Acces ledenlijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jor88

Gebruiker
Lid geworden
24 aug 2011
Beste,

Via de zoekfunctie kom ik er helaas niet uit, vrees dat ik net iets te weinig verstand van Access heb om me door ingewikkelde oplossingen heen te werken.

Voor een kleine sportvereniging ben ik bezig een lijst met contactpersonen bij te werken.
Erg simpel 'naam' 'adres' 'telefoon' 'mail' etc. Deze lijst staat oorspronkelijk in Excel.

Nu zou ik in Access graag een database willen maken waarbij heel snel gefilterd kan worden op 'type' lid. Ik heb bijvoorbeeld onderscheid gemaakt tussen 'sportend' 'niet-sportend' 'donateur' 'vrijwilliger' etc. Tot zover alles goed, als ik deze in Access importeer kan ik heel makkelijk in de kolom CATEGORIE aanvinken wat ik wil zien.

Nu komt mijn probleem(pje). Er zijn behoorlijk wat mensen die verschillende functies hebben, die dus 'sportend lid' zijn, maar ook 'vrijwilliger'. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik kan gaan filteren op deze losse criteria?

Dus bijvoorbeeld alle: 'niet-sportende leden' en 'donateurs', om dit weer te gebruiken voor een mailing. De criteria staan nu in verschillende kolommen, en als ik in 1 kolom ga samenvoegen, gaat de filter ze ook zien als permanente samenvoegingen en dat is nu juist niet de bedoeling.

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen!

Groet, Jor88

Waar komt het veld [Categorie] om de hoek kijken? Enerzijds wek je de indruk dat je alle soorten personen één categorieaanduiding geeft middels de kolom Categorie, maar vervolgens zeg je dat je voor elke categorie een eigen kolom hebt. Wat is het? En wat valt daar aan te samenvoegen? En hoe zijn die (ongetwijfeld aanwezige) losse velden gevuld? Als Ja/Nee veld?

Sorry, dat is inderdaad verwarrend.

Nu staan in Excel de verschillende categorieen in verschillende kolommen. Ik heb ze niet met ja/nee gevuld, maar door de naam van de categorie nog een keer te herhalen.
V.b.: Pietje Puk [adres etc] kolom 5: spelend lid, kolom 7: vrijwilliger

En bij de mensen die geen vrijwiller zijn is kolom 7 dan leeg?

Klopt. Het kan dus zijn dat A achter zijn 3 kolommen vol heeft en iemand anders maar 1. Nooit 0, ze behoren altijd tot een categorie.

Iemand die mij voor mij misschien een goede tip heeft?

Ik zou om te beginnen alle kolommen met selectie-opties ombouwen naar Ja/nee velden; het heeft weinig zin om in de kolom [Vrijwilliger] daar de tekst <Vrijwilliger> neer te zetten. Met een selectievakje klik je een optie aan, of hij staat uit. Met filteren kun je dan later wel bepalen of en hoe je wilt filteren. In beginsel kun je kiezen voor EN opties, of voor OF filters. Bij AND staan alle criteria in een query in één regel, met OR staat elke optie op een aparte regel. Uiteraard kun je die opties ook combineren.... Dus een filter als: ('sportend' EN 'donateur' OF ('niet-sportend' EN 'vrijwilliger') kan alletwee tegelijk worden gemaakt.

Bedankt voor de reactie! Ik ga sowieso dan even overal 'ja/nee' achter zetten.
Wat bedoel je precies met het 'selectievakje' is dat in Access boven aan de kolom.
De filters begrijp ik niet helemaal, misschien heb ik dit wel een beetje te groot / onhandig ingezet. Er komen namelijk best veel combinaties als er bijvoorbeeld 5 categorieën zijn, zou je makkelijk 25 filters kunnen krijgen.
Begrijp ik dat goed? Enorm bedankt voor je hulp!

Ik snap eigenlijk niet waar je heen wilt met je vraag.... In een persoonstabel met 5 extra selectiekolommen is het maken van mailings voor een bepaalde doelgroep redelijk simpel, lijkt mij. Of er 5 of 50 verschillende combinaties mogelijk zijn is ook helemaal niet relevant voor het probleem. Dat was, als ik het goed begrijp, dat je flexibel een mailing wilt kunnen maken voor een bepaalde selectie. En dat gaat prima door in een formulier een filter te maken op basis van die 5 selectievakjes. Maak anders een voorbeeldje van je db, dan kunnen we daar wat gerichter tips voor geven. Nu moet ik het behoorlijk algemeen houden, omdat ik niet weet hoe de db is ingericht.

Beste OctaFish, dank voor je aanhoudende hulp ondanks mijn gebrekkige kennis van Access. Het is zoals jij aangeeft volgens mij ook niet erg moeilijk, ik krijg het in Acces alleen nog niet voor elkaar.

Als ik nu bijvoorbeeld een selectie maak tussen 5 & 7, via het selecteren van 'ja' bovenaan de kolom, loop ik tegen het probleem dat als iemand wel 5 is en niet 7, deze dus verdwijnt in mijn eerste selectie van 'ja' in kolom 5 en ik hem dan niet meer in kolom 7 zie.

Ik krijg alleen geen bestand in de bijlage! Verschijnt telkens een rood kruisje.
Lukt het je via deze wetransfer link: http://wtrns.fr/Tj4V1dkrv14rd0 ??

Heb je wel de goede db gepost? Ik zie in de tabel geen sportgegevens. Er zit alleen een tabel in, geen formulier o.i.d. waarop je het filter maakt.

Ik heb na heel veel gepiel en hulp gisteren van de buurman een aardig stap gemaakt, maar ik blijf in een foutmelding hangen.

De layout is precies zoals ik zou willen, maar als ik nu in de formulieren op een bepaalde categorie klik blijft hij cyclisch vragen 'parameterwaarde opgeven'. Ik werk in 2007.

Zou iemand hier misschien kunnen helpen met het laatste stapje? Database (nu niet meer het voorbeeld, maar geheel) is te vinden via: http://wtrns.fr/mg68DlVyxIO0BU

Kun je geen website vinden zonder die irritante lange reclame? www.mijnbestand.nl bijvoorbeeld is voor ons een stuk plezieriger!

Hij zal het ongetwijfeld prima doen, maar ik word toch steeds met een reclame opgescheept waar ik niet om gevraagd heb ;) Bij MijnBestand hof je nooit te wachten op je download zoals bij andere downloadsites, en dat is voor ons als helpers een stuk vriendelijker :)
Ik kijk er even naar, maar je moet even geduld hebben, want ik ben nog bezig met een upgrade naar Windows 7, en dan moet je (schijnt erg logisch te zijn...) alles opnieuw installeren!

Ik kende die site niet, maar werkt inderdaad erg prettig en snel! Fijn als je er even naar kunt kijken, maar zorg eerst dat je OS weer compleet is :)

Zal wel moeten :) De basis doet het nu (anders kon ik dit ook niet typen dus ik ben nu met de Office pakketten bezig. Ja meervoud: Ik gooi 2003 er pas uit als Microsof daar een acceptabel alternatief voor heeft. Gezien de huidige ontwikkelingen, zal dat nog wel een jaar of 30 duren :)

Beste OctaFish,
Is het je inmiddels gelukt om naar de 'fout' in mijn database te kijken? Zoals je merkt is er niet extreem veel haast bij, maar ik kom na veel gepruts er zelf toch echt niet uit!

Beste forummers,

Helaas heb ik m'n probleem nog steeds niet op kunnen lossen, erg irritant omdat de database opzichzelf klaar is, maar dus alleen de 'filer' niet werkt.

Als ik het bestand nu open in 2007, zie ik in formulierweergave inderdaad in dat er een script draait dat de velden een waarde geeft. Ieder vinkje dat ik zet veranderd een 0 in een 1, dat zou dus perfect moeten werken. Toch als ik dan op ''query uitvoeren'' klik krijg ik nog steeds de zelfde foutmelding. Hij vraagt dan ''Formulieren!frm_search!Tekst_ALGEMEEN'' en dat voor ieder criteria.

Als ik vervolgens op annuleren/esc druk krijg ik de foutmelding ''actie is mislukt'', met ''frm_search : Knop54 : OnClick : Ingesloten macro''.

Is er misschien iemand die een idee heeft hoe ik van deze fout af kom? Ik heb een test bestandje dat ik door kan sturen, krijg deze alleen niet geupload in dit bericht (zip formaat)

Hoor graag van jullie!

Alvast erg bedankt!

Ik zal er vanavond eens naar kijken; ik heb ondertussen 2010 aangeschaft, dus ik kan je originele db lezen. Maakt het wat makkelijker...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan