en een toevoegsel. Dus daar kun je over nadenken.

En nog een kleine vraag is het mogelijk om met *(voor alle tekens en zo veel als je wilt te werken) daar want bv voor email zou je dan
"www."*"@"*"."* kunnen doen maar mijn sterretje gaat heel de tijd naar waar het niet moet of is de enigste manier met een hele boel ?
Want normaal zou een * toch ook moeten werken of ben ik nu een deel door elkaar aan het slaan ;s ?

en waarom zet je er nu een L heb ervoor nog nooit met een L gewerkt ik deed altijd bv gwn "?" dit geeft toch het zelfde effect ?

Laatst bewerkt:
Als je in de Help kijkt bij invoermasker, zie je wat alle tekens betekenen:

Teken Beschrijving
0 Cijfer (0-9, invoer vereist, plustekens [+] en mintekens [-] niet toegestaan)
9 Cijfer of spatie (invoer niet vereist, plus- en mintekens niet toegestaan)
# Cijfer of spatie (invoer niet vereist, spaties worden tijdens het bewerken weergegeven maar worden niet opgeslagen, plus- en mintekens toegestaan)
L Letter (A-Z, invoer verplicht)
? Letter (A-Z, invoer optioneel)
A Letter of cijfer (invoer verplicht)
a Letter of cijfer (invoer optioneel)
& Willekeurig teken of een spatie (invoer verplicht)
C Willekeurig teken of een spatie (invoer optioneel)
. , : ; - / Tijdelijke aanduiding voor decimalen en scheidingstekens voor duizendtallen, datums en tijden. (De tekens die feitelijk worden weergegeven, worden ingesteld in het dialoogvenster Eigenschappen voor Landinstellingen in het Configuratiescherm van Windows.)
< Alle invoer wordt in kleine letters weergegeven.
> Alle invoer wordt in hoofdletters weergegeven.
! Het invoermasker wordt van rechts naar links weergegeven in plaats van andersom, wanneer de tekens aan de linkerkant van het invoermasker optioneel zijn. De ingevoerde tekens vullen het masker altijd van links naar rechts. U kunt het uitroepteken op elke plaats in het invoermasker opnemen.
\ Het teken dat hierop volgt, wordt als letterlijk teken weergegeven (\A wordt bijvoorbeeld weergegeven als A).

Wanneer ik dit ingeef "www."Aaaaaaaaaaa\.Aaaa of "www."Aaaaaaaaaaa"."Aaaa voor een website dan gaat hij wanneer ik bv www.helpmij.nl zou willen ingeven dit tonen www.helpmijnl. ipv www.helpmij.nl dus de tekens achter de punt die worden er voor gezet als er nog genoeg "a" maar a invoer is toch optioneel dus normaal zou dit toch moeten gaan ?

Het is redelijk onmogelijk om een invoermasker te maken voor een website; je weet van te voren het aantal tekens niet, dus je weet nooit waar de punten en extensie moeten komen. Maar waarom zou je dat ook willen regelen? Als je een testveld opmaakt als een hyperlink wordt het vanzelf een link, en als het verkeerd is ingevoerd, jammer dan. Moet je het (laten) verbeteren...

Nope. Hooguit kun je met een functie checken of het email adres voldoet aan de standaardeisen, zoals: een @, geen spaties, een geldig domein etc. Daarvoor heb ik in dit draadje dat nu ook loopt, een functie neergezet. Dus die ga ik niet herhalen hier :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan